Du ser og hører
hva salmisten lengter etter her – etter Ordet. Og da kan du snart
tenke Guds ord i videste forstand – altså Guds ords opplysning, veiledning
og rettledning i de mange ting i livet – Hans forskrifter som salmisten
også skriver om her, og som han tar vare på, og ikke glemmer. Og det
er jo en understrekning fra salmistens side om hvor verdifullt det
er for oss – men det har han jo allerede: «Dine forskrifter glemmer
jeg ikke,» sier han her. Og dessuten, uansett hvor verdifullt dette
enn er, så er det ikke noe dine øyne tæres av lengsel etter! Den rette
og sanne lære – viktig – men igjen: Det er ikke noe dine øyne tæres
av lengsel etter.
Hva er det så salmisten venter så lengtende på? Han venter
og lengter inderlig etter en åpenbaring. At et ord skal bli åpenbart.
Hvilket ord er det da tale om? Jo hør! «I begynnelsen var Ordet, og
Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.» (Joh 1:1-2).
Det var Herren selv han lengtet etter! Og du som
er rimelig kjent i Skriften, du vet at evangelisten Johannes' ord
fortsetter slik: «Han var i begynnelsen hos Gud.»
Johannes vitner der om Jesus! Det er Hans åpenbaring
salmisten tæres av lengsel etter! Det var dette alle de hellige i
den gamle pakt higet etter. Som vi leser om dem i Hebr 11, -
dette «Ved tro kapittelet» som vi kan kalle det – vi leser der vers
13-16a: «I tro døde alle disse uten at de hadde oppnådd det som var
lovt. Men de hadde sett det langt borte, og hilste det. Og de bekjente
at de var fremmede og utlendinger på jorden. For de som sier slikt,
gir derved til kjenne at de søker et fedreland. Hvis det var landet
de drog ut fra, de tenkte på, så hadde de hatt tid til å vende tilbake.
Men nå er det et bedre land de lengter etter, det himmelske.»
De lengtet etter det, leser vi her. Du som ikke
vet deg noe annet til frelse, enn Jesus Kristus og Ham alene – du
har funnet trøst i den korsfestede, og utenom Ham vet du ikke noe
til frelse – du står i en god tradisjon, om vi kan bruke et slikt
uttrykk, du er i godt selskap. I selskap med de hellige himmelvandrere
til alle tider.
Du vet, dersom du er på vei til et land, så må du først
av alt kjenne veien dit, hvordan du når frem til det – og du må også
vite at du er velkommen der, når du har nådd frem. At ikke hele reisen
er forgjeves. Er passet i orden, Så reise du kan, Av nåde til himmelens
land? Det er noen der fremme som kjenner deg, og venter deg! Tæres
du noen gang av lengsel etter den vissheten?
Salmisten spør her i teksten: «Når vil du trøste meg?»
(v.82b). De så porten inn til dette riket disse hellige – de var ikke
så opptatt av det som var her – iallfall var det noe som var overordnet
dette, nemlig å ikke miste Ham av syne, som hadde åpnet dem porten,
og ventet på dem der fremme. Det var hva de var fokusert på! Som Jesus
sier om Abraham i Joh. 8,56: «Abraham, deres far, frydet seg til å
se min dag. Og han så den og gledet seg.» «- han så den og gledet
seg.» Ser du, han ble trøstet ved det. Ved det!
Blir ikke også du trøstet nettopp ved det, at du blir
viss på din frelse? Ikke ved at du har så stor kunnskap i Guds ord,
for eksempel, og likesom kjenner den rette lære og lignende – nei,
det kan tvert imot gjøre deg oppblåst, skriver apostelen i 1 Kor 8:1
– nei, vissheten om din frelse, det er hva Herren trøster sine ved.
Og hva er det som gir deg denne vissheten? Jo, åpenbaringen
av Herrens dag! Den dag salmisten skriver så velsignet om i Sal 118:24:
«Dette er dagen som Herren har gjort, la oss fryde oss og glede oss
på den!» Å se denne dagen har som frukt, fryd og glede! Det var den
dagen Herren Jesus gikk til korsets tre med dine synder på sitt legeme,
og bar det alt bort fra Guds åsyn. Det var den dagen, da Han sto opp
igjen av graven til din rettferdiggjørelse! Derfor kan også apostelen
Paulus skrive til menigheten i Filippi: «Gled dere i Herren alltid!
Igjen vil jeg si: Gled dere!» (Fil 4:4).
