Paulus, han hadde
en tro og tillit til Herren vi bare må misunne ham. Derfor bruker
han også slike uttrykk som – jeg er viss på! Og dette igjen
har sin grunn i det han skriver til menighetene i 1 Kor 1:9: «Gud
er trofast, Han som kalte dere til samfunn med sin Sønn, Jesus
Kristus, vår Herre.» I 1 Kor 10:13 «Og Gud er trofast. Han
skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen
og utgangen på den slik at dere kan tåle den.» I 2 Kor 1:18 som vi
har lest i teksten vår: «Så sant Gud er trofast: Vårt ord til
dere er ikke både ja og nei!» I 1 Tess 5:24: «Han er trofast som kaller
dere, Han skal òg gjøre det.» I 2 Tess 3:3: «Men Herren er trofast,
Han skal styrke dere og bevare dere fra det onde.» Og til sist fra
Hebreerbrevets forfatter: «La oss holde urokkelig fast ved bekjennelsen
av vårt håp, for Han er trofast som gav løftet.» (Hebr 10:23). Apostelen vil trekke deg inn på fast grunn ved
det han skriver, forstår du. Dette hans ønske skinner jo også så klart
igjennom i teksten her. Det er som han roper eller taler innstendig
til deg her: «Så sant Gud er trofast: Vårt ord til deg er ikke både
ja og nei! Kristus Jesus – Han som er blitt forkynt deg, Han er ikke
ja og nei, men ja er det blitt i Ham!» (v.18-19).
«Vårt ord til dere er ikke både ja og nei!» (v.18). Nei,
det er altså ikke det. Men lever ikke vi ofte som om det nettopp skulle
være det? Både ja og nei! Og det har sin årsak i at frelsesgrunnen
ikke er blitt riktig klar for deg. Eller i vanskeligheten med å holde
fast ved frelsesgrunnen. Tenk bare på apostelens ord fra Hebr 10:23:
«La oss holde urokkelig fast ved bekjennelsen av vårt håp, for Han
er trofast som gav løftet.» Urokkelig fast! Det som står urokkelig
fast, det er det som er festet på en slik måte, og i noe som er så
fast i seg selv, at det ikke kan beveges fra sin plass. Og dette vi
her taler om det har sitt feste i Gud, som altså er trofast. Han viker
ikke fra sitt løfte, sitt ord! Det er urokkelig! E.K. |
En annen ting du kan
høre er: Ditt forhold til Bibelen, det er ditt forhold til Jesus,
og da i den betydning at er du ikke glad i å lese i Skriften – ja,
så er du ikke glad i Jesus heller. Det måles altså på ditt forhold
til Guds ord i den forstand. Men hva da med den dagen da du knapt
orker å lese og be – er det da et sant uttrykk for ditt forhold til
Jesus den dagen? Nei, det er vel ikke noen tid du sukker og klager
så inderlig av hjertet til Ham som nettopp da du har det slik, ikke
sant? Guds ord har mange gode leveregler, og vi er kalt
til å gi akt på dem og innrette oss etter dem, men det er ikke det
vi skal bli frelst ved. Da ville du jo nettopp bli frelst ved gjerninger.
Ved gjerninger i tillegg til Jesu gjerning. Paulus er en så velsignet broder i det at han innprenter så ofte. Det er så om å gjøre for ham at tilhørerne må bli plantet i Jesus alene. Som han skriver til og minner galaterne om, at han malte Kristus for deres øyne som korsfestet. (Gal 3:1). Galaterne som nettopp hadde blitt ofre for lovisk forkynnelse. Til slutt: Sier jeg nå at du bare kan gå bort å synde fritt? At du nå kan gå hen og kaste deg i verdens armer? Nei, men at du aldri må la din egen svakhet og dine egne fall få drive deg bort fra Ham som har kjøpt deg til Gud med sitt blod, nettopp fordi du er så svak. At Han - som vi leser i teksten vår - ikke er både ja og nei! Han tar imot deg! Ja, det er Han som bevirker dette at du ikke kan slå deg til ro borte fra Ham.
Et sterkt ord om frelsesgrunnen fra Guds eget ord til
slutt: «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud
har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham.
I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har
elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. Vi elsker
fordi Han elsket oss først.» (1 Joh 4:9-10, 19).
Alt
anna det er utrygt, alt anna sviker meg, |