Dette var
de ord i Skriften som løste Luther ut av trelldommen under loven. Ja, det er
det budskap, det eneste budskap, som kan løse et menneske ut av
trelldommen, både under loven, og under sine egne tankers fangenskap
-
det er evangeliet. Ordet om hva Gud har gjort i Kristus. Og da, hva Han
har gjort i Kristus, for oss! Paulus var løst ut og frelst ved det
samme budskap. Og det er derfor hva han her bringer videre. Det var blitt frelsesåpenbaring
i hans hjerte, og det gikk også til Luthers hjerte - fra hjerte til hjerte.
Kan hende har det også nådd ditt hjerte? Da blir det i tilfelle for deg,
som det var for Paulus - og senere Luther, og mange med dem - du «skammer
deg ikke ved evangeliet.» (v.16).
Dette vil ikke si, slik du ofte kan få det fremstilt, og som vi naturlig gjerne
tenker, at du er så frimodig til å vitne i enhver sammenheng. Her kan vi ofte
slite med kjødet, alt etter hva slags typer vi er som mennesker. Dette - menneskefrykt
for eksempel - kan vi be Herren om at Han vil overvinne i oss, men det er ikke hva det
egentlig er tale om her. Situasjonen er nemlig den for en sann troende - det
vil si, en som er kommet til klarhet og orden i sitt gudsforhold, nettopp
ved evangeliet - at han ikke kan fornekte det. Han skammer seg altså ikke, for å
sette evangeliet opp imot enhver lovtrelldoms vei. Han holder fast ved
evangeliet, «for i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til
tro.» (v.17). Disse
ufattelige ord, dette ufattelige budskap, som snur opp ned på alle menneskets
naturlige tanker om Gud, og Hans frelse - at Guds rettferdighet er rakt
oss, som en gave vi skal få eie ved troen på Jesus Kristus, Hans Sønn, slik Han
er fremstilt for oss i evangeliene, og utdypet i apostlenes lære. Og merk deg
det, for i dette ligger den åpenbaring som gjør dette så over all måte ufattelig,
for den som får se inn i det: Slik Han er fremstilt for oss i evangeliene, og
utdypet i apostlenes lære. Det forteller oss nemlig, at det er dette budskapet
i seg selv, som virker den tro som griper det til rettferdighet - Guds
rettferdighet. «Av tro til tro,» som det heter her. (v.17).
Budskapet om Guds rettferdighet av tro, virker til tro, og gir dermed
del i det. Men det er ikke slik at budskapet om troen virker dette,
slik du ofte får det fremstilt, at nå har Gud gjort alt så langt, nå står det
bare tilbake for deg å tro det - for det må du om du skal bli frelst.
Nei, da operer vi fremdeles i lovens rike, hvor ingen oppnår frelse. Uansett hvor
lite det måtte være som der står igjen, blir det for mye for et fallent og
syndig menneske å ta i vei med, og oppfylle fullkomment. Hør bare - om budet
var så lite at du kun skulle plukke opp et strå - ja, så tenkte du vel at, det
må jeg da kunne - og det er slik det naturlige menneske tenker om Guds lov -
men gjorde du det fordi du elsket Gud over alle ting - av hele ditt
hjerte, hele din sjel osv.? Nei, det er vel ikke så lett å være helt sikker
på? Hvordan kan du da være viss på at du er frelst? Slik er det å være under loven.
Nei, evangeliets
vei er en ganske annen. Det forkynner deg ganske enkelt budskapet
om din frelser, og venn - Han som har steget ned hit til jord, ned
i din elendighet, tatt på seg all din synd, oppfylt loven i ditt sted
til punkt og prikke - ja, den minste tøddel, og sonet for deg fullt
ut på Golgatahøyden. Ja, du hører Han rope, til deg: «Det er
fullbrakt!» (Joh 19:30).
La ordet ringe for deg, lenge, lenge! Fullbrakt! Kan du da være viss på
at du er frelst? Når det er Hans frelse du har satt ditt håp til! Ja, slik er
det å være under evangeliet. Og i og med denne tro (tillit), som ordet om Ham
har inngitt deg, har du altså fått del i Guds egen rettferdighet. Den burde da
holde! Et menneske kan
spørre: Undres på om jeg virkelig er frelst. Og så sier en eller annen «sjelesørger»:
Tror du ikke på Jesus da? Jo da! Ja, men så er du jo en kristen! Ja, det er sant
at den som tror på Jesus er en kristen, men her legges gjerne vekten på troen.
