Det sies ut fra
denne teksten - og da først og fremst det 16 vers, nettopp: Så høyt
har Gud elsket verden! Så høyt! Som om høyden i Guds kjærlighet
kan forstås av oss, ut fra noe som vises oss. I dette tilfelle Jesus
korsfestet! Ja, vi ser i det at Gud må elske oss høyt, men hvor høyt?
Guds kjærlighet og nåde beskrives ellers i Skriften nettopp som noe
umålelig. Så høy som himmelen er over jorden. (Sal 103:11). Så langt
som øst er fra vest. (Sal 103:12). En evig kjærlighet. (Jer 31:3).
Og lignende uttrykk.
Det vi leser i det 16 verset her sikter nok heller til
- slik har Gud elsket verden. På denne måte har Han
åpenbart sin kjærlighet til oss mennesker. Som vi leser det i 1 Joh
4:9-10: «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbaret iblant oss,
at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve
ved Ham. I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at
Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»
Men uansett hvordan du oppfatter dette, så er det om å gjøre at du
får øye på selve hovedsaken her: Gud elsker verden! Gud elsker
mennesket! Gud elsker deg! Og dette åpenbares altså fremfor alt i
dette, at Han gav sin enbårne Sønn. Han sparte ikke Ham, når det gjaldt
det nødvendige offer for din synd.
Og det er jo det som er det forunderlige her, at Jesus
ble ofret for syndens skyld. Altså ikke fordi du var god, eller
verdifull eller noe lignende, som vi kan høre så flust av i vår åndelig
mørke tid, men for din synds skyld. I Rom 5:7-8, skriver apostelen
til menigheten: «For knapt nok vil noen gå i døden for en rettferdig
- skjønt for en som er god, kunne kanskje noen ta på seg å dø. Men
-» her kommer altså en helt annen forklaring enn hva vi naturlig kunne
tenke oss «- Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde
for oss mens vi ennå var syndere.»
Dette må du få lagt deg på hjerte og sinne - ellers kommer du aldri
ut av trellekåret. Du kan ikke slite disse åndelige trellebånd, forstår
du. Du kan ikke sette din samvittighet i frihet, ved noen anstrengelse
fra din side. Det kan bare skje ved at du hører Guds ord i sannhet. Og
hvordan lyder det i denne sammenheng?: Han døde for deg mens du ennå var
synder! Og ved det samme Han kjøpte deg fri - nemlig sitt blod -
bevarer Han deg i sitt samfunn livet ut. For du vil aldri kunne bli noe
annet enn en synder frelst av nåde, så lenge du befinner deg her på
jord. Hva
skal du si, når du etter 30, 40 eller 50 år som kristen, ser at det
samme onde fremdeles bor i deg? Hva om du hadde dødd i mellomtiden -
hadde du gått tapt da? Det viser seg jo at du ikke er helt fri synden
ennå. Må Han ikke si til oss i dag, som Han sa til sine samtidige:
«Når jeg har talt til dere om de jordiske ting, og dere ikke tror,
hvordan kan dere da tro dersom jeg taler til dere om de himmelske?»
(v.12).
Er vi ikke nettopp så altfor like dem? Å jo, dessverre er vi nok
det, når det kommer til stykket. Men hør nå hva Han sier her, så
kanskje du tar en pause i klatringen din iallfall: «Og ingen er steget
opp til himmelen uten Han som er steget ned fra himmelen,
Menneskesønnen, som er i himmelen.» (v.13). Ingen, hører du.
Absolutt ingen, uten Ham som allerede er i himmelen, og altså
hører himmelen til - Jesus, Menneskesønnen. Så hvorfor i det hele tatt
tenke den fåfengte tanke, at du på noen måte kunne løfte deg opp dit?
Om ikke helt opp, så iallfall noen hakk da? Kanskje du og Jesus kunne
møtes på halvveien?
Å nei du, hør hva Ordet forkynner om det: «En mann gikk
fra Jerusalem ned til Jeriko, og han falt blant røvere. De både kledde
av ham og slo ham og gikk bort og lot ham ligge igjen halvdød. - en
samaritan som var på reise, kom også dit mannen lå. Og da han så ham,
fikk han inderlig medynk med ham. Han gikk bort til ham og forbandt
sårene hans og helte olje og vin i dem. Og han løftet ham opp på sitt
eget dyr og førte ham til et herberge og pleiet ham. Neste dag tok
han frem to denarer, gav dem til verten og sa: Plei ham! Og hva mer
du måtte legge ut, det skal jeg betale deg igjen når jeg kommer tilbake.»
