Daniel, profeten, står her på hellig grunn - på sannhetens grunn,
og han vet det. Det bærer hele hans bønn preg av - Daniel lever i
sannheten.
Vi mennesker har ikke noe eget navn å trede frem for
Gud ved. Det gikk tapt på fallets dag, og har vært tapt for oss siden.
Du hører ofte det sagt i kristen sammenheng i dag: Du
er verdifull! Og: Du vet vel om at du er verdifull! Og da forstått
som at et menneske har en egenverdi - altså er verdifull for Gud,
ved hva det er i seg selv. Her må du være på vakt, du som har tenkt
deg til himmelen. Dette er nemlig ikke sant. Du er tvert imot fortapt
ved hva du er i deg selv.
Hør nå hva Gud - i motsetning til så mang en forkynner
i dag - sier om dette - og dette er ikke bare sagt om enkelte mennesker,
enkelte typer, men om alt som heter menneske på jord til alle tider,
og i alle sammenhenger: «Som det står skrevet: Det er ikke én rettferdig,
ikke en eneste. Det er ikke én som er forstandig, det
er ikke én som søker Gud. Alle er veket av, alle
sammen er blitt udugelige. Det er ikke noen som gjør det
gode, ikke en eneste. - For det er ingen forskjell,
alle har
syndet og står uten ære for Gud.» (Rom 3:10-12 og 22-23).
Jeg vil spørre deg oppriktig innfor Guds åsyn nå - det
vil si, i nærvær av Ham som har gitt oss dette budskapet: Hvor ble
det av vår egenverdi her? Var det noe som helst Han kunne rose oss
for? Noe ved oss som gjorde oss verdifulle i Hans øyne?
Og i tillegg til dette forkynner Guds ord oss, at det
er ikke noe - ikke noe som helst - vi kan gjøre for å forandre og
forbedre denne situasjonen. Derfor leser vi om lovens hensikt, at
den slett ikke er som de fleste tenker, nemlig å gjøre oss bedre,
og dermed bedre vår stilling innfor Gud - men hør!: «Vi vet at alt
det loven sier, det taler den til dem som er under loven, for at hver
munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud.» (Rom 3:19).
Da er det mange som vil si: Ja, når det ikke nytter å
gjøre det gode Gud ber oss om allikevel, så la oss nå leve syndelivet
i fulle drag! Ja, det viser i tilfelle hvor langt borte fra Guds Ånd
du er. Du vil bare gjøre det gode dersom du har noen fortjeneste av
det. Det viser at du ikke er god! Jesus gjorde ikke det gode for å
oppnå noe - Han gjorde det rett og slett fordi Han er god!
Du og jeg er ikke gode i Guds øyne. Og den som tror han er god, eller
at det iallfall er noe godt i ham, og derfor vil forbedre sin situasjon
innfor Gud ved hjelp av det - han må høre Ordet fra Gal 3:10: «For
alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for
det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt
det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det.»
Hørte du virkelig det? Du som vil forbedre din situasjon
innfor Gud på denne måten, du er skyldig å gjøre alt - hør det nå
endelig - alt som står skrevet i loven! Alt det loven
krever!
Er det noen her nå som øyner noe håp i dette?
I denne erkjennelse treder profeten Daniel innfor
Guds åsyn. Etter å ha holdt frem for Gud at han forstår hvorfor ulykken
har kommet over ham og folket: «Vi har syndet og vært ugudelige. På
grunn av våre synder og våre fedres misgjerninger.» (v.15-16). Men
så kommer det noe som du og jeg må høre, for også det har evighetsbetydning
for oss - hvorfor skal Gud høre hans ydmyke bønn?: «La ditt åsyn lyse
over din ødelagte helligdom – for din egen skyld, Herre!» Og: «Herre,
hør! Herre, tilgi! Herre, gi akt og gjør det, dryg ikke – for din
egen skyld, min Gud!» (v.17og19). «– for din egen skyld, Herre!»
«– for din egen skyld, min Gud!»
I Jes 43:22-25, setter Gud dette samme skille, der Han taler til folket
sitt: «Men du har ikke påkalt meg, Jakob, så du gjorde deg umak for
meg, Israel! Du har ikke brakt meg brennofferlam og ikke æret meg
med dine slaktoffer. Jeg har ikke trettet deg med matoffer og ikke
voldt deg strev med virak. Du har ikke kjøpt kalmus-krydder til meg
for sølv og ikke mettet meg med dine slaktoffers fett.» Der hørte
du Guds dom over hva de ikke hadde gjort. Så kommer Herrens
dom over hva de hadde gjort: «Du har bare trettet meg med dine
synder, og voldt meg møye med dine misgjerninger.» Uten ære for Gud,
ved sitt eget. Men hør så, for nå kommer det, hva Gud på sin side
gjør med dette: «Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger
for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu.»
