Ja, Gud er kjærlighet! Klarere
enn det blir sagt oss her kan det jo ikke sies «- Gud er
kjærlighet!» (v.16).
Men nå er det ikke bare slik at det sies oss - det er
ikke bare slik at det står skrevet der, og så får vi prøve å tro det
så godt vi kan - det er jo nok at det er skrevet, i og med at det
er Guds eget ord, og Han bedrar ikke noen - men nå er det mer: Denne
«Guds kjærlighet er åpenbart iblant oss,» vitner apostelen
- nemlig ved det «at Han har sendt sin enbårne Sønn til verden, for
at vi skal leve ved Ham.» (1 Joh 4:9).
Som vi også leste det her: «I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket
Gud, men at Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre
synder.» (v.10).
Ved dette er Guds kjærlighet åpenbart, og det iblant
oss! - Ikke i et syn, ikke en slik åpenbaring, men i det virkelige
liv. Han var et menneske som oss, ikledd kjøtt og blod, og de så med
sine egne øyne at Han ble naglet til et kors på jorden, og hang der
under Guds dom inntil døden inntraff. - Guds lam som bærer verdens
synd, ble åpenbart for dem der! Og dette ble en livslang, en evig
og uforanderlig forsikring for dem om, at Gud elsket dem. Han sparte
ikke sin egen Sønn, men gav Ham for oss alle! (Rom 8:32).
Når det ble et
spørsmål for dem: Hvordan stiller Gud seg til meg? - for, som du vet,
de var syndere de som oss, og det var ting der i deres hjerter og
liv, som de måtte erkjenne var under Guds dom, og djevelen er en mester
i å virke anfektelse - ja, bare prøv å forestille deg, hvordan han
var overfor disse apostlene som skulle bringe Jesu budskap ut til
frelse for så mange - men når dette spørsmål: Hvordan stiller Gud
seg til meg? banket på døren hos dem, da så de ikke på seg selv og
sitt eget liv, for det innebærer så mangt. - Der var mye prøvelser
og vanskeligheter, elleve av de tolv endte sitt liv for bøddelens
hånd, og Johannes som har skrevet til oss her, satt som en gammel
mann på fangeøya Patmos, «for Guds ords og Jesu vitnesbyrds skyld,»
som han skriver om det (Åp 1:9). - Jakob, Jesu bror, ble halshogd
like etter at Jesus var fart opp til himmelen. - Paulus' mange trengsler
og lidelser kan du lese om i brevene hans. - Det er altså mye som
kunne vekke spørsmålet: Hvor er Gud? - Har Han forlatt meg? - Elsker
Han meg, som opplever så mye trasig? - Da så de på Golgata kors!
Der har du, likesom dem, en fullkommen og evig forsikring!
«Vi vandrer i tro, ikke i beskuelse,» sier Ordet. (2 Kor 5:7).
Vi finner så mange som har sin
åndelige glede, sin trøst - ja, hele sitt kristenliv, i dette at Jesus
hjelper dem her i livet - at de er blitt helbredet for sykdom, at de
opplever konkrete bønnesvar, og opplever forunderlige ting osv. - og vi
har vel alle noe erfaring med dette, og takker Gud for det alt, men
noen får dette som selve grunnen under seg, og det oppstår hele åndelige
bevegelser omkring slike ting.
Jeg husker blant annet et tilfelle - jeg var ganske ny som kristen, hadde fått
se inn i evangeliet, som det heter, etter å ha strevet i lang, lang tid,
og vitnet på et møte om det for meg så forunderlige verk Jesus hadde gjort for
meg. Det satt et par der også, som vitnet om et konkret bønnesvar de hadde
fått, jeg mener å huske dagen før - da nærmest sprang en eldre mann opp,
og det må kalles «fyrte løs» - dette var ekte kristendom, det Gud gjør i
dag, i vår tid, det var dette vi trengte osv., i samme spor - og ja, jeg
merket at det var en klar brodd imot det jeg hadde vitnet.
At det sto en der med en sjel som hadde gått over fra døden til livet, ved
synet på evangeliet - og at det faktisk var noe Gud hadde gjort i vår
tid - om enn ved det som hadde skjedd i eldre tid - det var likesom ikke noe det.
Fiendskapet mot den sanne, levende Gud, kommer frem på de mest
forunderlige måter, og verst er det når det kler seg i åndelige gevanter.
Det går vel bra det
der, så lenge synlige ting skjer, men nå er det ikke alltid Gud handler
slik at vi forstår Ham, og heller ikke slik som vi etter vårt gamle
menneske gjerne vil ha det. Sykdom kommer, så ulykke, så nød av forskjellige
slag - hva da?
Jeg har sett på nært hold hva som da kan skje med slike
folk, og det er ingen hyggelig sak.
De bygger sitt hus på sandgrunn! - For de bygger i virkeligheten
ikke på Guds godhet og trofasthet, men de bygger på sin egen tanke
og formening om, hvordan Gud bør være og handle - og det går hele
tiden ut på det som er en umiddelbar fordel for dem.
