Han var en sann profet, Jeremia - kalt av Gud, og Guds ord
var lagt ned i ham.
Han hadde ikke noe eget budskap å bringe folket - han måtte forkynne det
som var åpenbart ham. Han kunne ikke finne på ting som begeistret folket
og dro massene til seg.
I dag hører du mest tale om, om det var få eller mange
til stede på møtet. Og var det ikke mange - ja, da var det heller
ikke noe særlig. - Men var det mange, to tusen, fem tusen, sju tusen!
- ja, da er det liksom ikke måte på hvor gildt det var. - Vi gleder
oss alle over, at det er mange på møtene, men hvem spør om, hva
de egentlig var samlet om? - Hva ble egentlig forkynt? Ble
de veiledet eller villedet?
Slik er det for
den som er kalt av Gud til å forkynne, han ville jo gjerne at det
satt hundretusener - ja, millioner der og tok imot Ordet, men står
valget mellom folkemengden og Ordet - noe det faktisk ofte gjør -
så velger Han Ordet. Han kan ikke smøre på noe ekstra her,
og trekke litt fra der, fordi det nå tross alt er en god sak
han representerer - misjonen for eksempel. Nei, han representerer
ingen god sak, han representerer en person, og denne
personen bærer navnet Sannheten! (Joh 14:6).
Og ellers, hvorfor så nidkjær for Ordet? Jo, fordi han selv er født ved
Ordet. - Så for ham er det valget mellom liv og død. - Ordet ble ham til
liv: «- der har jeg funnet livet, selv er jeg intet verd, hva Jesus meg
har givet, gjør meg for Gud så kjær.»
Og da vet han jo selvsagt også det, at det heller ikke er noe annet som
blir folket til liv.
Jakob skriver
om dette i sitt brev: «Etter sin frie vilje har Han født oss ved sannhets
ord.» (Jak
1:18).
Det er jo ikke den naturlige fødsel, det da er tale om.
- Om den sier David: «Se, jeg er født i misgjerning, og min mor har
unnfanget meg i synd.» (Sal 51:7).
Det er så visst ikke ved sannhets ord dette skjer altså. Her er det tale
om arvesynden, og den er så visst ikke av Gud, og følgelig er det som blir født
heller
ikke en hellig, men en synder! «Vi er født med ryggen til Gud,» som Luther
uttrykker det.
Altså må det her være tale om en helt annen fødsel - en fødsel som skjer
etter Guds vilje og ved Hans ord - og dette ord, som da blir oss til nytt
liv, liv i Gud, det kalles da sannhets ord. Annetsteds kalles
denne oppvåkning til liv, for sannhets erkjennelse.
Det er altså slik et menneske kommer til liv, blir åndelig levende
- ved at Ordet slipper til og får lyse!
Problemet her er jo, at vi ikke vil tro det Ordet forkynner, men står det
imot etter vår
natur, synes det er urimelig, uforståelig, stemmer ikke med vår erfaring
osv. Men legg merke til hva Guds ord sier om det: Den
erfaring du har gjort i åndelig mørke - det er jo klart, at den ikke
stemmer med det du får se i lyset!
Det er da ikke så galt med meg! - Jeg har da vel noe å sette
inn! - Det må da vel være noe Gud kan ta i bruk, og bygge videre
på! - At det skal være nødvendig med en helt ny fødsel, at det må
tilveiebringes en helt ny skapning - nei, det er da for
drøyt!
Men hør nå, hva
Guds ord forkynner om dette folket som Han kjennes ved: «De er ikke
født av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje,
men av Gud.» (Joh 1:13).
Først står det ved hva de ikke er født - altså
ikke på noe naturlig vis. Slik er Isak et forbilde både på
Jesus selv, og alle de troende - ingen av dem er blitt født på naturlig
vis. Selv om Isak kom til ved Abraham og Sara, så var det likevel
på overnaturlig vis, da det skjedde i en alder hvor det var umulig
på naturlig vis. Og det skjedde nettopp for at han skulle være et
forbilde (vitne) på disse som skulle komme til ved Guds vilje og inngrep
alene. - Da først og fremst Jesus. - Om Hans unnfangelse leser vi:
«Den Hellige Ånd skal komme over deg, og Den Høyestes kraft skal overskygge
deg. Derfor skal også det hellige som blir født, kalles Guds Sønn.»
(Luk 1:35).
