Å følge etter Jesus Matt 16:24 - 27
24. Da sa Jesus til sine
disipler: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv,
ta sitt kors opp og følge meg. 25. For den som vil berge sitt liv,
skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne
det. 26. For hva gagner det et menneske om han vinner hele verden,
men tar skade på sin sjel? Eller hva kan et menneske gi til vederlag
for sin sjel? 27. For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet
med sine engler, og da skal Han gi enhver igjen etter hans gjerning. |
Her taler Jesus om en livsholdning - et hjerteforhold - hos den enkelte
av dem som har mottatt budskapet om Hans frelsergjerning. Han
taler om dem som vil følge Ham - og da kan det kun være tale
om dem som har mottatt Ham i sannhet - for denne spesifikke vilje kan
bare virkes ved evangeliet. Han har ikke noe slikt budskap til de andre.
Til dem heter det ganske enkelt: «Tro på Sønnen!»
Her er altså ikke
tale om selve frelsen, for hva den angår, kommer talen om gjerninger
overhodet ikke inn i bildet. Der er Skriften så klar som noen måtte
ønske! Men Guds ord taler også om en forskjell i lønn for de
troende. Og den taler om at de troende vil komme til å bygge videre
på grunnvollen Kristus, med forskjellig slags materiale - noen med
edelt, andre med uedelt, men selv de som bygde med materiale som brant
opp i prøven skal bli frelst - dog som gjennom ild. (1 Kor 3:11-14).
Det viser oss klart, at dette ikke har det minste - nei, ikke det
aller minste - med selve frelsen å gjøre. Det
må du for all del la sive inn i hjerte og sinn! Der er det kun
Jesus i ditt sted som gjelder! Vi mennesker ble
i fallet i virkeligheten våre egne guder! Vi ble selvdyrkere. Det
var da også fristelsen: «Dere skal bli som Gud,» vi falt for,
og derfor naturlig lever i. Vi vil være størst, best, mest æret og
hedret osv., og må vi først erkjenne vår litenhet, så tar det knekken
på vårt selvbilde, vår selvfølelse osv. Det er her det har sin grunn
- i fallet. Vi nevnte at dette
i seg selv ikke handlet om vår frelse, men dette å leve for seg selv
kan likevel få den følge at vi også gir slipp på selve frelsen. Ens
eget sluker alt til sist. Vi ser et eksempel i Skriften ved Demas
for eksempel, han som var en av Paulus' nære medarbeidere - om ham
bringer Paulus denne triste rapporten: «Demas forlot meg, fordi han
fikk kjærlighet til den nåværende verden.» (2 Tim 4:10). |
Når det gjelder dette å bli stilt overfor kallet, har vi disse innbudte
det tales om for eksempel i lignelsen om kongesønnens bryllup (Matt
22:1-14), som alle valgte bort Guds frelse til fordel for det de hadde
i denne verden. Og ikke noe av det de foretrakk fremfor Guds rike var
i seg selv syndige ting, la oss merke oss det! Det var mennesker som
aldri hadde vært innenfor, og heller aldri kom dit av denne grunn. -
Med Demas var situasjonen en annen. Han er en advarsel til deg og meg
som har tatt imot Guds kall: «Bli ved å stride!»
Dess nærmere Gud
et menneske kommer, dess mer vil også Guds hensikt med hans liv oppfylles.
Du skal altså ikke - som svært mye forkynnelse kretser om - søke så
mye å finne ut av Guds hensikt med ditt liv, som det å søke å komme
nær Ham, ved Jesu Kristi forsoningsverk. Denne «Gud har en plan med
ditt liv» forkynnelsen tjener nok mye mer til å slite mennesker ut,
enn å gi lyst til Guds rike, og fører derfor til en mer eller mindre
åpenbar lengsel etter «kjøttgrytene i Egypt,» det vil si etter denne
verdens ting. Det blir rett og slett så tungvint og besværlig
å være kristen, at en trenger en pause fra det nå
og da. Hvordan stemmer det med Jesu kall til hvile? Å «miste sitt liv,» som vi leser om her (v.24), kan være helt konkret å måtte late livet for Jesu navns skyld. Det har historien vist oss, og det skjer enda i dag - som vi ser - og vil skje igjen i større grad mot slutten av denne tidshusholdning kan det se ut for. Men dette skal nok først og fremst forstås i sammenheng med det som ellers er budskapet i denne teksten - altså å fornekte seg selv, sitt eget - med andre ord, å gi slipp på sitt eget. Når vi hører slikt, begynner vi gjerne å regne på det - vil jeg orke disse kostnadene?
Her kommer Jesus oss til hjelp og stiller dette «regnestykket»
opp for oss: «Hva gagner det et menneske om han vinner hele verden,
men tar skade på sin sjel?» (v.26a).
Hva svarer (velger) du? «For Menneskesønnen
skal komme (igjen) i sin Fars herlighet med sine engler» (v.27a),
og «dommen skal begynne,» ikke med den opprørske verden, men «med
Guds hus.» (1 Pet 4:17). La det få være
spørsmålet i dag, og alle dager. |
Å, at jeg kunne min Jesus prise Som jeg av hjertet dog så gjerne vil, Fordi Han ville slik nåde vise Å byde meg sitt himmerike til! E.K. |