De første disiplene el. Herrens kall Joh 1:35 - 51
35 Dagen etter stod Johannes der igjen, og to av hans disipler. 36 Da
han fikk se Jesus, som kom gående, sa han: Se der Guds lam! 37 De to disiplene
hørte det han sa, og de fulgte etter Jesus. 38 Jesus vendte seg og så
at de fulgte etter Ham. Han sier til dem: Hva søker dere? De sa til Ham:
Rabbi – det betyr Mester – hvor er ditt herberge? 39 Han sier til dem:
Kom og se! De kom da og så hvor Han hadde sitt herberge. Og de ble hos
Ham den dagen. Det var omkring den tiende time. 40 Andreas, Simon Peters
bror, var en av de to som hørte det Johannes sa, og som fulgte etter Jesus.
41 Han finner først sin egen bror Simon og sier til ham: Vi har funnet
Messias, det betyr Kristus. 42 Og han førte ham til Jesus. Jesus så på
ham og sa: Du er Simon, Johannes' sønn. Du skal kalles Kefas, det betyr
Peter. 43 Dagen etter ville Han dra til Galilea. Han finner Filip, og
Jesus sier til ham: Følg meg! 44 Filip var fra Betsaida, fra Andreas'
og Peters by. 45 Filip finner Natanael og sier til ham: Ham som Moses
har skrevet om i loven, og som profetene har skrevet om, Ham har vi funnet:
Jesus, Josefs sønn fra Nasaret. 46 Natanael sa til ham: Kan det komme
noe godt fra Nasaret? Filip sa til ham: Kom og se! 47 Jesus så Natanael
komme mot seg, og Han sa om ham: Se, det er en ekte israelitt, en som
det ikke er svik i. 48 Natanael sa til Ham: Hvor kjenner du meg fra? Jesus
svarte og sa til ham: Før Filip kalte på deg, mens du var under fikentreet,
så jeg deg. 49 Natanael svarte Ham: Rabbi, du er Guds Sønn, du er Israels
konge! 50 Jesus svarte og sa til ham: Tror du fordi jeg sa til deg at
jeg så deg under fikentreet? Du skal få se større ting enn dette! 51 Og
Han sa til ham: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dere skal se himmelen
åpnet og Guds engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen. |
«Rabbi - hvor er ditt herberge?» (v.38b). Herre, hvor bor du? Hvor
er du å finne? Hvor kan vi finne deg? Dette er spørsmål som formes
ut av et menneskes ønske om å være der hvor Jesus er. Det vil si,
ønske om å være sammen med Ham - og at Han skal være sammen med meg.
Men kan vi snakke om ateistisk religion? Ja visst! Ateismen
har nøyaktig samme utspring som all religion - eller vi kan si all
annen religion - i denne verden. Men lik all annen religion, mener
den jo at dens doktriner er bedre og mer sanne enn andres.
La oss se på det i lys av den teksten vi har for oss nå. Eller rettere
sagt: La oss se på det lyset som skinner i denne teksten. Når du leser
om disse to disiplene her, så kan du jo si at de bestemte seg for
å følge etter Jesus. Det er hva det ytre øye ser - men det er altfor
grunt. Det var ikke disse disiplene som bestemte seg for å følge Jesus,
men de var bestemt til å følge Jesus! |
Det var en dragning mot frelseren i disse disiplene, før Jesus kom forbi. Nå kunne Johannes bare på Ham, og si: Der er Han dere venter på! Skriften er full av vitnesbyrd om dem som venter på Herren. Disse disiplene hørte til dem. Vi leser om Simeon i templet, der han løfter Jesusbarnet i sine armer og priser Gud for frelsen i Ham - om Ham heter det at Han ventet på Israels trøst. (Luk 2:25). Nå så hans øyne Ham! Tror du Simeon siden talte om at han hadde bestemt seg for noe som helst? Nei, han var opptatt av en eneste ting i denne sammenheng, den frelse Gud hadde gitt ham uforskyldt i Jesus Kristus, Guds Sønn og Guds lam.
Vi finner også en god illustrasjon på hvordan dette går til i teksten
vår. Jesus møter Natanael. Først møter Natanael et kall og et vitnesbyrd
fra et menneske, Filip: «Filip
finner Natanael og sier til ham: Ham som Moses har skrevet om i loven,
og som profetene har skrevet om, Ham har vi funnet: Jesus, Josefs
sønn fra Nasaret.» (v.45). Ut fra dette bestemmer Natanael seg - til
tross for at han hadde sine sterke tvil - å følge Filip for å se denne
personen: Så langt er det Natanael som i godvilje tar sine beslutninger
i forhold til Jesus. Men så skjer det noe! Før Natanael får sagt noe
som helst, sier Jesus om ham: «Se, det er en ekte israelitt, en som
det ikke er svik i.» Det vil si - han var en av disse Herren hadde
rørt ved gjennom sitt ord, Han var av dem som ventet på Israels trøst!
Så spør han - sikkert i forundring: «Hvor kjenner du meg fra?» Og
da skal vi legge merke til hva som skjer! «Jesus svarte og sa til
ham: Før Filip kalte på deg, mens du var under fikentreet, så jeg
deg. Natanael svarte Ham: Rabbi, du er Guds Sønn, du er Israels konge!»
(v.47-49). Har du virkelig stanset for det at Jesus også ser deg når du ber? Ikke fromme fariseerbønner, men der du ligger for Ham med alt ditt. Der du bare må sende opp et sukk. Der er Han! Han ser deg! Hvor ofte skjer ikke dette med en troende i hverdagen - dette sukket som stiger opp likesom fra dypet i deg.
Men det er noe vi skal merke oss her: Natanael - selv om han åpenbart
hadde sine tvil om denne Jesus, som kom fra det foraktede Galilea
- så hadde han nok en viss tillit til Filip, og derfor bestemte han
seg for å se nærmere på dette. Jesus gjør deg til en kristen, til en frelst sjel, til en Guds venn, ved at Han åpenbarer seg for deg! Det er så mye forkynnelse som vender blikket mot deg, hvordan du skal være, og overlater det til deg å oppnå det ad lovens vei. Nei, frelsen ligger i å se hvem Jesus er! Derfor er det Han som må bli forkynt, igjen og igjen! Du er fullkommen for Gud i det øyeblikk du ser Ham - eller for å bruke ord vi kan hende er mer vant til: Kommer til tro på Ham! |
Kall dei inn, kvar stakkars syndar, Lammets nattverd ventar deim! Å, i verda er så øyde, sæla er i himmelheim! Sei at Jesus på dei ventar, sei han elskar dei ennå. Han vil gløyma deira synder, liv og nåde skal dei få! E.K. |