Matt 22:34 - 40 34. Men da fariseerne hørte at Han hadde fått saddukeerne til å tie, samlet de seg. 35. En av dem, en lovlærd, stilte Ham da et spørsmål for å prøve Ham, og sa: 36. «Mester, hva er det største budet i loven?» 37. Jesus sa til ham: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand. 38. Dette er det første og største budet. 39. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40. Hele loven og profetene henger på disse to budene.» Vi tar også med noen flere vers her - 41 - 46:
41. Mens fariseerne var samlet spurte Jesus dem. 42. og sa:
«Hva
mener dere om Kristus? Hvem er Han sønn av?»
De svarer Ham: «Av
David.»
43. Han sier til dem: «Hvordan
kan da David i Ånden kalle Ham Herre og si: 44. «Herren
sa til min Herre: Sett deg ved min høyre hånd, til jeg legger dine
fiender til skammel for dine føtter?»
45. Hvis da David kaller Ham Herre, hvordan kan Han da være hans sønn?»
46. Og ingen var i stand til å svare Ham med et ord. Fra den dagen
var det heller ingen som våget å spørre Ham mer. |
V. 34. Saddukeerne var et parti i Israel som blant annet lærte at det ikke var noen oppstandelse fra de døde. De var hva man kunne kalle den tids liberale teologer. Og så nettopp ved bruk av Guds ord, som de mente seg å ha godt innblikk i (de hadde jo utviklet sin egen lære!), setter Jesus dem ettertrykkelig fast, og viser at de farer vill, og fører vill enhver som kommer under innflytelse av deres lære. Tenk ikke at dette med lære er uvesentlig! Når Han
nå har stoppet munnen på disse, er straks nye «ulver» klare til angrep.
«Fariseerne samlet seg om Ham.» (v.34b). Og en lovlærd fristet Ham
og sa. En lovlærd. Lærdommen, og den var stor og omfattende hos
en lovlærd, hadde tydeligvis ikke hatt noen gunstig virkning. Her var
ingen sinnsforandring å spore. For forut for sinnsforandring går
et knust hjerte, et sorgfullt hjerte, og ikke kunnskap
alene. Da så
nok også den lovlærde, at dersom dette er lovens bud
- at jeg må eie, ja være av en slik ånd, for
å oppfylle det, da er jeg jo bare en elendig synder, jeg som alle
de andre som aldri har brydd seg om å holde loven. Ja, ikke bedre
stilt enn tolleren og skjøgen, men heller verre, for de står nå på
nullpunktet i forhold til Guds bud, jeg derimot må tilbake
til det. Jeg har tatt meg til noe som ikke tilkommer meg. Jeg har
bedratt meg selv og andre. Her
viser Jesus oss hva hele loven og profetene hviler på - Gudskjærlighet,
det vil si, kjærlighet til Gud - og nestekjærlighet. Da ser
vi også at verden virkelig er gjennomtrukket av synd som en svamp
i vann! Hvordan alle, som altså skulle tjene hverandre, i stedet
utnytter hverandre. Du skal jo tjene din neste og det
fordi du elsker! Men andre mennesker sees bare på som en mulighet
til å skaffe seg selv fordeler. Økonomisk, og tenk bare på dette med
pornografi og hor i dag. Det kalles kjærlighet
og å elske! Men mennesket benekter sitt opphav, og i stedet sier det: «Vi er jo bare mennesker!» - for å forsvare sin stilling. For dersom det erkjente sitt opphav, måtte det nødvendigvis også erkjenne sitt dype fall. E.K. |
Her i teksten er det altså en lovlærd som blir avkledd sin egenrettferdighet,
sin egen innbilte fromhet. Og det er lovens ord (ånd) som gjør det. Nettopp
denne loven (Moses) som de satte sin lit til som Jesus sier: «Og
ser ikke at den vitner om meg.» Ja, den som tar imot lovens ord og ånd, han vil snart innse at han er i behov av en annen rettferdighet enn den han selv kan få til. Denne lovens rettferdighet, Guds rettferdighet, som Moses vitner om, det er Jesus Kristus gitt deg som gave i evangeliets ord. Denne lovens rettferdighet er ikke en annen rettferdighet enn evangeliets rettferdighet, men i lovens ord kreves denne rettferdighet av deg, mens i evangeliets ord gis den deg som gave. Som vi kan lese det i Rom 3:21: «Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbaret uten loven.» Det er Guds rettferdighet! Det ble nok en mørk stund, en mørk dag, for den lovlærde dette. Kanskje et langt liv var gått, og utdannelsen viste seg bare å ha ført ham i motsatt retning i forhold til det mål han hadde satt seg, nemlig å bli rettferdig for Gud, og få eie Hans yndest. Men det ble også hans mulighet til erkjennelse av sannheten, og dermed også muligheten til frelse. Om dette skjedde, eller om han forherdet seg til Kristushat, står det ikke noe om, men vi vet at for de fleste i Israel ble det slik - Kristushat. Like til i dag har de ventet på en annen. For de fleste gjennom historien ble det slik, og for de fleste i dag går det slik: «- kan ikke Gud gi oss en annen, gjøre det på en annen måte?» Det er i følge Skriften en liten hjord som når himmel og salighet. Og i likhet med Israels land og folk, blir denne lille hjord mer og mer gjenstand for den ugudelige verdens hat og forfølgelse. Den religiøse