Et alvorlig ord
til oss fra den Herre Jesus - Han som har omsorg for oss
(1 Pet 5:7), og ikke vil at noen skal gå fortapt.
(2 Pet 3:9).
Den samme kjærlighet finner vi også i apostlene, og derfor deres formaninger
til oss. - De er båret frem av den kjærlighet som er i Kristus Jesus
selv.
Ikke så alltid med formaningstalen fra forskjellige forkynnere.
Bak den kan det ligge så mangt et motiv. Men Herrens formaninger,
enten de kommer direkte av Jesu munn som her, eller ved profeter
og apostler, de har sin grunn i Guds evige kjærlighet. Det er som
når vi rettleder våre barn, for at ikke noe ondt skal skje dem.
Men hvordan er det ikke med barn ofte, våre formaninger preller
av
som «vann på gåsa.» De oppleves av dem som et direkte angrep
på deres mulighet for «lykke.» Og så må de selv gjøre sine
erfaringer, og da kan de se tilbake på mors og/eller fars formaninger
og må gi dem rett i sitt hjerte. Denne dobbelte hensikt har også Guds
ords formaninger. Om man ikke etterlever dem og unngår ulykken
fullt ut, så
er det det håp igjen at en skal ha lært av det, og dermed bli styrket
i troen på Guds ords sannhet og visdom. «Herre, du hadde rett! - Du
sa meg det jo på forhånd, men jeg ville ikke høre.»
Men her står vi overfor en særdeles alvorlig formaning, for tar vi
feil her er det ingen vei tilbake. Her er tale om
å stå rede til å ta imot Jesus den dagen Han kommer igjen. Da Han
kommer for å hente sine. Derfor formaner også Paulus blant
annet, i samme ånd og i samme tråd: «Er dere da oppreist med Kristus,
så søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd.»
(Kol 3:1).
La altså ikke verden fange deg slik at du blir hengende
fast ved den. At det som er her på jord blir viktigere for deg enn
det som kommer - enn si: Han som kommer.
Han skal komme som en tyv om natten - i ett nu!
Som et lysglimt - så fort skjer det. Da blir ingen tid til omvendelse,
ingen tid til å gjøre seg rede.
«I den time dere ikke tenker.» (v.40). Vi skal altså
ikke gjøre oss rede, fordi vi vet tiden da Jesus kommer igjen. - Hva
slags grunn for samfunn med Herren er det? Det må jo være grunnet
på noe helt annet. Da er du jo bare ute etter å berge deg
selv. Og det er mye som kalles kristenliv som befinner seg der.
Vi forvirres ofte av en del tale om hva det vil
si å være rede. Å være rede blir da grunnet på åpne øyne for hva som
skjer i tiden - tidens tegn - og så skal du ut i fra det «holde deg
våken!» - Hva nå det til enhver tid måtte bety for den enkelte. Men
Paulus ga oss en klar pekepinn om hva det er tale om, da Han sier:
«- så søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd.»
(Kol 3:1). Det er tale om forholdet til Jesus her også. Den
som dag for dag tar sin tilflukt til Ham - ja, opplever å måtte
ta sin tilflukt til Ham, fordi alt ens eget svikter, han er rede om
Jesus skulle komme i denne stund - selv om han må si som Per Nordsletten
i sangen: «Jeg synes livet ei vil svare Som når det rett var hjertets
sak!»
Nei, man føler seg nødvendigvis
ikke rede - men man er! Hvem kan se på seg selv, og si:
Jeg er rede! Hva er det da du ser på? Nei, du ser på
Jesus, ikke sant?
Vi tenker - som vanlig - at vi må få stablet noe på beina,
mens sannheten er den, at vi må miste vårt eget, dag for dag
- for å kunne bli i denne beredskap.
En
veldig spore til vekkelse for den av oss som er i ferd med å sovne
inn i verdens (Dalilas) fang, er ordet i teksten her: «For Menneskesønnen
kommer i den time dere ikke tenker.» (v.40b).
Det er et anslag mot den onde tanke, som blant annet
oppsto i den utro tjeners hjerte: «Min herre dryger med å komme! -
og han gir seg til å slå tjenerne og pikene og ete og drikke og fylle
seg.» (Luk 12:45).
Der har fallet - eller heller frafallet - alt
skjedd. Der slike tanker begynner å finne rom og gjenklang - slik
som at «det er jo ikke så farlig, Jesus kommer jo ikke i dag, og det
er vel tid til å omvende seg igjen, bekjenne og bli tilgitt» - der
er det forholdet til Jesus selv, som dør ut. Til deg, lyder
ordet - fordi Jesus elsker deg med en evig og ufattelig kjærlighet,
til tross for din troløshet - : «For Menneskesønnen kommer i den time
dere ikke tenker.» Våkn opp! - for den fare du svever i. Han kommer
nettopp da du ikke tenker det! Med andre ord, da du minst venter det.
