Døperen Johannes var den siste av den gamle
pakts profeter, og en plogspiss for Ham som kom med den nye – en vekkelsespredikant!
Tenk om en forkynner i dag
hadde omtalt dem som kom til et møte for ormeyngel! Det skal da atskillig
mindre til før folk i dag blir dødelig fornærmet! Men han talte her
til alle de som kom, ikke bare visse grupperinger! – han sa da til
folket, leser vi!
En sann forkynner av lov
og evangelium! – noe vi ser klart av denne teksten, ikke minst.
Hør nå nøye til dette vers 18 i teksten: «Han gav også mange andre formaninger
til folket, og forkynte evangeliet for dem.»
Begge dele, både formaninger
og evangeliet! Også formaningene er til Guds folk, men formaningene
er ikke evangeliet! – heller ikke en del av evangeliet!
Nei, det er noe annet enn evangeliet, og er ikke gitt oss til frelse
eller til tro, som vi kan lese av Gal 3:12: «Og loven har ikke noe
med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve
ved det.» Altså, et klart skille! - en distinksjon, som
det heter, en begrepsforskjell!
- den som gjør
det! Men det er det jo bare en som har gjort, fra fallets dag
av og til nå – og det er vår Herre, Jesus Kristus! – og i det øyeblikk
det går opp for ditt hjerte, at denne Hans lovoppfyllelse var til
din frelse, for at du skulle kunne stå rettferdig for Gud – ja, i
det øyeblikk er du kommet til tro på evangeliet!
I det er du renset i Lammets
blod, du som i likhet med de jødene som kom ut til Johannes ved Jordan,
var ormeyngel! – eller har du ikke opplevd ormens natur i deg? Om
ikke - hva slags «sannhet» i anførselstegn har du da kommet til? –
det er iallfall ikke Guds sannhet slik den kommer til uttrykk i Skriften!
Hør bare hva som forkynnes
i Ef 2:1-2: «Også dere har Han gjort levende, dere som var døde ved
deres overtredelser og synder. I disse vandret dere før på denne verdens
vis, etter høvdingen over luftens makter, den ånd som nå er virksom
i vantroens barn.»
I disse vandret dere - dere!
- skriver han. Det vil si dere alle, ingen unntatt! Det gjelder
med andre ord alle mennesker!
Og i Rom 3:9: «Hva da? Har
vi noe fortrinn? Nei, slett ikke! Vi har jo allerede anklaget både
jøder og grekere for at de alle er under synd.» Og i Gal 3:22: «Men
Skriften har innesluttet alt under synd, for at det som var lovt,
ved tro på Jesus Kristus skulle bli gitt til dem som tror.»
Alt og alle
under synd! Her må jo nødvendigvis også du være med! Hva er
ormeyngel? – jo, det er jo å være født av ormen, av løgnen!
Vi kan trygt si, at det er svært å være menneske! – fries vi ikke
ut av dette ved en ny fødsel, en ny sæd, så er vi evig dødsens. Denne
nye sæd taler Peter om i 1 Pet 1:23: «For dere er gjenfødt, ikke av
forgjengelig, men av uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og
blir.» Og så fortsetter han i vers 25, samme kapittel med å peke på
hva dette Guds gjenfødende ord er: «Men Herrens ord blir til evig
tid. Og dette er det ord som er blitt forkynt dere ved evangeliet.»
Ved evangeliet!
Men det er noe meget viktig i denne teksten
jeg ber om at du må få se, og vi tar da utgangspunkt i det Jesus sier
til den rike unge mann som kom til Ham med spørsmålet om hva han skulle
gjøre for å arve evig liv – dette finner du i Mark 10:18-19. Hvor
henviser Jesus ham da? For det første refser han ham for å holde Ham
for god, når han bare tror Han er en mester - Ingen er god uten én,
det er Gud, sier Jesus da, og så viser Han ham videre til budene!
E.K.
|
Merk deg det! Og så ser du disse forskjellige som kom til Johannes
og spurte om det samme, hva skal vi gjøre – hvor henviste han
dem? – jo, til loven! Han formante dem til å gjøre det som
var rett i det enkelte tilfelle – selvsagt gjorde han det! Men da
forkynte han ikke den Guds frelse som nå var i ferd med å åpenbare
seg på jord. Det var formaninger til et rett levesett, men det er
jo ikke evangeliet! - det er og blir loven, ved hvilken
ingen blir rettferdig og frelst! La oss innprente oss det!
Den samme henvisning vil
du få, så lenge du ut fra tro på deg selv og din egen evne,
spør om, hva du skal gjøre!
Her kommer vers 18 i teksten
inn: «Han gav også mange andre formaninger til folket, og forkynte
evangeliet for dem.» Han du hører om nå – vers 16-17: «Jeg døper dere
med vann, men Han kommer som er sterkere enn jeg. Jeg er ikke engang
verdig til å løse Hans skorem. Han skal døpe dere med Den Hellige
Ånd og ild. Han har sin kasteskovl i hånden for å rense sin treskeplass
og samle hveten i låven. Men agnene skal Han brenne opp med uslokkelig
ild.»
Han er kommet for å rense!
Og der noe renses, der er det jo noe som må bort, ellers var det jo
ikke noe behov for renselse! Alt vårt eget brenner opp i møte med
Ham, for det er ikke av Gud! Ingen som er kommet i samfunn med Jesus,
står igjen med sitt eget, men med Jesus alene! Jeg har nå alt i Ham!
Alt jeg har for Gud har jeg i den heldekkende kappe Han har kledd
meg i, eller svøpt meg i, som det så fint heter i Hans ord!
Døpt med ild! – du kjenner
ildens egenskap, den brenner opp det den kommer i berøring med, derfor
må du få del i noe som tåler denne fortærende ild.
I Hebr 12:27-28: «Men dette
ordet: enda en gang, gir til kjenne at de ting som rystes skal bli
tatt bort. For de er jo skapte ting. Og så skal det som ikke kan rokkes,
bli stående. Da vi altså får et rike som ikke kan rystes, så la oss
være takknemlige og derved tjene Gud til Hans behag, med blygsel og
ærefrykt.»
Her hører vi om noe som ikke
kan rokkes og ikke kan rystes – det er hva vi må få del i, i stedet
for det vi har av den naturlige fødsel!
Hør du! – er dette vekkelsestale?
– ja, får du bare innse et snev av denne sannhet, så erkjenner
du det! Det er også derfor verken Jesus selv eller Johannes eller
noen annen sann profet eller forkynner har holdt tilbake på sannheten,
men forkynt den like ut – nemlig til oppvåkning og dermed åpning for
Guds sanne evangelium. Han har tross alt som bor i deg elsket deg
fra evighet av og derfor ikke spart sin egen Sønn, som Skriften forkynner
det, men gitt Ham nettopp for deg!
Som vi hører av døperen Johannes,
som også var en sann evangelieforkynner i Joh 1:29: «Dagen etter ser
han Jesus komme til seg, og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens
synd!»
Hvor er
vår synd? Hvor er vår dom?
Hvor er vår straff og last,
når alt tilregnet ble Guds Lam,
til korset naglet fast?
|