Bare en kort stund el. Kast ikke bort frimodigheten! Hebr 10:35 - 39 35. Kast derfor
ikke bort deres frimodighet, som har stor lønn! 36. For dere trenger
til tålmodighet, for at dere kan oppnå det som er lovt, etter at dere
har gjort Guds vilje. 37. For ennå er det bare en ganske liten stund
igjen, så kommer Han som komme skal, og Han skal ikke dryge. 38. Men
den rettferdige av tro, skal leve. Og dersom han unndrar seg, har
min sjel ikke behag i ham. 39. Men vi er ikke blant dem som unndrar
seg og går fortapt, vi er av dem som tror til sjelens frelse. |
Hebreerbrevet er et velsignet brev i Skriften! Det er de jo alle, men
det har en veldig betydning for oss nettopp ved det at det er skrevet
til hebreere, det vil si – jøder. Det går spesifikt ut på å føre dem
over fra loven, det vil si, loviskhet, til friheten i evangeliet, den
nye pakt. Derfor betyr det så mye også for oss, som etter en lang og
mangslungen kirkehistorie, med alle slags åndelige retninger som gjør
krav på å være sann kristendom, også har sterke tendenser til å ende
i loviskhet. Du kjenner nok til det. Det er noe en kristen virkelig trenger til - det er frimodighet. Det går an å bli frelst uten at man har så stor frimodighet. - Det er de som går skjelvende inn gjennom porten, men dog går inn gjennom den, så noe frimodighet er det da, fordi de tross alt har tatt imot vitnesbyrdet om Jesus. Likevel minner deres tro mer om en osende veke enn et fulltent lys. Men de blir likesom ikke noe for andre mennesker disse - det vil si, som kristne. Det er likesom ingen glød! Er det vitnemøte, så har de aldri et ord å si - og jeg tenker ikke da på dem som gjerne ville ha sagt noe, men mangler den slags frimodighet - men det er ingen iver hos dem for at det skal bli møter i bygda, noen samling om Guds ord i deres omgivelser, ingen nød og iver for at andre må få høre og bli frelst. - De likesom bare er der - ingen utstråling verken av glede eller fred, men heller tungsinn. Hvorfor? - Fordi det ikke er noen frimodighet! Og det er ingen mulighet for at et menneske kan ta seg til frimodighet. - Det er ikke slik, at nå tar jeg meg sammen, og sier til meg selv: «Nei, nå må jeg se til å være mer frimodig» - og så går jeg inn for det. Nei, det er noe som føder frimodighet, og når det altså er til stede, så må frimodighet også komme: Det er troen! Da evangeliet gikk opp for mitt hjerte, da fikk jeg frimodighet til å tro at jeg var et Guds barn! - Da fikk jeg frimodighet til å tro, at min sak med Gud var god. Og det er denne frimodighet som du fikk ved troen på evangeliet, apostelen her ber deg om å ikke kaste bort - for har Herren tatt imot deg for Jesu Kristi skyld - ja, så har Han tatt imot deg helt og fullt, uten noe forbehold. Han har jo tatt imot deg på Jesu regning, og ikke din egen - og Jesus mangler jo ingenting! Du ser, hvis du får flyttet blikket over på det som jeg nå forkynner deg - får flyttet blikket fra deg selv og over på Ham, så er det én ting du sikkert merker - frimodigheten øker! Jeg får jo regne med Ham! Jeg husker hvilken forkjær forståelse jeg hadde av dette med frimodighet, da jeg var ny som kristen - jeg hørte mange vitne om frimodigheten som har stor lønn, som en frimodighet til å vitne, til å bekjenne Jesu navn åpenlyst osv. - Jeg var ikke alltid så frimodig slik, så jeg ble gående der dømt, i denne sammenheng, med en plaget samvittighet - og noen lønn kunne ikke jeg regne med! Inntil jeg så hva det egentlig er tale om. - Apostelen skriver i det samme kapittel i Hebreerbrevet: «Brødre, vi har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen. (v.19). Det er den frimodighet som har stor lønn - at du tror vitnesbyrdet om Jesu Kristi, Guds Sønns blod, og går inn for tronen på det! - For hva er det Ordet vitner om dette blod? - Jo, «Jesu, Hans Sønns blod renser oss fra all synd.» (1 Joh 1:7). - Fra all synd! Hva er det da som skal stenge meg ute fra Guds helligdom? Jeg er jo da uten synd! - Dette blod renser jo fra all synd, leste vi. Så du ser, det er Kristi ord som føder troen, og det er troen som føder frimodigheten. Derfor må du høre dette troens ord igjen og igjen. Der hvor det overhodet ikke får noe feste, der forblir mennesket i sin synd og går fortapt. - Og der hvor det bare får lite feste, der avføder det som sagt, lite frimodighet, og du blir en slik som tumles om av tvil og anfektelse og mismot, og likesom bare hangler igjennom. Se på Jesus! sier Ordet. - Hør Ham! Han er din stedfortreder innfor Gud, du som ærlig må bekjenne: «Meg til frelse jeg intet vet, Uten deg, Guds lam, Ene i din rettferdighet Skjules all min skam!» Kanskje skulle
du be Gud om forlatelse for den synd, at du har trodd så lite på Hans
vitnesbyrd om Jesus, sin Sønn? Han forlater synd også i dag! |
Du trenger ikke å gå nedbøyd - du trenger ikke å anklage deg selv
- du trenger ikke å gi noe ekstra i kollektkorga, eller hva det nå
måtte være - du må høre Guds ord: «Gud har fått det offer Han krevde
for din synds skyld!» |
Om noen meg nå spørre vil Om grunn til salighet, Og om det hører mere til Som man bør have med Foruten Jesu sår og blod, Som Han for verden flyte lot, Jeg svarer med et freidig mot: Min grunn er Jesu blod! E.K. |