Overskrift
og innledningsord til denne andakten kan vel få noen og enhver til
å stusse skulle jeg tro. Kan det følge forbannelse av å ville gjøre
Guds vilje? Ja, ganske visst, og hadde ikke minst kristenfolket vært
mer klar over det, hadde vi ganske sikkert sett andre og mer positive
ting i menighetene.
Men nå skal vi først se på
det motsatte – noe som også er misforstått av mange av oss som kaller
oss ved Jesu navn – nemlig velsignelsen av å ville gjøre Guds vilje.
Den timelige velsignelse som vi ser det av teksten her: «Og fordi
jordmødrene fryktet Gud, gav Han dem etterkommere.» (v.21).
Det var altså en grunn til
at Han gav dem etterkommere. Som vi ser det i teksten – dette ordet
fordi. Det peker hen til en grunn, en årsak, og i dette tilfelle
var grunnen den at de fryktet Gud! De fryktet for de konsekvenser
det kunne få for dem å etterkomme denne ugudelige kongens påbud. De
fryktet for hva en langt større konge en Egyptens Farao kunne føre
over dem. Nemlig Israels Gud som sto bak budet: «Du skal ikke slå
i hjel!»
Selv om dette budet ennå
ikke var gitt dem ved Moses, visste de av hjertet at deres Gud aldri
kunne sanksjonere noe slikt. Vi leser i Rom 2,15, om lovens gjerning
i hedningen som ikke kjenner Gud ved kunnskap, men likevel har en
viss kjennskap lagt ned i seg: «De viser at den gjerning loven krever,
er skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres samvittighet
og deres tanker, som innbyrdes anklager dem eller også forsvarer dem
-»
Tenk da den totale mangel
på gudsfrykt hos disse som både utfører og assisterer ved den slags
– vi må kalle det uhyrligheter – i dag an masse. Tenker de noen
sinne på de konsekvenser det vil få for dem og deres etterkommere!
Nei, det ropes gjerne opp fra styresmakter og et folk som forsvarer
og beskytter en slik praksis, om Guds urettferdighet, om det kommer
en pandemi eller annen ulykke over oss. Vi burde vel heller spørre
alvorlig; Hva fortjener vi da?
Denne teksten har også overskriften:
Jordmødrene fryktet Gud! Det står
der som en minneplate over dem den dag i dag! Alle disse tusener av
år som har gått siden har ikke kunnet stryke ut vitnesbyrdet om den
følge gudsfrykten fikk i deres liv! Og dette var ikke som å trosse
norske myndigheter – dette kunne fort kostet dem livet! Har Gud fått
gjøre noe inntrykk på deg? Frykter du Ham mer enn mennesker? Du kjenner
kanskje på din egen svakhet i særlig grad, når du får slike spørsmål?
Da skal du takke nettopp Ham for at din åndelige og evige velsignelse
ikke beror på din styrke, men på Hans som har makt til å holde til
og med deg fast og oppe ved sin rettferds høyre hånd!
E.K.
|
Det er nettopp her det så snart glipper for oss, og det som
kunne bli oss til en stor timelig velsignelse blir oss i stedet til
en både timelig og evig forbannelse – nemlig når vi vil rettferdiggjøre
oss selv for Gud – når vi vil stille for Gud i en selververvet hellighet!
Dette uttrykkes gjerne i noe som i disse dager synes å være gammelmodige
termer, for vi er kommet så langt bort fra denne virkelighet, at vi
har lite ord for å beskrive det til noen dypere forståelse. Men det
skrekkelige er at det er like virkelig som det alltid har vært – den
som vil stille for Gud i noen annen rettferdighet og hellighet enn
den drakt som Herren selv har sydd oss ved sitt liv, sin lidelse og
død, det menneske går inn under Guds forbannelse og inn i en evig
død og fortapelse.
Dette fenomenet, om vi skal
kalle det ved den betegnelsen, det oppstår - naturlig nok kan vi si
– når vi opplever vår egen tilkortkommenhet. Vi vil ikke stå så avkledd
vårt eget, dømt i vårt eget, og derfor la oss kle av Gud alene, så
vi leter opp mulige fikenblad, som de første falne også gjorde, til
et eksempel for oss. Vi er så lik dem i deres fall, for vi har dessverre
del i det samme fall, og utslagene av det er alltid det samme, i og
med at de springer ut av selvrettferdiggjørelsens ånd.
Men den ånd er ikke av Gud!
Det er derimot Sannhetens Ånd!
Gud vil rettferdiggjøre deg!
Men da må jeg jo spørre deg: Ser du noe behov av det? Det er jo de
som ikke har som må få!
Det burde jo være klart nok
av dette, at det aldri kan bli noe annet enn godt å ville gjøre det
som er rett for Gud, men da må en ha klart for seg, er at Guds vilje
er fremfor alt annet den at vi skal tro på Jesus, og ikke på vårt
eget! Da ser du vel også hvilken fare og snare som ligger på lur for
oss her!
Jeg retter meg gjerne etter
Guds vilje for livet her – men jeg taler ikke mer om JEG, enn når
jeg vitner med Brorson: «Å, jeg er en synder stor, Det er all min navneære!» Nei, jeg har fått et annet JEG å rose meg av, nemlig
Han som bærer navnet JEG ER, og har åpenbart seg her på jord i mennesket
Jesus fra Nasaret!
Ta de gamle lutheranere til
forbilde, og be om nåde til å skjelne rett mellom lov og evangelium
– da skal du få se inn i en frihet du ikke hadde drømt om eksisterte!
|