Vi møter hykleriet i sin verste form i de første vers i teksten vår
her. Her er ikke et spill i håp om at det holder - nei, de vet!
De er seg fullt bevisst hva de holder på med - at deres ytre ferd,
den andre ser, på ingen måte er i samsvar med deres indre, det liv
andre ikke ser.
Men noen
kan også tro på sitt ytre. De kan fremstå som så
alvorlige og gudfryktige kristne, men sannheten er gjerne at de er
aldeles forstokket - de har stivnet i en form. I dag er det gjerne
det motsatte - en løssluppenhet som har sin grunn, ikke i den
frihet Kristus frigjør til, men en tagen kristendom.
Men Jesus ser det! Som Han peker på her i teksten - de
streber kun etter sitt eget, og det de måtte gjøre av gode ting gjør
de for syns skyld. (v.40).
Vi mennesker er gjerne, og naturlig opptatt med mengden
- med at det er mye, stort osv. Men også her gjelder da Herrens ord:
«For det som mennesker akter høyt, er en styggedom - vederstyggelighet,
som det sto før - i Guds øyne.» (Luk 16:15b). Ja, du kan vel ikke
unngå å se den totalt forskjellige vurdering som her kommer til uttrykk?
Tenk da også på Jesu ord, da Peter ville hindre Ham i å gå korsets
vei: «Vik bak meg, Satan! Du er til anstøt for meg, for du har ikke
sans for det som hører Gud til, men bare for det som hører menneskene
til.» (Matt 16:23).
Her møter vi igjen dette som var åpenbart i klare ord
allerede hos Jesaja - at Guds veier og tanker var aldeles annerledes
enn menneskenes veier og tanker, slik at mennesket måtte forlate dem,
og omvende seg. Så fjernt er vi fra Gud i hele vårt vesen,
og dermed også tankeverden, at vi trenger til en omvendelse. Og omvendelse
er i daglig språk å forstå som å vende ryggen til den vei du går på,
og så gå i en helt annen retning. - I dette tilfelle en motsatt
retning, da det er tale om å fornekte (forkaste) seg selv og følge
Herren i stedet.
Vi tenker heller at det vi synes om, det må da også Herren
synes om. - Det vi synes er stort, det må da også Herren synes er
stort! - I det minste når det er en så edel ting, som å gi til Guds
rike for eksempel.
Hadde jeg bare vært rik, tenker en og annen - ja, da
skulle jeg gitt mye til Guds rike, slik som det står om de rike
her, at de gav mye. De gjorde det. Å, om jeg bare hadde
vært rik, da skulle jeg gitt mye! Å, men hva gir du til Guds
rike av det du har nå da? Hva er det som får deg til tro at
du da ville gi en større andel av din formue til Guds rike? Erfaringen
i menneskelivet er vel heller den, at til mer du får av denne verdens
gods og gull, dess mer bundet blir du til det. Nei, her ligger noe
som gjerne er skjult for oss selv også - vi vil gi av vår overflod.
Vi ønsker å være i stand til å gi mye - på grunn av den tilfredsstillelse
det gir oss, men uten noen risiko for oss selv, da vi jo har mer enn
nok tilbake.
Saken er altså den, at det er det du har igjen
etter å ha gitt, du egentlig er opptatt av. Det er her denne
enken skilte seg ut.
Dette er menneskets
vei. «Jeg gir tiende av alt jeg tjener,» sa fariseeren i templet,
men han gikk ikke rettferdiggjort ned til sitt hus.
(Luk 18:12). Når du av en ellers
bra innkomst gir 10%, og dermed står igjen med 90%, kan du vel ikke
sies å ha utsatt deg for noen fare akkurat!
Den som gikk rettferdiggjort ned til sitt hus i den samme
lignelse, var en toller som slett ingenting hadde gitt, men ba Gud
om forlatelse for sine synder.
Gud sendte gjennom
historien ut profeter til sitt folk. De ble kalt seere, fordi
de så med Guds øyne og dermed så de ting som folket ikke så. Her i
teksten møter vi Profeten! Han hvis Ånd talte gjennom de andre
profeter. (1 Pet 1:11). Og vi leser: «Jesus satte seg rett imot tempelkisten,
og så ...» (v.41).
Ja, hva så Han? Så Han det mennesker så? De som
sto for tempelkisten for eksempel, satte de pris på enkens skjerv
- én øre? Neppe!
Men Jesus visste
å verdsette det Han så. Og det hadde denne ene grunn - Han så Guds
gjerning i et menneskes liv. Han så frukt av Gud.