flokk råder verden med, de er jo egentlig av samme ånd, selv de konservative av dem, slike som fariseerne og de skriftlærde i sin tid. De var konservative, og i dag ville de uten tvil blitt betegnet som pietister. Men den lille flokk råder verden ikke med. Den går i en motsatt uforståelig retning av verden både i liv og lære, og blir således til dom over verdens vis og ånd, som Noa da han bygde arken, og dermed forkynte Guds dom over den verden som hadde forlatt Ham. Du, når de kommer inn i ditt hjem, ditt liv, finner de da verdens eller Jesu Ånd? Trenger du å vende deg til Ham som har kjøpt deg så dyrt, og bekjenne dine synder? Han venter! Som Faderen i beretningen om den bortkomne sønn venter Han på deg! Det er hva Jesus vil ha sagt deg! «Du bortkomne får som i ørkenen for vill, kom hit til meg!» Du ser alle de veier Israel for vill på, og hele tiden lyder kallet i fra Herren: «Kom til meg!» «Hør meg så skal du leve!» Jesus har noe å si deg! Som Han sto i flokken av tollere og syndere, og så dem renset i sitt eget blod, slik ser Han også deg. De trette, de nedtyngede, de som hadde ondt, som var åndelig lei av den byrden Satan hadde lagt på dem, nemlig synden. Her vandret de lovlærde blinde. Synden, Gudsfienskapet i deres eget hjerte var dem ikke åpenbart, og derfor heller ingen byrde de måtte få legge av. De blinde veiledere for blinde. De så verken Frelseren eller sitt eget frelsesbehov. Du som sliter i syndelenkene og ikke kommer fri - du ser! Du ser mer enn disse, du ser ditt frelsesbehov. Din Frelser er kommet vitner ordet: «Sønn - datter, dine synder er deg forlatt.» Videre stiller Jesus dem et spørsmål som viser at med all deres lærdom, så kjente de ikke gudsfryktens hemmelighet. Gud ble menneske! (v.41-46). Davids Herre ble menneske i Davids slekt. Her sto de ansikt til ansikt med himmelens Herre, lovens giver. Han som loven og profetene vitnet om. De talte med Ham, de hørte og de så Ham, uten å høre og se Ham. På samme måte som de ikke så bak lovens bokstav og erkjente dens vesen, det er nemlig et møte med den Hellige Gud, slik så de heller ikke bak Jesu ytre menneskelige skikkelse og erkjente hvem Han i virkeligheten var. Slik refser Jesus dem: «Dere blinde veiledere for blinde.» Dette som altså David vitner i Ånden, og som Jesus her viser til, er at Gud ble en av oss (Immanuel). Han delte kår med oss på alle vis, men allikevel med den store forskjell, i synd ble Han oss ikke lik! Den ble tilregnet, lagt på, Ham! Dermed var det vår synd som ble Hans. Han var et menneske, slik det skulle være for Gud - for oss! Gå ikke forbi dette - for oss! Ellers ser du bare loven også i Jesus, og et evinnelig strev etter å bli Ham lik. Men kristendom er ikke noe jeg skal oppfylle, det er noe jeg får være i. Han er det for oss, fremdeles og til evig tid, en stedfortreder i liv og død. Vårt liv, vår død! Han er synderens og den ugudeliges rettferdighet. Guds rettferdighet! Han er Guds rettferdighet for den som ikke har gjerninger. Men dette sees ikke uten Den Hellige Ånd, som ofte blir holdt på avstand av vårt forsvar for oss selv. Men synder, hør! Det Han er, det er Han for syndere! Du kjenner på dette at livet ikke stemmer, følelsene blir ikke de rette og lignende. Når noen sier: «Er det ikke herlig å være frelst?» Da prøver du å være med, men hjertet henger likesom igjen. «Hjertet var nær ved å briste, men det var det ingen som visste,» heter det i en sang. Humøret er ofte dårlig, sur og gretten, du som skulle være et glad og lyst Guds barn, snill og vennlig mot alle! Ulyst til å lese Guds ord, ulyst til bønn, og dette som jo skulle være de kristnes glede! Du som skulle elske Gud og din neste, du elsker jo bare deg selv og dine egne interesser! Og disse ting som du ser hos deg selv gjør det tungt for deg. Kan dette være å være en kristen? Hør du, det er noe ved deg, forstår du, som aldri blir kristent, nemlig kjødet. Derfor er kristendom syndenes forlatelse! Det er slik du skal få tro på Jesus. Uten en eneste god gjerning rettferdiggjør Han den ugudelige for Jesu skyld. (Rom 4:5). Han, din stedfortreder som elsker deg, synderen, med et ømt frelsersinn. Han frelste meg, synderen, og hitinntil Herren har hjulpet så vel, inntil i dag ja i dag. Hvorfor? Fordi jeg har strukket til? Nei! Av nåde! Og jeg innser det mer og mer at til lenger jeg vandrer på denne veien, desto klarere blir vitnesbyrdet om nåde for meg selv, inntil den dagen jeg er fremme der, hvor de kun synger om Herrens nåde. Der hvor alt «grumset» som blander seg i her nede for evig er borte. Inntil den dag, vitner Ordet, har vi Jesu blod som tar «grumset» bort fra Guds åsyn. Ikke å undres på at Jesus sa til sine kjære og redde disipler: «Frykt ikke, bare tro!» Og som Rosenius sier så enkelt og godt: «Å tro, det er å komme til Jesus med sine synder.» |