Og, som vi også hørte om de troende: «- født av Gud!»
|
Peter utdyper
det: «For dere er gjenfødt, ikke av forgjengelig, men av uforgjengelig
sæd, ved Guds ord, som lever og blir. Men Herrens ord
blir til evig tid. Og dette er det ord som er blitt forkynt dere
ved evangeliet.» (1 Pet 1:23 og 25).
Jeg vet ikke om det er gått opp for deg, mens du har sittet her og hørt nå,
eller om du kjenner til dette fra før av - at jeg nå faktisk har forkynt
deg, ut fra Guds ord, at du er fortapt!
La oss nå bare stanse opp for den naturlige fødsel: Det er jo en helt
umulig sak, at et menneske selv kan ta den avgjørelse, at det vil
bli født, og når det vil bli det. - Det er helt og holdent overgitt
til andres vilje, og handling. Det er ingen av oss som sitter her nå, som
kom til denne verden fordi vi ville det. - Fordi vi tok en
bestemmelse. Men når det gjelder denne nye, åndelige fødsel, er det
mange som tror nettopp dette. - De tror at de ved å ha gjort slik og slik,
er de blitt født på ny!
Spør du slike mennesker om hvordan de er blitt kristne,
så svarer de, ved å henvise til hva de selv har gjort. For eksempel:
Jeg bøyde meg der og da for Gud! Hør nå på den setningen! Jeg
bøyde meg! Er det en fødsel av Gud? Å nei, kan vedkommende
si da - det er i seg selv ikke en fødsel av Gud, men Gud tok imot
dette, at jeg bøyde meg! Å! - men sier ikke Guds ord nettopp, at det
ikke er ved gjerninger? - Det vil altså si, at det ikke er
ved noe vi gjør eller ikke gjør.
Vi kan fortsette med disse utsagnene: Jeg tok mitt standpunkt for
Jesus! - Jeg bestemte meg! osv. Ikke noe av dette er et
hjertes vitnesbyrd om Jesus og frelsen i Ham, men bare om hva en selv har gjort! For å bli i terminologien: Jeg fødte meg selv! -
Eller: Han fødte meg, som en følge av, at jeg ville!
Men nå sier Guds ord noe helt annet: «Så beror det altså
ikke på den som vil eller på den som løper, men på Gud, som
viser miskunn.» (Rom 9:16).
Når viste Gud sin miskunn? Vel, vi kan jo si: Fra evighet
av! «- med evig kjærlighet har jeg elsket deg. Derfor
har jeg latt min miskunn mot deg vare ved.» Det sies nettopp ved profeten
Jeremia. (Jer 31:3). Men denne Guds miskunnhet, dette Guds hjertelag
for oss mennesker, er blitt åpenbart på en særskilt måte i verden
(i historien): «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant
oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal
leve ved Ham.» (1 Joh 4:9).
Her ser du hva Gud har frelst deg ved! - Hvor var du da hen, med
alt ditt kristelige strev, din kristendom og dine bestemmelser, din dåp
osv., den dagen? - Den dagen da Han naglet alt som hadde med ditt
gamle menneske å gjøre - både det du kaller ondt og det du kaller godt -
til korsets tre, og tok det bort fra sitt åsyn, så Han i evighet ikke ser
det mer.
Guds frelse finner du aldri
årsaken til i deg selv, den finnes bare i Guds hjerte, i Hans miskunnhet!
Har du erfart å stå for Gud med
bare synd? - Som den som ingenting har fortjent, annet enn dom? - Og så
fått lov til å løfte blikket opp til Ham, som har fortjent det alt for
deg - Jesus Kristus! Han som har banet vei helt inn i helligdommen, for
fortapte syndere. Han har gjort det som skulle gjøres! Det
er Guds ord!
Det forkynner også Jeremia: Du kan se, hvordan det bryter igjennom gang
på gang, noen av de fineste vitnesbyrd om Guds nåde du finner i hele
Skriften, men han sto overfor et folk som var kommet så på avveie, at de
blåste av det ord som Herren forkynte dem og forfulgte det. Derfor, det
som vi leser her: «Jeg er blitt til latter hele dagen, hver mann spotter
meg. For så ofte jeg taler, må jeg skrike! Jeg må rope om vold og
ødeleggelse. For Herrens ord er blitt meg til hån og til spott hele dagen.» (v.7b-8).
Han står jo frem her, Jeremia, som et forbilde på Han som i seg selv er
Guds ord. - Han forfulgte de også helt til døden.
Du altså - det er ikke spørsmål
om hva du selv regner deg for, men dette ene: Ditt forhold til Guds
ord - det tuktende og trøstende! Er ditt vitnesbyrd, et vitnesbyrd om Jesus?
|