Det blir ofte sagt at Paulus ikke sier hva denne tornen i kjødet var
for noe, men det er bare en halv sannhet. Hvordan det artet seg helt
konkret i livet hans er riktignok ikke åpenbart, men i teksten her sier
han nemlig like ut hva det var, og det var ikke noe mindre enn en Satans
engel! En Satans engel vil jo si en Satans tjener, med en helt bestemt
oppgave - å slå apostelen. Nå måtte denne tjeneren tjene
en større Herre enn Satan, og han måtte tjene apostelen. Han var nå
et redskap til å berge apostelen fra den farligste synd for en kristen,
nemlig selvopphøyelse. Denne demonen som brant etter å knuse apostelen
og føre ham i fortapelsen med seg, han måtte nå være med på å bevare
apostelen for himmelen, og sørge for at mange ble frelst, helt frem
til våre dager og forbi, ved hans forkynnelse av Guds evangelium!
Et betimelig spørsmål, med et salig svar da: Hvem er Herre? Ja, vil vel den si, som synes dette blir noe for voldsomt: «Gud tillot det.» Men det sier ikke Paulus selv. Bare hør: « er det gitt meg en torn i kjødet.» Gitt ham. Av hvem? Dette var altså en av Guds gode gaver til å bevare apostelen fra en bestemt synd, som nevnt, nemlig hovmodighet som har den følge alltid - selvopphøyelse. Så du ser at det Gud gir ikke alltid smaker oss. Kan hende vil du ha ekstraordinære nådegaver? Det ville vel være noe? Men hva med en Satans engel til å slå deg? Vi ser at til og med apostelen hadde hatt vanskeligheter med å tro at dette var Guds vilje - ja, Guds gave endatil: «Om denne bad jeg inderlig til Herren tre ganger om at den måtte forlate meg.» (v.8). Apostelen hadde nok bedt mer enn tre ganger angående denne, men tre ganger inderlig. Med andre ord, en særlig bønnekamp. Inntil han fikk svaret: «Min nåde er nok for deg, for min kraft blir fullendt i skrøpelighet.» (v.9). Vi ser at Herren måtte minne ham om sin nåde. Vi vet at tornen i kjødet var en Satans engel, men vi vet ikke hva utslag det gav i Paulus' liv, som nevnt. Hva slagene besto i. Men i hvert fall så var det noe som ga Paulus et stort behov for å få bekreftet Herrens nåde. At den strakk til! - At den strakk til! - At den også kunne dekke over dette! Men hvorfor snakke om dette nå i det Herrens år 2019? Paulus var jo en mann som levde for snart to tusen år siden. Og det er jo rett, mye var annerledes da, men ikke Han som tok seg av Paulus. Han er også den som tar seg av deg og meg som tror, i dag. Og Han har ikke forandret seg (Hebr 13:8) - og det har heller ikke mennesket Han tar seg av! Og hva lærte så Paulus ved denne tornen i kjødet? Jo, at Herren tar seg av de små, de skrøpelige, de hjelpeløse, de svake - og at vårt eget aldri kan bestå for Ham uansett hvor høyt det når i menneskers øyne. Og dette er noe vi må minnes på igjen og igjen, for vi gjør oss så snart og så naturlig de tanker, at Herren tar imot oss når vi er sterke, dyktige, rettferdige og gode kristne. Men så hadde Paulus altså fått del i visdommen, og det er å kjenne Herren slik som Han virkelig er! Han tar imot syndere, de som ikke får det til å være gode kristne - og ikke da også dem - men kun dem!. E.K. |
Ikke den som
med vilje vil forbli i synd, og gir seg over til denne vilje, men
den som lider og har ondt, sier Ordet. Å ja, jeg ville gjerne vært
hellig i meg selv, og ser jo frem til og venter på den dagen da det
er en realitet. «Tenk når engang jeg uten synd skal leve, hver tanke
ren, hver gjerning uten brist, når aldri jeg behøver mer å beve for
muligheten av en syndig lyst!» |