Apostelmøtet om folkeslagene el. Ved Herren Jesu nåde alene Apg 15:1 - 11
1 Det kom da noen ned fra Judea og lærte brødrene slik:
Hvis dere ikke blir omskåret etter den skikk vi har fra Moses, kan
dere ikke bli frelst. 2 Det oppstod da strid, og Paulus og Barnabas
fikk et heftig ordskifte med dem. Det ble da bestemt at Paulus og
Barnabas sammen med noen andre av dem skulle dra opp til apostlene
og de eldste i Jerusalem, og legge dette spørsmål frem for dem. 3
Menigheten fulgte dem da et stykke på vei. Så drog de gjennom Fønikia
og Samaria. Her fortalte de om hedningenes omvendelse, og dette vakte
stor glede hos alle brødrene. 4 Da de kom til Jerusalem, ble de mottatt
av menigheten og apostlene og de eldste, og de fortalte om alt det
Gud hadde gjort ved dem. 5 Men det reiste seg noen av fariseernes
parti som hadde tatt ved troen, og de sa: De må bli omskåret, og en
må pålegge dem å holde Mose lov. 6 Apostlene og de eldste kom da sammen
for å overveie denne sak. 7 Da det nå oppstod et skarpt ordskifte,
reiste Peter seg og sa til dem: Brødre, dere vet at Gud for lenge
siden utvalgte meg blant dere, så hedningene av min munn skulle høre
evangeliets ord og komme til tro. 8 Og Gud, som kjenner hjertene,
gav dem vitnesbyrd, idet Han gav dem Den Hellige Ånd likesom oss.
9 Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset Han
også deres hjerter. 10 Hvorfor frister dere da Gud og legger et åk
på disiplenes nakke som verken våre fedre eller vi var i stand til
å bære? 11 Men vi tror at vi blir frelst ved Herren Jesu nåde, på
samme måte som de. |
Apostelen Paulus
skriver i Gal 3:12: «Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men
der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det.»
«Det kom da noen ned fra Judea og lærte brødrene,» leser
vi her. (v.1). De gav seg av med å være lærere for menigheten – men
sannheten var at de selv ikke var opplyst verken ved loven eller evangeliet,
og konsekvensen av dette var at de førte inn i menigheten igjen det
som apostlene hadde forkastet. Dette som i Skriften kalles jødenes
tro. Jødene trodde også på en nådig Gud, men bare hvis du holdt
loven – eller iallfall gav vinn på å etterleve den. Og det var nettopp
dette de her førte inn blant de troende. Noe som ville ødelegge menigheten
fullstendig, og gjøre den til noe annet enn en kristen menighet.
Vi leser derfor her at det på to steder oppstod et heftig
ordskifte og et skarpt ordskifte. Det betegner sinn i opprør.
Og dette oppsto idet denne deres lære møtte apostlene. Enn du som er her nå – har du noe mer å vise til enn hva som er gitt deg i Jesus? Har du noe mer å vise til? Kanskje du kan stå og takke Gud som fariseeren i templet, for at du ikke er som andre mennesker? En god kristen er det noe som kalles. Ja da, men ingen går inn i himmelen eller oppnår noe samfunn med Gud ved å være en god kristen etter de begrepene. Den som har samfunn med Gud og når himmel og salighet, det er den som ikke ser noen annen råd – på grunn av det som bor i ham – å hver stund ta sin tilflukt til Ham som bar korsets død og smerte for ham.
«Men det reiste seg noen av fariseernes parti som hadde
tatt ved troen, og de sa,» kan vi lese. (v.5). Ja, de hadde noe å
legge til. Men så leser vi så herlig videre i teksten: «Da - reiste
Peter seg og sa til dem.» (v.7). Og så får vi evangeliet utlagt, så
klart som noen bare kunne ønske seg det. E.K. |
Ved troen – tilflukten
– til Jesus ble disse hedningenes hjerter renset. Det vil si at de
ble rene for Gud, midt i sin synd. Peter husket nok også Jesu ord
til dem like før de skulle vise seg som de største og feigeste syndere:
«Dere er alt rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere.»
(Joh 15:3).
Og så kommer denne veldige og alvorlige advarselen til
disse egenrettferdige lovtrellene, og til enhver som vil bringe dette
inn over de troende til enhver tid: «Hvorfor frister dere da Gud og
legger et åk på disiplenes nakke som verken våre fedre eller vi var
i stand til å bære?» (v.10). Og så er Peter også flink til å formane de troende å leve sømmelig, og ikke som hedningene, men han pålegger ingen noe bud når det gjelder vår frelse, for der er det bare nåden som gjelder – nåden i Jesus Kristus, den uforskyldte nåde! Du husker vel hva vi nevnte som en eventuell overskrift?: «Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det.» |