Profeten Anna fortalte om barnet el. Din frelse Luk 2:36 - 38 Vi skal ta med oss flere vers her før teksten:
25. Og se, det var en mann i Jerusalem som hette Simeon, en rettferdig og gudfryktig
mann. Han ventet på Israels trøst, og Den Hellige Ånd var over ham. 26. Det var
åpenbart for ham av Den Hellige Ånd at han ikke skulle se døden før han hadde
sett Herrens Messias. 27. Han kom til templet, drevet av Ånden. Da foreldrene
kom inn med barnet Jesus for å gjøre med Ham som skikken var etter loven, 28.
tok Simeon Ham i armene sine og lovet Gud, og sa: 29. Herre, nå kan du la din
tjener fare herfra i fred, etter ditt ord, 30. for mine øyne har sett din frelse,
31 som du har beredt for alle folks åsyn, 32. et lys til åpenbaring for hedningene,
og en herlighet for ditt folk Israel. 33. Og Josef og Hans mor undret seg over
det som ble sagt om Ham. 34. Og Simeon velsignet dem og sa til Hans mor, Maria:
Se, denne er satt til fall og oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som
blir motsagt, 35. men også din egen sjel skal et sverd gjennombore, for at mange
hjerters tanker skal bli åpenbart. |
Jesus var kommet til verden.
Simeon og Anna lovpriser Gud høylytt for denne hendelse. De
så inn i hva det betydde for dem, og for alle som ventet på forløsning.
Jesus var - som vi ser klart og uimotsigelig her - ikke kun satt
til oppreisning (frelse), men også til fall. (v.34).
Det skal vi være klar over, at der hvor Guds ord lyder i sannhet, der
skjer ikke bare frelse, men også fall! Tenk på det når en stor
- eller liten - flokk mennesker går ut gjennom dørene etter et møte hvor
Guds ord har lydt i sannhet, der går også mennesker for hvem det som er
talt er blitt til fall.
Ja det vil vel si at jeg ved Hans hjelp og «kristelige virkemidler,»
etter hvert skal bli en slags Simeon eller Anna. Noe jeg etter å ha
arbeidet og prøvd - og gjennom det lært meg selv å kjenne til en viss
grad - ikke har noe som helst håp om, overhodet.
Hør gjerne Paulus
også - han som vi med rette kaller den største av apostlene, men som
selv kaller seg den minste av de hellige (kristne) i
Ef 3:8, og den største
av syndere i 1 Tim
1:15. |
Det var altså ikke
tale om en rettferdighet og en gudfryktighet han kunne stå innfor Gud
ved, og som gav ham noen fred med tanke på inngangen til evigheten.
Den rettferdighet og gudfryktighet hadde han i Jesus alene.
Og han så, og han visste etter Guds ord (v.29),
at han kunne møte evigheten med frimodighet og fred, ved det han så.
Og det han så, det var Jesus! Se du også på dette barnet Simeon holder i armene. Han er den frelse Gud har gitt de elendige. Frelst, ikke ved hva du er i deg selv, men ved hva du er i Ham. Å, for en vanskelig lekse å lære, viser det seg! Men det er den hellige og ryddede vei som Jes 35:8 taler om, som går like inn i Guds rike, midt iblant de utallige avveier. For mennesker kan den nok fortone seg bare som en av flere, men i virkeligheten er den hevet himmelhøyt over alle andre. Den fører til himmel og salighet, de andre fører i fortapelse. Dette er Guds vei, de andre er våre. Og Veien det er Jesus selv, som Han vitner i Joh 14:6.
Det er mye tale om Den Hellige Ånd i våre dager, og vi ser
mange underlige utslag som da skal være en slags bevis på Åndens tilstedeværelse.
Simeon får også det vitnesbyrd at Den Hellige Ånd var over ham. (v.25b).
Den Hellige Ånd hadde også inngytt ham den overbevisning - sikkert
under bønn og skriftlesning - at han ikke skulle se døden før han
hadde sett Herrens Messias. (v.26).
Og her får vi da også et klart eksempel på det sanne kjennetegn på
Åndens tilstedeværelse: «Han kom til templet, drevet av Ånden.» (v.27).
Til templet, der hvor Jesus var!
Hører du? |
Det er ikke din bønn, det er ikke din gråt, Det er blodet som frelser deg nu. For all verden det rant, og det taler for deg: Det er fred mellom deg og din Gud. Se,
se, se og lev! E.K. |