Forstår du formaningen nå?
|
Men du vet, dersom formaningen til å holde deg nær til Jesus, er blitt
deg et ork, en frihetsberøvelse - ja, i det minste en innskrenkning
av din «frihet,» da er det bare et ord du trenger å høre i dag: «Du
har ingen lodd eller del i dette ord, for ditt hjerte er ikke rett
for Gud.» (Apg 8:21).
Det er nemlig hva den troende opplever som et ufattelig privilegium,
og en glede som verden ikke kan gi, dette å få være i et fortrolig
samfunn med Herren. Det gir ingen opplevelse av frihetsberøvelse, men
tvert imot en opplevelse av frihet, som er fullkommen. Jesu selskap er
det som gir den maksimale lykke, og savnet av Ham det som oppleves som
det sørgeligste. For det vet vi, at en kristen går ikke omkring i en
konstant lykkefølelse, men det som gjør forskjellen er hvordan ens
forhold til Jesus oppleves.
Derfor er Guds ord så snart til å peke på, at vårt forhold
ikke er basert på hvordan vi føler det, men på hva Han faktisk
er, og hva Han faktisk har gjort for oss!
Derfor kan sangeren synge - og vi med ham:
«Alltid salig, om ei alltid glad.»
«La hoftene være ombundet og lampene brennende!»
(v.35).
Det er et mektig bilde på hvordan en kristens forhold
skal være her i verden. Uttrykket «hoftene ombundet» har sin grunn
i de lange klesdraktene (kjortlene) som ble brukt i østerland. - De
var jo - noe som er lett å forstå - ikke særlig egnet til å løpe i
for eksempel. Og heller ikke å krige i, derfor bandt de dem opp om
hoftene i de tilfeller.
Ser du da bildet på hvordan en kristens forhold skal
være? Han skal altså ikke la noe hindre ham i løpet! Jesus sier det
så sterkt: «Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe
i huset. Og den som er ute på marken, må ikke vende hjem for å hente
kappen sin.» (Matt 24:17-18). «Kom Lots hustru i hu!» (Luk 17:32).
- Hun var nettopp en slik, som i sitt hjerte hang fast ved Sodomas
goder, og vi vet hva ende det fikk for henne.
Jesus ville aldri brydd
seg med å advare oss med hennes eksempel, om det ikke var fare for
at også vi kunne falle i samme situasjon.
Videre: «Lampene brennende!» Det burde jo være unødvendig
å legge ut. Det er tale om lys i mørket, så vi vet hvor vi går. Lys
(lampe) er jo noe vi tenner nettopp i mørket, og jo mørkere det er
å ta seg frem, eller å se de enkelte ting i et hus, jo større oppleves
behovet for lys. Jo mørkere denne verden - også i deg - oppleves,
jo mer oppleves også behovet for Guds lys.
Enkelte har et slikt forhold
til verden - også blant mennesker, som kaller seg ved Jesu navn -
at behovet for lys nærmest er fraværende. Vi synes vel å se en del
av dette i dag?
«Salige
er de tjenere som Herren finner våkne når han kommer! Sannelig sier
jeg dere: Han skal binde opp om seg og la dem gå til bords og selv
komme og tjene dem.» (v.37).
Å, du forunderlige Gud! Herren som tjener tjenerne! Det
er vel en heller uvanlig foreteelse i denne verden? Men så er Han
heller ikke som denne verden. Han er ikke av denne verden,
og heller ikke som denne verden. Og det er heller ikke vi,
sier Jesus (Joh 15:19; Luk 9:55), fordi vi er i og av Ham! Han kom
hit til jord med det ene mål for å øye, å tjene oss til frelse. Det
er dette kjennskap til Herren som holder deg rede til Han kommer.
Da står du klar til å ta imot Ham, når Han måtte komme - om det er
i den annen eller tredje vakt (v.38). Og da lyder Herrens ord: Salig
er du!
Kan
du forestille deg en situasjon, hvor du sitter til bords og Herren
tjener deg? Vanskelig nok skulle jeg tro - men det er ytterst viktig
at du dveler ved dette, for det er sannheten, det er fremtiden, din
fremtid, du som i din nød henger ved Ham i dag!
Måtte det en gang gå opp for deg at din frelse ikke beror på deg
og ditt, men på Ham! Det er hva som knytter den troende til Herren
- ja, det er hva den troende tror! Alt er gitt meg i Ham! Alt
det jeg treng for himmel og jord.
|