Peters bekjennelse el. Hvem sier dere, at jeg er? Matt 16:13 - 20 13. Da Jesus var
kommet til traktene ved Cæsarea Filippi, spurte Han sine disipler: Hvem
sier folk at Menneskesønnen er? 14. De svarte: Noen sier døperen Johannes,
andre Elias, andre igjen Jeremia eller en av profetene. 15. Han sier til
dem: Men dere, hvem sier dere at jeg er? 16. Da svarte Simon Peter og
sa: Du er Messias, den levende Guds Sønn. 17. Jesus svarte ham og sa:
Salig er du, Simon, Jonas' sønn! For det er ikke kjøtt og blod som har
åpenbart dette for deg, men min Far i himmelen. 18. Jeg sier deg at du
er Peter* (Petros (aram. Kefa) betyr klippe) og på denne
klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt
over den. 19. Jeg vil gi deg nøklene til himlenes rike, og det du binder
på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal
være løst i himmelen. 20. Så bød Han disiplene strengt at de ikke si til
noen at Han var Messias. |
Menneskene deles på Jesus -
ikke på samme måte som man deles også på andre personer - ved at man
tror og mener forskjellige ting om dem, men man skilles ifølge Skriften,
i bunn og grunn. Man er to forskjellige slags mennesker av fødsel, og man har to vidt forskjellige mål - bestemmelsessteder
- for evigheten, og det har ene og alene med forholdet til Jesus
å gjøre. Vi møter begge disse slags mennesker i teksten vår. Først disse med all de forskjellige meninger om Jesus, og så disiplene med den ene mening (tro) om Jesus. De førstnevnte
kan ha mange forskjellige slags meninger om Ham, noen avvisende og
forkastende, andre kan ha edle meninger om Ham, og så hele spekteret
innenfor disse ytterpunkter, men de er alle i virkeligheten i samme
bås. De er på «den brede vei som fører til fortapelsen.» (Matt 7:14). De som befant seg på avveier i forholdet til Ham med alle sine meninger - ja, de hadde ganske enkelt sine egne meninger. Deres forståelse av Jesus var grunnet på hva de selv hadde kommet frem til, mens de andre ikke hadde det som grunn for sitt syn på Ham, men som Jesus sier her, hadde det sin grunn i Faderen (v.17). Med andre ord i en åndelig opplysning, eller åpenbaring. Det er det som gjør forskjellen, også på de som virkelig er Guds folk, og på de som bare etteraper - denne åpenbaringen fra Hans Far i himmelen. Vi har fått se hvem Jesus er! Mennesker tenker gjerne at Jesus kan man da vite alt om som er mulig å vite, ved å lese i Bibelen - der står det jo. - De kristne har heller ikke noe mer enn det! Og det er sant, ingen mennesker har noe mer enn det. Men nå setter Jesus det naturlige menneske på plass her, idet Han åpenbarer dets uformuenhet i dette: «For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg.» (v.17). Med dette sier jo Jesus at det naturlige menneske aldri kan komme til den forståelse og tro. Det må bli en åpenbart av Faderen. Han stiller et
spørsmål her Jesus som burde lyde for den enkelte av oss som regner
oss som kristne, med det aller største alvor: «Men dere, hvem sier
dere at jeg er?» (v.15). «Men dere ...» - da henvender Han
seg til den flokken som bekjenner Hans navn. Hva er dette navn
i virkeligheten for deg? |
Om dette går opp
for et menneske i et plutselig lys, eller det likesom gryr til høylys
dag, er ikke det avgjørende, men at det er skjedd. V.19. Peter
fikk ingen veldig makt som det ved første øyekast kan se ut som, men
han fikk å bære frem og stadfeste, hva som var Guds vilje og hva som
ikke var det, i de forskjellige ting. Han hadde ingen myndighet i
seg selv, men ut fra hva som ble ham åpenbart. Han (menigheten) fikk
nøklene til himlenes rike - og enhver sann troende kjenner
disse nøklene. Som det står i en mye brukt sang: «For Lammets blod
er nøkkelen til selve himmelen.» V.20 i teksten
her minner oss også på at det er tider da det skal ties, endatil
om dette største av alt. Måtte vi bare få visdom til å vite når. Mange
kan nok bli engstelige med tanke på de tider vi lever i - mon en kan
bli bevart i en slik tid? Da vil jeg avslutte med et Herrens løfte
til deg: «Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud
- for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse
- og han skal få den.» (Jak 1:5). «Be så skal dere
få!» (Matt 7:7). |
E.K. |