Dersom du ser for deg menneskets synder som et hierarki, så er
det en som sitter på tronen, på toppen og det er hovmodet - menneskets
høye tanker om seg selv. Den karakteristikken som gis av mennesket i teksten
her - det er en sannhet som gir hovmodet banesåret om den slipper til - og så
lenge mennesket lever i (eller vandrer i, som Skriften beskriver det) den,
så ligger hovmodet under. Mennesket søker da ikke lenger liv eller redning i sitt
eget, men i Gud, i Kristus. Da er det lukket inn under den Guds velsignelse som
vi leser om her: «Men Herrens miskunnhet er fra evighet til evighet over dem som
frykter Ham, og Hans rettferdighet når til barnebarn.» (v.17).
Denne Guds sannhet, som er dødelig for hovmodet, er altså en forutsetning for
at dette kan skje. Der hvor hovmodet, troen på mennesket selv, lever i beste velgående,
der søker ikke mennesket Gud. En eller annen gud som passer til deres tilstand
kan det nok søke, men ikke Ham som frelste mennesket ved kors og død - ved
lidelse, svette, angst, blod og tårer. Stans bare for dette, at da Gud tok
på seg menneskets - det vil si, din situasjon og tilstand - og skulle svare for
den, da opplevde Han en angst så stor, at Han svettet blod! Og vi tenker altså,
at vi har noe å hovmode oss over! Det
er denne dødelsen av kjødet - det som kalles det gamle menneske - mennesket
ikke vil ha, og som får det til å reise seg imot Gud og imot sannheten.
Dette har vi fått en forferdelig demonstrasjon av, gjennom
fariseerne og de skriftlærde og det høye råd i Jerusalem, idet de
korsfester herlighetens Herre. (1 Kor 2:8).
Og hva hadde Han så gjort feil? - Hva galt hadde Han
gjort? Jo, Han ga dem ikke den anerkjennelse for sin gudsdyrkelse
som de ville ha, men sa dem heller at de ikke hadde noe fortrinn fremfor
folket ellers. - Nei, snarere tvert imot: «Tollere og skjøger går
før dere inn i Guds rike!» (Matt 21:31). Videre sa Han, at jødefolket
i seg selv, ikke var noe fremfor hedningene, men var utvalgt til en
helt spesiell gjerning av Guds nåde alene. Dette var årsaken
til fiendskapet, og du ser hva Han støtte an imot: Hovmodet! - Dette
de ville være i seg selv.
Det
kan ligge nær for bedehusfolket også det: Jeg er noe i kraft av at jeg er en kristen.
- Jeg er noe mer enn andre, i kraft av at jeg går i kirke og bedehus, og altså
ikke renner med i verdens løp. Men roser ikke du deg av nåden da? - Er
det ikke den du tilskriver alt? - Eller er det slik, når en kommer noe
dypere inn, at du også regner med å ha noe mer på «kontoen?»
Fariseerne var
en flokk som la vekt på ydmykhet - de leste også disse vers i salmen
om mennesket som støv osv., og de bøyde seg langt ned, helt ned til
den tro at det bare var en liten guddomsgnist tilbake i mennesket.
Men var dette dypt nok? - Var dette sannheten? De så det slik, at
det var denne guddomsgnist Gud skulle ta kontakt med, knytte an til,
og da bygge det nye livet på. Han skulle dog bygge på noe i mennesket.
Dette som da var uttrykk for deres ydmykhet - bare en
liten gnist, en askehaug - gjorde dem til de mest hovmodige
mennesker i Israel! Det var den berømte lille surdeig, som gjennomsyret
hele deigen. (1 Kor 5:6; Gal 5:9).
Paulus, han var
en av de ivrigste av denne flokken, før sin omvendelse, og hva sier
han, etter å ha blitt omvendt til troen på Jesus, og har gått i Herrens
skole? «Jeg vet at i meg, det er i mitt kjød, bor intet
godt.» (Rom 7:18).
Hør på den tidligere fariseer nå! - Hvor er nå guddomsgnisten?
- Den er aldeles borte - han finner intet godt!
Men så er det jo nettopp et kjent omkved dette,
at mennesket er godt på bunnen! Ser du fariseernes lære
i dette? På kollisjonskurs med Guds ord!
Så er det også Paulus som forkynner: «Jeg vil ikke vite
av noe blant dere, uten Jesus Kristus, og Ham korsfestet!»
(1 Kor 2:2).
Dette er de som står under Guds velsignelse - som vi
også leser om i teksten her - de som ikke ser noen annen løsning for
sin egen del, enn å fly til dette - de som søker redning i Hans miskunnhet,
som nettopp er åpenbart på Golgata, i Hans villighet til korsets død.
Dette gjorde Han for meg! - Altså må Han elske meg med en ufattelig
kjærlighet, da Han jo ikke gjorde dette for min fromhets skyld, fordi
jeg var så god, men for mine synders skyld! - For at jeg
skulle slippe å svare for dem! Å ta sin tilflukt til det, har altså
blant annet denne frukt: «Herrens miskunnhet er fra evighet til evighet
over dem som frykter Ham, og Hans rettferdighet når til barnebarn.»
