Enhver skal avlegge regnskap el. Hans eiendom! Rom 14:7 - 13 7. For ingen
av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv. 8. For om vi
lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren.
Enten vi da lever eller dør, så hører vi Herren til. 9. Derfor døde
jo Kristus og ble levende igjen, for at Han skulle være Herre over
både levende og døde. 10. Men du, hvorfor dømmer du din bror? Eller
du, hvorfor forakter du din bror? Vi skal jo alle stilles frem for
Guds domstol. 11. For det står skrevet: Så sant jeg lever, sier Herren,
for meg skal hvert kne bøye seg, og hver tunge skal prise Gud. 12.
Så skal da hver og en av oss gjøre Gud regnskap for seg selv. 13.
Derfor bør vi ikke lenger dømme hverandre. Fell heller den dom at
ingen må legge noen anstøtsstein eller felle for sin bror. |
Dette er en tekst (v.7 til 9) du ofte kan høre sitert for eksempel i
begravelser. Nå er det ikke opp til noe menneske å avgjøre hvordan det
har gått med en avdød til sist - det vet Gud alene - men denne teksten
dreier seg om de troende, og bare de troende, de som har fått ta imot
Jesus som sin frelser og Herre. Visst er Han Herre over alle mennesker også de som står Ham imot, og en dag skal hvert kne bøye seg og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære (Fil 2:11), men her fremstilles Hans stilling overfor de som har tatt sin tilflukt til Ham - de hører Ham til, de er Hans eiendom, og derfor mennesker som Han tar seg spesielt omsorgsfullt av. Han bevarer dem både i livet og i døden. I begge hører de Ham til, og ikke i noen av dem vil Han slippe dem. Denne rett vant Han seg da, da Han både døde og ble levende igjen, i vårt sted. Derfor - da Han er en stedfortreder for oss i liv og død - er det også bare i Ham det er liv. Utenfor Ham er døden - og bare døden! Bare Han er blitt «levende igjen!» (v.9). Derfor er det også bare i (ved) Ham, at vi kan bli levende igjen. Jesus
er den Herre som søker deg i dette livet mens du vandrer her på jord - og Han
søker deg gjennom sitt ord, som Han lar forkynne for deg. Bare her og nå i tiden
kan du finne samfunn med denne Herre over liv og død. Når den fysiske død har
inntrådt, er det evig for sent. Her
har Hans folk nettopp lært seg selv å kjenne. De har erfart sin absolutte hjelpeløshet
i dette å være gode, i ordets egentlige forstand. De har gått fallitt, og fått
sin fortapthet åpenbart, innfor Guds åsyn. De har måttet rope om frelse! - Alt
deres eget har sviktet dem. |
De har altså selv fått alt for intet - og dette
«for intet,» vil jo si at de selv intet hadde å gi, eller betale med.
Derfor Paulus' kraftige formaning her, om å ikke dømme. «Hvert kne (skal)
bøye seg, og hver tunge skal prise Gud.» (v.11).
Ingen skal kunne stå med sine kne rettet, de må bøye seg i selverkjennelse, og
i erkjennelse av at en alene er ære verd, det er Gud. Hvordan kan du da
dømme en annen? Du som selv må bøye kne? Du som uten en annens blodsutgytelse,
ville gått evig fortapt! Hvordan kan du huse en dom over noen som helst, i ditt
hjerte? «Så skal da hver og en av oss gjøre Gud regnskap for seg selv. Derfor bør vi ikke lenger dømme hverandre.» (v.12-13a). Men han fortsetter her Paulus, og sier: «Fell heller den dom at ingen må legge noen anstøtsstein eller felle for sin bror.» (v.13b). Du ser at det er Jesu kjærlighetsbud (Joh 13:34) han gjør gjeldende overfor dem her. For å gjøre denne formaning, det krever kjærlighet. Hvem vil vel legge noen anstøtsstein eller felle, for en som en elsker? Men denne kjærlighet vil også gjøre mer, den vil også søke å fjerne anstøtssteiner, og (gjøre oppmerksom på) feller. Derfor vil den kunne påtale en annens synd, men da ikke for å dømme vedkommende, men for å gjøre ham oppmerksom på den fare han dermed er i. Det skjer for at vedkommende skal komme ut av den felle han er gått i, og sitter i. Dette kan ofte oppleves som dom, men er det ikke - ikke dersom det skjer i Jesu Ånd og Jesu sinnelag. «Men at de døde
oppstår, det har også Moses vist i fortellingen om tornebusken. Der
kaller han Herren for Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud. Og
Gud er ikke de dødes Gud, men de levendes. For de lever alle
for Ham.» (Luk 20:37-38). «For om vi lever, så lever vi for Herren»
(v.8a), leste vi
i teksten vår. Det er den troendes salige stilling: Han lever for
Gud! - Og hva det innebærer det er mer enn vi fatter, men vi
får en anvisning av Jesus, i ordet vi nettopp leste: - også de av
Hans folk, som er døde den fysiske død her på jord, de lever for Ham!
- Slik som Abraham, Isak og Jakob. Det er jo også det løfte Jesus
gir sine troende: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på
meg, skal leve om han enn dør.» (Joh 11:25). Tenk! - dette har du synder fått! Fått for intet! Fått ufortjent av nåde! Du som er et dødens barn, ved ditt eget - du er nå det evige livs barn, ved Jesus'! Føler
du trang til å dømme noen nå? |
Uverdig er jeg, Herre, Til all din miskunnhet, Fortjente ei å være Som barn blant dine med. Jeg står så langt tilbake I barnlig lydighet Og må nå frukten smake I sår samvittighet. Jeg
er så ganske ringe, E.K. |