E.K.
|
Hørte du det? For min skyld, sier Herren. Det gjelder nemlig
også deg som sitter her nå. Du kan få se bort fra alt annet, enn hva
Herren selv har gjort for deg! Altså få regne helt og holdent med
det! Det er ingen synd som kan stenge deg ute - om det så var tusener
på tusener flere enn hva det faktisk er. Men nå taler jeg som et paradoks
- for nå sier jeg: Det er likevel én synd som stenger deg ute
like så sikkert som at Gud er entydig i sin dom, nemlig den egenrettferdighet
som støter dette evangelium fra seg! Den egenrettferdighet som viser
seg i, at en vil finne noen fortjeneste i sitt eget. Enten det så
er virket av en selv, eller av Gud! For eksempel dette: Jeg kommer
inn i himmel og salighet ved hva Gud har fått utrettet i meg! Å nei
du, det skjer kun ved hva Gud har fått utrettet i og ved Jesus,
i ditt sted! Og den prisen var høy - det vet du vel?
«Hør nå, vår Gud, på din tjeners bønn og hans ydmyke begjæringer!»
(v.17). Merk deg det, at profeten henviser ikke til sin ydmykhet -
Herre, gjør dette for jeg er ydmyk, eller jeg ydmyker meg. Nei, det
er hans begjæring som er ydmyk! Det er hans bønn som
er det! En sann troendes bønn er nemlig alltid ydmyk, så lenge han
blir bevart i den sannhet vi har delt nå. Det er sannheten som
gjør det! Det er sannheten som virker det! Det er altså sannhetens
fortjeneste, og ikke din! Forstår du? Sannheten får meg ned på
kne, om du vil.
Den erkjennelse - sannhets erkjennelse - i Daniels hjerte
som du lett kan lese ut av denne teksten, gjør at han ber Gud på denne
måten - og ikke stiller seg eplekjekk innfor Gud, som om han hadde
noe eget å rose seg av der. Du kjenner da vel meg, Herre! Ja, om Han
da svarte: Ja, jeg kjenner deg, og dine gjerninger! Får du ikke lyst
til å gjemme deg da?
Jeg begynte med å si: «Vi mennesker har ikke noe eget
navn å trede frem for Gud ved.» Det er sant nok, men takk Gud, at
det ikke stanser der. Vi har nemlig fått et navn - ett navn
- ved hvilken vi kan trede frem for Gud, og det endatil med frimodighet!
- som vi ser blant annet i Hebr 4:16. Det er det navn - det Guds navn
- Jesus har åpenbart oss. I sin yppersteprestelige bønn i Joh 17,
sier Jesus blant annet: «Jeg har åpenbart ditt navn for de
mennesker du gav meg av verden.» (v.6). «Og jeg er ikke lenger i verden,
men disse er i verden, og jeg kommer til deg. Hellige Far! Bevar dem
i ditt navn, som du har gitt meg, for at de kan være ett, likesom
vi er ett. Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn,
som du har gitt meg.» (v.11-12). «Og jeg har kunngjort ditt navn
for dem, og skal fortsatt kunngjøre det, for at den kjærlighet
som du elsket meg med, skal være i dem, og jeg i dem.» (v.26).
I Joh 12:28, ber Jesus slik: «Far, herliggjør ditt
navn! Da kom det en røst fra himmelen: Jeg har herliggjort det,
og jeg skal igjen herliggjøre det!»
Du og jeg trenger altså til å lære dette navnet å kjenne,
og i det du kjenner det er du også frelst ved det. Eller har da fått
del i den frelse, som alt ligger ferdig for deg!
I Hebr 1:1-2, leser vi: «Etter at Gud i fordums tid mange
ganger og på mange måter hadde talt til fedrene gjennom profetene,
har Han nå i disse siste dager talt til oss gjennom Sønnen.» Gjennom
Sønnen! Apostelen skriver videre: «Han (Sønnen) er avglansen
av Hans (Faderens) herlighet og avbildet av Hans vesen.» (v.3a). Det
er ved denne avglansen og dette avbildet, du lærer Guds
navn å kjenne. Det er nemlig slik ment - at å kjenne personen er det
samme som å kjenne Hans navn. Slik var det Jesus åpenbarte sitt navn
for sine disipler, Han åpenbarte seg selv for dem - Han lot dem lære
Ham grundig å kjenne, og når det da ble åpenbart dem at Han og Faderen
var ett - ja, da kjente de den eneste sanne Gud, ved den Han utsendte,
Jesus Kristus. Hvilket jo ifølge Jesus selv i Joh 17:3, er det evige
liv.
Det er altså Jesus du og jeg trenger å lære å kjenne.
Det er hva Jesus ber om, når Han ber Faderen herliggjøre sitt navn
- at Hans sendelse må lykkes! Og hør nå til slutt, ett ord om Ham
som Gud utsendte - Hebr 1:3b: «Han bærer alle ting ved sin krafts
ord. Etter at Han hadde fullført renselsen for våre synder, satte
Han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.»
|