(v.17).
|
Igjen, ikke fordi
vi har gjort noe storveies, men fordi vi tar vår tilflukt til
det Han har gjort! Er ikke Gud da underlig i sin nåde? Mine barn og
barnebarn skal høste velsignelse av, at jeg, for mine synders
skyld, tar min tilflukt til Jesus! Avvviser de denne velsignelse av
nåde, så er det deres sak, men Guds løfte og vilje
til å velsigne står fast.
Du ligger der og kaver i sjøen, og en kommer og berger
deg - er det noe å rose deg for? - Er det noen grunn for at
du skal få lønn? Men slik går det altså til, der hvor Herren
går frem. «Da går det rett ofte så underlig til!» - som han skriver
i sangen sin, Mathias Orheim.
Skriften
peker ut to veier for mennesket til denne Guds velsignelse og velbehag over livet
sitt - den ene er lovens vei: «Gjør dette!» - Altså: Gjør dette du!
- «så skal du leve.» Så skal du eie selve livet! Som vi også leser det i teksten
her: «- for dem som holder Hans pakt, og dem som kommer Hans bud
i hu, så de gjør etter dem.» (v.18).
Det var dette jødene levde under, helt fra Moses overga
dem loven fra Sinai - og gjennom hele den gamle pakts tid. Ble det
dem til nytte? Peter sier om det på apostelmøtet i Jerusalem - etter
å ha fått åpnet øynene ved evangeliet om Jesus Kristus: «Hvorfor frister
dere da Gud og legger et åk på disiplenes nakke som verken våre
fedre eller vi var i stand til å bære? Men vi tror at vi (jødene)
blir frelst ved Herren Jesu nåde, på samme måte som de (hedningene).»
(Apg 15:10-11).
I den pakten heter det - og legg deg det alvorlig på
hjerte, du som overhodet tenker på noen gjerning eller egen kvalitet
i forhold til Gud: «For den som holder hele loven, men snubler i ett
bud, han er blitt skyldig i dem alle.» (Jak 2:10).
Det bæres ikke over med én feil! I loven er det aldri tale om tilgivelse
- der er kun tale om soning. Vi skal ikke si noe mer om det nå
- du
kan jo selv se nærmere på det, om det skulle finnes noen løsning - men Peter
pekte også på en annen vei, og merk deg nettopp det - det er en annen
vei. - De går ikke engang parallelt, de går hver sin vei. - Det er to helt forskjellige
veier mot det samme mål. - Hva velger du så? - To veier ligger foran deg, på
én må du gå! Valget er i virkeligheten enkelt! - Det er nemlig en som
allerede har valgt for meg, og veien Han har valgt for meg til himmel og salighet,
den peker Peter på: Herren Jesu nåde! Jeg er frelst ved Herren Jesu nåde!
«Som
en far forbarmer seg over sine barn, forbarmer Herren seg over dem som frykter
Ham.» (v.13).
En far som det står rett til med, han gir jo sitt liv for sine barn - han går
i krigen for dem! Og det var jo også nettopp hva Jesus gjorde: Han gikk i krigen.
- og Han gav sitt liv, for oss! - Og det er også denne Gud du har med å gjøre nå
- den Gud som vi leser om her: «Som en far forbarmer seg over sine barn,
forbarmer Herren seg over dem som frykter Ham.» Er du da blant dem som
frykter Ham? Det vil si, de som tar sin tilflukt til Jesus og Hans soningsverk.
Eller
er du blant dem som mener å kunne bestå ved ditt eget? Er du blant den første
gruppen, så skal du legge merke til hva som står her, til trøst: «Han vet
hvordan vi er skapt, Han kommer i hu at vi er støv.» (v.14).
Du ser aldri at Jesus ble vred, da Han så på dem som kaltes syndere - men Han
ynkedes inderlig! - Hans vrede åpenbarte seg overfor dem som mente seg å være
noe annet! - Selv om det er en evig og uforanderlig sannhet: Han hater
synden!
Det står noen
vers tidligere i den samme salme: «Han gjør ikke med oss etter våre
synder, og gjengjelder oss ikke etter våre misgjerninger.» (v.10).
Nei, for i sin miskunnhet og nåde, bar Han det selv for
oss!
«Straffen lå på Ham, for at vi skulle ha fred, og ved
Hans sår har vi fått legedom.» (Jes 53:5b).
La nå ikke det bli som en gammel katekismelærdom for
deg - for dette har en evig betydning nettopp for deg.
Det er dette som har åpnet den ene utgangen av livet, og lukket
til de andre: frelse og fortapelse! - Dette! - og ikke noe annet!
Vi er ofte så sløve og likegyldige hva vårt
evige ve og vel angår. Ska du ut og reise - om så bare
til nærmeste by - forsikrer du deg om at du er kommet på
rette buss, og ikke en som går i motsatt retning - men når
det gjelder dette, er du like grundig da? Du kan ikke ta bussen tilbake
derfra, vet du!
|