Judas var en person som fulgte Jesus, fordi han hadde
fordel av det. - Det falt glans også på ham, når Jesus gjorde sine
tegn og under - for ikke å tale om den posisjon Judas skulle innta,
når Jesus opprettet sitt rike!
|
Men nå gikk Jesus
en helt annen vei til dette, enn hva Judas hadde tenkt seg, og da
ble han skuffet, så skuffet at han gikk over til fienden og solgte
den sanne frelser for tretti sølvpenger - for i alle fall å ha noe
igjen for det.
Disse menneskene reiser etter
religiøse opplevelser, men den Guds kjærlighet som er åpenbart i den
forkastede og korsfestede Jesus Kristus - nei, den er ikke like
interessant.
Men det er vel her du lever:
«Det var en som var villig å dø i mitt sted for at jeg skulle leve ved
Ham!»
Den sangstrofen er jo hentet like ut av det bibelvers vi siterte: «Han har
sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham.» (v.9).
Leve ved Ham! Du skal leve ved den soning som Guds Sønn
har gjort for dine synder! Ikke fordi du er en så vidunderlig og verdifull
skapning - en forkynnelse det knapt kan advares nok imot! - Når jeg
kommer inn i Guds lys med mitt liv, så ser jeg ikke mye vidunderlig
og verdifullt - nei, jeg må heller si med Paulus: «I meg, det er i
mitt kjød, bor intet godt!» (Rom 7:18). Intet!
Hvor ble det da av all verdifullheten? Nei, det er ikke derfor vi skal stå
på himmelen strand og for Guds trone en dag, men fordi Han gjorde
soning for vår synd! I dette er Guds kjærlighet åpenbart!
Uansett hvordan det er fatt med
deg, her og nå, så står jo det fast! Det er det eneste i tilværelsen som
ikke kan vakle!
Og så er da dette et forvarsel til oss om hva vi har
i vente, som også Johannes skriver om: «Se, hvor stor kjærlighet Faderen
har vist oss, at vi skal kalles Guds barn, og det er vi. Derfor kjenner
verden ikke oss, fordi den ikke kjenner Ham. Mine kjære, nå er vi
Guds barn, og det er ennå ikke åpenbaret hva vi skal bli! Vi vet at
når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like, for vi skal se Ham som
Han er.» (1 Joh 3:1-2).
Og så skriver apostelen i teksten her: «Mine kjære, har Gud elsket oss
slik, da skylder også vi å elske hverandre.» (v.11).
Det må vi legge oss på hjerte - jeg som selv er forlatt så mye, jeg som
selv har fått alt for intet, jeg som ikke fortjente noe annet enn en
evig fortapelse!
«Ingen har noensinne
sett Gud. Dersom vi elsker hverandre, da blir Gud i oss, og kjærligheten
til Ham er blitt fullkommen i oss.» (v.12).
Altså, der hvor hat og nag til andre troende får rom, der viker Guds Ånd
fra vedkommende; for Gud er kjærlighet! - Det er alvorlig!
«Av dette kjenner
vi at vi blir i Ham og Han i oss, at Han har gitt oss av sin Ånd.»
(v.13).
Hva er det sikre kjennetegn på at Ånden er virksom i
oss? Jo, at Jesus blir umistelig! - At budskapet om Ham blir sant
og levende for oss! Det er nemlig Åndens gjerning å herliggjøre Jesus
for oss. Og hør bare hva apostelen skriver videre: «Og vi har sett
og vitner at Faderen har sendt Sønnen som verdens frelser. Den som
bekjenner at Jesus er Guds Sønn, i ham blir Gud, og han i Gud.» (v.14-15).
Det er så om å gjøre at dette ikke blir skjult for oss.
Alt annet kan du mangle, men mangler du troens blikk på Jesus, da
er du tapt!
Jeg talte med en såkalt bekjennende kristen dame et sted
i landet - hun hadde sine foreldre et sted hvor jeg ofte hadde hatt
møter, men jeg kunne ikke huske å ha truffet på dem, så jeg spurte
forsiktig: Er de troende, foreldrene dine? Det er ikke noe vi skal
dømme om, var det ganske så spisse svaret jeg fikk, de går nå i kirken
av og til, til jul og ved andre anledninger.
Nei, jeg blander meg ikke bort i andre menneskers gudsforhold
direkte – det får nå være Guds ord som avslører det i tilfelle – men
jeg vil nå likevel spørre: Kan man ha sett inn i en slik kjærlighet
som det vi nå er samlet om - Gud sparte ikke sin egen Sønn for min
skyld, men gav Ham villig - ja, det behaget Ham å knuse Ham, står
det (Jes 53:10), fordi det ville bli til frelse for meg, som
bare har syndet imot Ham - og så gå omkring og være en hemmelig kristen,
som ikke engang finner det verd å tale om det? Jeg tror ikke det!
La oss legge oss det på hjerte
og ta det med oss videre på ferden, det vi leser her: «I dette er
kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss og
sendt sin Sønn til soning for våre synder.» (v.10).
|