Vi ser en parallell til hva Jesus gjør her, i apostelens valg. Han
innehar en rolle – eller vi kan heller bruke et noe gammelmodig ord –
stand. Rolle minner mer om noe du spiller, skuespill, men her
er tale er tale om noe en virkelig er, eller innehar. Både Jesus selv,
og apostelen her stiger ned fra en stand til en annen. De er herrer, de
er fri, men velger å bli tjenere, velger å bli slaver av noe, for ved
det å bli til frelse for noen. |
Du skjønner – du skal ikke bli så forundret over at det
lykkes så lite for deg. Her åpenbarer Guds ord deg hvorfor det er så
– du bærer med deg et kjød «som ikke er Guds lov lydig, kan heller ikke
være det.» (Rom 8:7). Hør det gjerne igjen: «- kan heller ikke
være det.» Derfor lykkes det så lite for deg. Og alt som eventuelt lykkes
bærer så preg av vårt gamle menneske, at vi ikke får noen trøst av det.
Det er da du ikke må bli mismodig og forsøke å rette det opp, verken
ved egen eller noen innbilt Guds kraft, men ta til deg nettopp ordet
om nåden i Jesus Kristus, som er nettopp for dem det ikke lykkes for
– og heller ikke kan lykkes for. Da ærer du Sønnen! Og dersom du får leve her, og se inn i dette havet av nåde og frihet Han har kjøpt deg til, da vokser dette sinn frem i deg, som vi ser er i apostelen her – og da kan du underlegge deg ting, som du i din samvittighet ikke er bundet av, om du ved det kan få noen i tale. Så vil de også etter hvert se – i det lys som Ånden gir – at det de holder på med er synd mot Gud, enten det er åpenbare synder eller lovtrelldom. Du skal få lov til å leve fortrolig med Herren, slik du er, forstår du – og ikke først når alt likesom er blitt i orden med deg. Mange av disse som lever i denne falske åndelighet – bundet midt i det at tror seg friere enn noen annen – de tåler dårlig denne Guds tale om menneskets synd og hjelpeløshet i åndelige saker. Det er fordi de opplever seg på fremmed grunn her. De har aldri selv vært på den plassen innfor Gud – så de tar fremdeles anstøt av denne tale om synd, og mener da at vi bør tone det ned. Da vil jeg spørre deg: Hvem har gitt deg tillatelse til å tone ned noe som helst i Guds ord? Er du blitt herre over det? Og så får vi all denne tale om tung og mørk forkynnelse – folk vil jo ikke komme, om vi holder på med det der og lignende. Det fortelles en historie om bygging av en hengebro – det skjer det jo mye av i Norge – og det ser temmelig skummelt ut for en ukyndig, når de skal bygge fra hver side, og de to endene skal møtes på midten. De henger likesom i løse luften. Da ville en ukyndig kunne tenke: Dette må jo falle ned – skal det berges så må vi nå begynne å bygge med noe lettere materiale. Ja, men da ville ikke jeg kjøre ut på den broen etterpå iallfall. Skal det holde, kjære venner, da må byggverket være av Gud – ene og alene – av Gud, og ublandet med vårt «lettere materiale.» Jesus sier i Joh 8:32: «Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere.» Og i samme kapittel vers 36: «Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.» Det er denne frihet vi finner hos apostelen i teksten vår her. På grunn av denne virkelige frihet, kan han underlegge seg så mangt, selv om han er bundet til Kristus, og ikke noe annet. «Alt gjør jeg for evangeliets skyld,» skriver han. Det er så viktig at synderen får se, at det er en som har gjort opp med hans synd, før han vender om. Det er en som er garantist – eller borgmann, som det før het – innfor Guds trone, for din frelse, mens du ennå er en fortapt synder i deg selv, på grunn av ditt kjød, som ikke på noen måte kan tekkes Gud. Da – nettopp da – er du fullkomment fri, på grunn av Jesu gjerning for deg. Den som har det aller minste av sitt eget til trøst – om det så er hva som er virket av Gud – det menneske er fortapt! Fortapt inntil det ser, hva Guds ord forkynner: Alt er gitt deg i Jesus! Så sier han noe underlig til slutt her, apostelen: «Alt gjør jeg for evangeliets skyld, for at også jeg kan få del i det.» (v.23). Som om han ikke allerede hadde del i det! Men det er så snart for oss å drive bort fra det, for det er unaturlig for vårt gamle menneske, kjødet. Derfor må vi stadig – rett forstått – praktisere evangeliet. Minne oss selv på det, ut fra Guds ord. Terpe på det, om du vil – og ikke la noe som setter det til sides på noen måte få rom i oss. Er det noe som er vanskelig å forstå, slik sett, hør da hva apostelen forkynner i Fil 3:15: «La oss da, så mange som er fullkomne, ha dette sinn. Og om dere skulle være annerledes innstilt i noe, så skal Gud også åpenbare dere dette.» Du kan gå til Ham med det – men du må aldri la noe kullkaste evangeliets budskap til deg, og få pålegge deg noe annet og mer, enn hva som allerede er lagt på det Guds Lam, og fullført for et par tusen år siden. |