Det er gjerne derfor stakkaren har kommet i denne klemme, i det hele tatt. «Undres
på om jeg virkelig er frelst?» er egentlig: «Undres på om jeg har den rette tro?» Spørsmålet for vedkommende er altså om, hvorvidt hans
tro holder mål. Sjelesørgerisk rett - og en stor nødvendighet for oss
alle å være klar over - vil være å peke på Jesus i en slik sammenheng. For
eksempel: «Ja men, har ikke Jesus fullbrakt alt for deg da?» Det er
der
løsningen alltid ligger! Han har gjort dette for deg, hvor skrøpelig, syndig og
uten tro du måtte være, og det er det som virker troen, som igjen gir del
i det. Det er evangeliet! |
Ingen kan komme til ro, i sannhet, ved
fokus på vår tro. Da beveger vi oss, som nevnt, fremdeles i lovens
rike. Der det kreves noe av oss - både kvalitet og kvantitet.
Hvor mye har du gjort for Herren? Ja, du kjenner vel til spørsmålet. En
skulle spørre disse forkynnerne selv: «Hvor mye har du gjort? - og se
hvor de hadde
sin hvile.
Et mer betimelig spørsmål til den troende forsamling, vil nok være:
«Hvor mye har Herren fått gjort for deg?»
Ja, Han har gjort alt, så nå må vi se å betale noe tilbake,
det skulle da også bare mangle! Men den som tenker slik står jo i
gjeld! Dette er lovens tankegang, og lovens vei,
og ikke under velsignelse som mange tenker, men tvert imot under forbannelse.
Det er slett ikke denne tankegang som gjør seg gjeldende hos for eksempel
Paulus når han taler om å «stå i gjeld både til grekere og barbarer,
både til vise og uvise» (Rom 1:14), eller: «- vé meg om jeg ikke forkynner
evangeliet.» (1 Kor 9:16).
Det springer ikke ut av en slik beslutning, men det er
en frukt av evangeliet selv - «for Kristi kjærlighet tvinger
oss,» som han sier. (2 Kor 5:14). Og i forbindelse med utsagnet i
1 Kor 9:16: «Det er en nødvendighet som ligger på meg.» Det er en
følge av en brann i Paulus' hjerte. «Navnet Jesus må jeg elske, det
har satt min sjel i brann,» synger vi i en kjent bedehussang.
For å få en så rett forståelse som mulig, av hva dette egentlig er,
vil det kanskje være rettere å si: - en brann i Paulus' erkjennelse.
Dette ufattelige som jeg nå har fått del i, evangeliet om Jesus Kristus,
som nettopp stiller meg skyldfri (uten gjeld) innfor både Gud
og mennesker, er gitt til alle mennesker.
Det
kan synes som et paradoks, at den som er gjeldfri, likevel taler om gjeld, men
det har rett og slett med ståsted å gjøre, hvilken forståelse man får av det. Du
vil snart finne ut, at dette med nåden ikke er noen lett sak å holde
fast ved allikevel. Det er en kunst, som de gamle kalte det. Men
første «bud» er nemlig dette - at Gud ved evangeliet, ved Jesu Kristi
gjerning, har stilt deg ikke bare gjeldfri fremfor seg, for tid og evighet, men
ikledd sin egen rettferdighet. Og la meg da spørre deg: Er Gud noen noe skyldig?
Nei! Men, er da du noen noe skyldig da, som nettopp eier Guds rettferdighet? Da
var det jo ikke noen fullkommen rettferdighet! Og noe mindre våger du vel
ikke tenke om Guds rettferdighet? Den er nettopp fullkommen! Og så er også du!
Dette er grunnvollen! Dette er den klippe Gud har satt våre føtter på, idet Han
har gitt oss del i sin fullkomne Sønn. Har ikke dette falt på plass for deg,
så opphold deg ikke ved noe annet, før så er skjedd.
Og også etter at så er skjedd, sier Guds ord om vår vei
videre: «Men den som skuer inn i frihetens fullkomne lov, og
fortsetter med det.» (Jak 1:25). Han - og ikke den som er fokusert
på gjerningene - kommer til å bli en gjerningens gjører, sier
Ordet videre, og han skal være salig i sin gjerning. Her må
vi altså ikke ta feil, for det er ikke gjerningene som blir det avgjørende,
men grunnvollen.
Og denne grunnvollen,
er fremstilt herligere enn de fleste steder i Skriften, nettopp i
den teksten vi har for oss i dag. «Jeg skammer meg ikke ved evangeliet,
for det er en Guds kraft til frelse for hver den som
tror, både for jøde først og så for greker.» (v.16). Ja, det
er kraften til frelse, og det er Guds kraft. Da skulle det
vel holde både til å bringe deg innenfor, og bevare deg der! Å, om
du så det i denne stund! Da ser du, at du har funnet den fullkomne
hvile for sjelen (Matt 11:29), og Han har funnet deg, det bortkomne
får.
«Den rettferdige av tro, skal leve.» (v.17).
Troen er en Guds gave, fullt og helt - ja, troen er Jesus Kristus selv, og ved
denne gave skal du også leve. Kan Gud gjøre det mer fullkomment? Kunne Han gjort
det bedre for oss? Å nei! |