(Luk 10:30-35).
E.K. |
Skamslått og hjelpeløs, liggende i ørkenen. Han var fortapt! Det
kunne bare ende på én måte - om da ikke noen grep inn. Han hadde altså
ikke det i seg som skulle til for å berge seg selv. Slik har djevelen
etterlatt seg hvert eneste menneske på denne jord - med en sjel som er
fremmed for Gud, og helt og holdent ute av stand til å løfte seg opp
dit det falt fra.
Men hør nå! Det kom en «samaritan» forbi. En som ser
deg, der du ligger hjelpeløs. Og hva leste vi om Ham? Han «fikk inderlig
medynk med ham.» Ikke bare medynk, som om ikke det var mye - men
inderlig medynk!
Kanskje du sier: Men jeg er da ikke så hjelpeløs! Jeg har vanskelig
for å se meg selv liggende på denne måten. Jeg er høyst oppegående -
dyktig på skolen, dyktig i faget, og jeg mestrer livet, så sant jeg
ikke er direkte syk iallfall. Ja, men da taler vi fremdeles om de
jordiske ting. Men hvordan går det, når du skal begi deg på
himmelveien? Går det like greit? Bare det å forstå hvor veien går.
Elske Herren din Gud av hele ditt, hele din sjel og all din hu. Elske
Herren høyere enn alle dine lyster og begjæringer. Være lydig inntil
døden - ja, døden på et kors om så skulle være. Og da ikke på grunn av
viljestyrke, men fordi du elsker Gud. Det var slik Jesus var
som menneske. Det var altså ikke grunnet på vilje til å gjøre noe som
egentlig bød Ham imot, men et offer Han villig brakte fordi Han elsket
Gud! Han kjente Ham! Dette viser hvor fremmede vi egentlig er for Ham.
Og da hører du kanskje Jesu ord tydeligere: «Og ingen er steget opp
til himmelen uten Han som er steget ned fra himmelen, Menneskesønnen,
som er i himmelen.»
La nå loven være så streng for deg som den i virkeligheten er, sier
Rosenius - eller iallfall noe lignende - så gir du snarere opp den
veien, og Herren kan føre deg inn på den vei som til himlen bær'
«Menneskesønnen,
som er i himmelen.» Er ikke det et underlig utsagn av en som beviselig
befinner seg på jord, i det øyeblikk Han uttaler det? Men det åpenbarer
for de troende, hvem Jesus er - Han er Gud kommet i kjød! Han som
fyller alt, Han var på samme tid i himmel og på jord. Derfor kunne
Han svare på Natanaels spørsmål: «Hvor kjenner du meg fra?» «Før Filip
kalte på deg, mens du var under fikentreet, så jeg deg.» (Joh 1:48).
Nå - ser Han deg!
Nå taler vi om de himmelske ting.
«Og likesom Moses
opphøyet slangen i ørkenen, slik skal Menneskesønnen bli opphøyet, for
at hver den som tror på Ham, skal ha evig liv.» (v.14-15).
Og likesom! Altså, på samme måte! Det vil ha samme virkning, samme
utfall! Den som ser på det blir i live. Både får livet ved det - og
ikke minst: blir i live ved det! For at hver den som tror på Ham - for
at hver den som tar sin tilflukt til det som blir ham åpenbart der -
skal ha evig liv! Altså, ikke at du får alt på rette plass i livet
ditt, men at du får se livet ditt så mangelfullt og syndig i denne
sammenheng, at Menneskesønnen opphøyd på korset blir ditt eneste håp.
Hvis du nå sier: Ja men, da kan jeg jo bare leve et slurvete liv, i
synd og lyst, for det er jo ikke ved det jeg skal bli frelst allikevel
- da vil jeg si: Det er virkelig en syndig tanke! Jeg forstår ikke
hvorfor dette - at Guds egen Sønn gav seg selv for dine synder -
skulle få deg til å leve et liv i åpenbar synd mot Ham! Det viser i
tilfelle at ditt rettskafne liv bare er hykleri. Noe du gjør for å
oppnå lønn, eller unngå straff.
Nei, tro, det er å komme til Jesus med sine synder. For det er slik
Han har åpenbart seg i verden - som syndebærer, syndesoner. Og så
håper jeg du kan si med meg i kveld: Min syndebærer! Min syndesoner!
Min Herre og min Gud, ved hvem jeg har vunnet det evige liv! Takk Gud
i all evighet!
|