Alle som tørster, kom hit Jes 55:1 - 3 1. Nå vel, alle
dere som tørster, kom til vannene! Og dere som ingen penger har, kom, kjøp og
et, ja kom, kjøp uten penger og uten betaling vin og melk! 2. Hvorfor veier dere
ut penger for det som ikke er brød og deres fortjeneste for det som ikke kan mette?
Hør på meg! Så skal dere ete det gode, og deres sjel skal glede seg ved de fete
retter. 3. Vend øret hit og kom til meg! Hør! Så skal deres sjel leve. Og jeg
vil opprette en evig pakt med dere, og gi dere Davids rike nåde, den visse. |
Står det noen gang levende for deg at Gud
er en person, et jeg, når du leser slike ord som disse, hvor Han
henvender seg direkte til deg. Det er jo ikke Jesaja som taler her - han er blitt
helt borte - og så stiger en annen frem i stedet. Og det var bare da Jesaja
helt og fullt fylte sin oppgave, når han selv ble helt borte, og Herren fikk stige
frem i stedet. Luther for eksempel blir holdt frem som stor - og det var han jo, i kraft av sin gjerning - men også Luther lykkes bare der hvor han selv blir borte, og du blir sittende igjen med Guds ord til deg - Guds tale til deg. Ser du? Disse
versene hos Jesaja er ikke engang skriftutleggelse - det er direkte tale fra
en person - en som sier: «Hør på meg!» Du står direkte
overfor Herren i disse vers. Han kaller deg til noe helt bestemt, og Han stiller
deg direkte spørsmål: «Hvorfor veier dere ut penger for det som ikke er brød og
deres fortjeneste for det som ikke kan mette?» (v.2a).
Når altså Herren har dekket bord for deg, hvor du kan ete og drikke for intet
det som i dypeste forstand er brød - brød for sjelen - og som i dypeste forstand
kan mette - tilfredsstille sjelen? Som Jesus sier: «Jeg er livets brød!»
- Dette brødet som er kommet ned fra himmelen. Den som eter dette brød skal leve
evig ved det. «- Mitt kjød er i sannhet mat, og mitt blod i sannhet drikke.» (Joh. 6).
|
Det er to ord her som lyder ganske like, men gjør en himmelvid forskjell - to ord som alltid skiller de sprukne brønnene fra vannene - det er ordene: gjør og hør. Gjør! - Dette lille ordet, som straks setter egenvirksomheten i gang - for så snart det lyder, erkjenner en jo også, at det ikke er noe å få før det er gjort! Gjør er altså lovens ord, som alltid forteller deg, at det ennå står noe igjen å fullføre. Men i samme øyeblikk som ordet, fullbrakt lyder, har ordet, gjør, blitt meningsløst. Ja hør du! - Det er blitt vranglære, som fører på avveier. Det er blitt en fornektelse av Guds vei til liv og frelse. Hadde det ikke lydd noe: Fullbrakt! i historien, så ville det ennå ha lydt: Gjør! - Men nå spør jeg deg: Har det lydt noe - fullbrakt? Ja, men da er jo gjør blitt et meningsløst ord i denne sammenheng! - Ja verre, det er blitt et fornektelsens ord. Derfor, legg merke til, at når Herren forkynner dette budskap gjennom profeten Jesaja, så sier Han: Hør! «Hør! Så skal deres sjel leve.» (v.3a).
«Og jeg vil opprette en evig pakt med dere, og gi dere Davids rike nåde, den
visse.» (v.3b). Det er det som stiller vår sult og tørst en gang for alle. Og hvordan kan
det være mulig? Jo, fordi det er skjedd én gang for alle! «Ved denne (Guds)
vilje er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for
alle. For med ett offer har Han for alltid gjort dem fullkomne
som blir helliget. Men der det er forlatelse for syndene, trenges ikke lenger
noe offer for synd.» (Hebr. 10).
- Det vil altså si: Der er ikke noe behov for gjør - for alt er
gjort! Det er der du mettes én gang for alle. Det er det vannet du drikker av
og ikke tørster mer. Hvorfor tørster du stadig igjen da? Jo, ikke minst fordi du
både ved falsk og uren forkynnelse, og ved falsk og uren forståelse ved ditt
gamle menneskes bedrag, stadig forledes til å drikke av andre vann - vann som
ikke kan slukke denne åndelige tørst i deg! Men så snart du får nåde til å
drikke av dette levende vann igjen - evangeliet - opplever du nettopp hvordan
det stiller tørsten! Og det er godt å oppleve evangeliet slik - men det er en ting det er viktig å være klar over her
- for vi er hele tiden på jakt etter noe i oss selv - vi skal føle oss
mettet - føle oss tilfredsstilt - føle oss utørste osv. - og får det tak
i oss, så fører det oss bort fra Gud, i den vantro som nettopp krever tegn - krever
synlige bevis, som om Golgata ikke skulle være synlig nok! |
E.K. |