I 1 Mos 28:12-13, kan vi lese om Herrens åpenbaring overfor
Jakob – og merk deg da at Jakob var en forbryter på flukt, da dette
skjer, så du ikke skal miste nådeordet av syne, og igjen tenke at
Gud gir etter fortjeneste: «Da hadde han en drøm. Se, en stige var
reist på jorden, og toppen nådde til himmelen. Og se, Guds engler
steg opp og steg ned på den. Og se, Herren stod over den og sa: Jeg
er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det land hvor du nå
ligger, vil jeg gi deg og din ætt. osv.» Idel velsignelse taler Herren
om der. En stige fra himmelen til en synder på jord, og idel
nåde!
E.K.
|
Og så kan vi lese
Jesu ord i Joh 1:51 [NB88: 52]: «Sannelig, sannelig sier jeg dere:
Dere skal se himmelen åpnet og Guds engler stige opp og stige ned
over Menneskesønnen.»
Jakob så en åpen himmel over seg, og her sier Jesus:
«- over Menneskesønnen.» Der er himmelen åpnet! - for deg,
synderen! Der!
«Se, en stige var reist på jorden, og toppen nådde til himmelen.»
Se! - står det! Hva ser du? De mange ser en stige de selv må
klatre, trinn for trinn. Hvor langt er du kommet? Hvor langt er du
kommet? Han har tydeligvis kommet lenger enn de fleste! Hun har ikke
kommet særlig langt! osv., i samme stil. Hvilket trinn er du nådd
til nå?
Nei, hør du! Den som har sett denne åpnede himmel
over Menneskesønnen, han eller hun skal slippe å klatre. De skal få
gå videre med fokus nettopp på Ham som åpnet himmelen for dem – som
kjøpte dem til Gud med sitt blod – og når dagen kommer, da de skal
herifra til sitt «hemland ovan där» - da har Han anskueliggjort denne
reisen for oss i fortellingen om den rike mann og Lasarus. I Luk 16:22
står det om Lasarus' utgang av dette livet, og inngang til himmel
og salighet: «Så skjedde det at den fattige døde, og englene bar ham
bort til Abrahams skjød.»
Englene bar ham! Jesus forteller om den bortkomne sauen
i Luk 15, at Han, når Han fant den, la den på sine skuldre og bar
den hjem – helt hjem! På denne veien går du ikke et skritt
av egen kraft eller forstand – du hviler kun i Kristus! Det er sant
som vi synger i denne kjente sangen: «jeg kan ei gå alene, Nei, ei
et fjed!» Ikke et skritt! Ikke kan jeg elske mine medmennesker som
jeg burde, ikke være så gudfryktig, from og god som jeg
gjerne ville, ikke så åndelig som jeg gjerne ville være
osv.
I en sang synges det: Ved at jeg falt fikk du lært meg
og gå! Ja, det er i tilfelle bare sant på ett vis – at du ved det
lærte at eneste mulighet for en som deg, var å bli i Ham, din frelser!
Du vet, den som ligger der på marken, i erkjennelse av,
at han ikke kan ta seg frem et skritt på denne veien til evig redning
– han kjenner seg godt igjen i salmistens ord om lengsel, men han
kjenner seg også godt igjen i vitnesbyrdet om den fryd og glede som
følger Jesu Kristi åpenbaring: - jeg har en talsmann i det høye, en
som alltid – alltid – treder frem for meg!
Disse hellige i den gamle tid, de hadde hørt Jesu ord
fra korsets tre: Det er fullbrakt! Mange hundre år – ja, for enkelte
tusener av år, før det virkelig lød der på Golgata. Det var dette
de gikk inn i himmel og salighet på, og det er ikke deg gitt å gå
inn dit på noe annet heller. Av denne grunn sitter de ved Herrens
bord i dag, og du kommer ikke til å sitte der med dem av noen annen
grunn. Men det er da også en grunn som bærer – som vi kan lese av
Sal 22:6, til slutt – salmen som er en direkte beskrivelse av korsfestelsen:
«De ropte til deg og ble reddet. Til deg satte de sin lit, og de ble
ikke til skamme.»
«Min sjel tæres av lengsel etter din frelse, og jeg venter
på ditt ord. Mine øyne tæres av lengsel etter ditt ord, og jeg sier:
Når vil du trøste meg?»
Nå er det jo også det å si til slutt, at Herrens forskrifter,
som salmisten her ber om at hans hjerte må bli fullkomment i, så han
ikke skal bli til skamme (v.80) – det er dypest sett, som vi sier,
også Herrens ord om frelse i Jesu alene! Jeg har jo sagt deg hva frelse
er, sier Herren!
|