Jesus roser denne gjerning - og det kan få et
menneske til å tro at gjerningen gjelder for Gud, i et menneskes sak
med Ham. Men det gjør den så visst ikke. En slik tanke er så til de
grader forkastet i Guds ord - og dermed av Gud selv at Paulus sier
- for å skremme enhver fra denne vei - at Israel ikke nådde frem til
målet, rettferdighetens lov, fordi de søkte den ved gjerninger
(Rom 9:31-32). Nettopp derfor!
|
Den som blir frelst,
blir også det på grunn av gjerninger, men da er det tale om en annens
gjerninger, som det heter om dette: «Likesom én manns (Adams) overtredelse
ble til fordømmelse for alle mennesker, slik blir også én manns (Jesu)
rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker.»
(Rom 5:18). Én manns! Merk deg det og ta vare på det - for
tar du feil her, ender du også som det Israel Paulus taler om - du
bommer på målet.
Gjerninger kommer bare i betraktning i denne sammenheng,
som de ytre manifestasjoner av at dette nådebudskap er tatt imot.
Men det er gjerninger Herren ser. Vi leser noe om dette i en
av Jesu beretninger, hvor de troende som går inn til herligheten spør
Ham om når de gjorde de gjerninger Han sier at de gjorde for
Ham. (Matt 25:37-39).
Her i vår tekst, ser Han nettopp en slik gjerning. Vi
nevnte hva de som sto for tempelkisten nok syntes om denne gave -
men hva tror du enken selv tenkte om den? Tror du hun syntes hun bidro
stort til Guds rikes fremme? Å nei, men hun gav det hun hadde! Hun
måtte gi av det hun hadde, selv om hun selv så smått på det. Og det
er alltid en sann troendes bedømmelse av sin egen innsats, sin egen
gjerning: Det var da så lite! Jeg ga jo bare av min overflod! Det
er alltid så mye urent med når jeg gir, eller gjør noe! - Jeg vil
ha ære av det selv og lignende. Det er så lite det jeg gjør for andre,
i motsetning til hva jeg gjør for meg selv osv. Å nei, en får aldri
hvile på noen gjerning i sitt forhold til Gud, dersom Han som er sannhetens
Ånd får ta seg av deg.
«De gav alle av
sin overflod.» (v.44). Hør denne knusende dom over deres gave - deres
gjerning. Tenk da på hva de må møte på den siste dag, de som har satt
sin lit til slikt! En knusende dom! Ikke fordi de gav av sin
overflod, men fordi de satte sin lit til dette, som i virkeligheten
ingen ære var verd.
Har Jesus gjort fyllest for et menneske, så skal ingen
gjerning eller mangel på gjerning, kunne sette dette menneske under
fordømmelse, så lenge dette menneske setter sin lit til denne Jesu
fyllestgjørelse i dets sted.
Det var ingen
god gjerning disse gjorde, som gav av sin overflod, i motsetning
til denne enken, men det var først liten til denne gjerning
som gjorde det til en lovgjerning, ved hvilken en blir brakt
under lovens forbannelse. (Gal. 5,10).
Hadde denne vurdering av enkens gave, som Jesus her lar
komme til syne, vært enkens egen vurdering av det, ville det ikke
lenger vært noen god gjerning, men nettopp en lovgjerning,
som ikke ville ha avstedkommet Herrens ros, men tvert imot forbannelse.
Som du kan lese det i 1 Kor 13:3: «Og om jeg gir alt det jeg
eier til mat for de fattige, og om jeg gir mitt legeme til å brennes,
men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet.» Intet!
For henne - denne enken - er det rett og slett en hjertesak.
En frukt av Herrens godhet imot henne. Og merk deg - en godhet hun
ser, til tross for at Han har latt henne leve i en ytre fattigdom.
Vi ser helst Herrens velsignelse i at Han gir oss alt vi har lyst
på, etter kjødet. Men det kan like gjerne være Herrens velsignelse
at Han holder dette tilbake for oss, og et uttrykk for Hans forbannelse
når Han lar et menneske få alle disse jordiske ting.
Den eneste fulle
og visse forsikring du får om Herrens velsignelse, er ordet om Abrahams
velsignelse som er kommet over alle jordens folk i hans ætt,
Jesus Kristus - og ditt forhold til det. I Ham har du velsignelsen,
hvem du så er! Og å få et glimt inn i dette, at Gud har gitt deg alt
i Ham før du hadde gjort verken godt eller ondt - ja, mens du ennå
levde i synd og ondskap, fornektelse og hån av alt som hadde med Gud
og Hans rike å gjøre - det skaper et slikt sinnelag, som det Jesus
finner i denne kvinnen.
Men for all del, hun ble ikke frelst, verken ved sitt
sinnelag eller frukten av det, som Jesus roser her, men ved det som
hadde forårsaket det - nemlig Guds nåde! Den som også er gitt til
syndere som meg og deg, som ligger så langt tilbake i forhold til
en sjel som den vi leser om i dag.
|