Her hører vi om
dåp i og med vann på den ene side, og dåp i Den Hellige Ånd og ild
på den annen. Men her er det satt opp som to forskjellige ting, selv
om også dåpen i den nye pakt – Jesu dåp – skjer i og med
vann. Det er altså ikke dette om det brukes vann som utgjør forskjellen,
men hvem du døpes til.
Det er altså forskjellen
på Johannes’ dåp og Jesu dåp som kommer frem i det Johannes
vitner her: «Jeg døper dere med vann, men Han kommer – Han som
skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.» (v.16). Han var ennå ikke
kommet, i den forstand at Han hadde trådt frem for Israel.
Du ser av teksten
her hva Johannes’ forkynnelse besto i – han forkynte loven
og formaningene, som jo er samme sak. De kom til ham og spurte hva
de i deres spesielle situasjon skulle legge vekt på å gjøre –
folket i sin helhet, tollere, soldater. Hva skal vi gjøre? Loven dreier
seg alltid om hva vi skal gjøre. Og han drev jo ikke gjøn med dem,
Johannes. Dette skulle de legge vekt på. Og slik taler han ennå til
oss som er her også i våre forskjellige situasjoner – og fremdeles
heter det – ja, også i dag: «Øksen ligger allerede ved roten
av trærne. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet
på ilden.» (v.9).
Dette store alvoret
hviler over hvert eneste menneske på denne jord. Det er en absolutt
nødvendighet at du kommer i en situasjon hvor du bærer god frukt,
ellers blir du altså hogd ned og kastet på ilden som vi leser det
her. Det er jo ikke mulig å forstå dette på noen annen måte.
Dermed hadde Johannes
sådd lovens ord i dem, slik at når de neste gang gjorde noe lignende,
falt Guds dom i deres eget hjerte. De visste jo dette fra før av,
men nå ble budet levende for dem som Paulus skriver om sin egen erfaring
i Rom 7:9: «Jeg levde en gang uten lov. Men da budet kom, våknet synden
til live.»
Tenk denne nidkjære
lovtrellen Paulus – som da het Saulus – hadde til da ikke
opplevd at budet kom til ham på denne måten at det avslørte ham som
en lovbryter. Det går altså ab å ha med selve loven å gjøre, bud og
formaninger uten at det får tale ut til en og overbevise en om sannheten.
Men så skjedde det at Guds Ånd begynte å kaste lovens lys inn i hans
hjerte, og da hører vi klageropet: «Jeg elendige menneske! Hvem skal
fri meg fra dette dødens legeme!» (Rom 7:24).
Det samme skjedde
nå med disse menneskene som hadde vært tilhører til Johannes’
forkynnelse, og det førte dem så langt det var mulig – de gikk
i Jordan idet de bekjente sine synder.
Men hva så da?
Det er jo ennå dem iblant oss som tenker at vi har frelse i bekjennelsen
av synder. Men du skjønner, det måtte komme en og ta på seg ansvaret
for de synder som der var bekjent i Jordans vann, ellers var det ingen
gagn i, med tanke på gudsliv og evigheten iallfall.
Det er som et amnesti
som går ut det, vet du: Den forbryter som innen den og den tid melder
seg frivillig, slipper straff for det han eller hun har forbrutt.
Da kunne du umiddelbart tenke at det var frelse i å melde seg –
men det ville jo ikke være det om det ikke satt en hersker der som
var villig til å tilgi det som var forbrutt. Det er frelsens grunn!
Ser du det? Men
på den annen side – den som ikke meldte seg i tide, for ham
sto dommen ved lag. E.K. |
Her har du forskjellen på
Johannes’ dåp og vår dåp i Jesu navn. Det er altså ikke denne
handlingen – dåpshandlingen – vi fokuserer på nå, men forskjellen
på den gamle og den nye pakt, hva veien til frelse angår. Som vi leser
om Johannes – han skulle rydde vei for Herren, og det gjorde han
ved å sende lovens pil inn i folket. Når denne pilen hadde fått gjort
sin gjerning som vi kan lese om i Rom 3:19, «- at hver munn skal lukkes
og hele verden bli skyldig for Gud.» De fikk ganske enkelt stort behov
for noe å skjule seg i – behov for en frelser og forsoner. Da
kunne Johannes gjøre det som vi også her i teksten kan se at han gjorde
«-og forkynte evangeliet for dem.» (v.18b). Forkynte evangeliet! «Se
der Guds lam, som bærer verdens synd!» (Joh 1:29).
Det er også Johannes’
forkynnelse! Men det er ikke en forkynnelse som skal drive folk i
Jordans vann, for å bli i bildet, men det er en forkynnelse for dem
som har vært der. For syndere! For de som har ondt! For de som har
behov for lege og legedom! De får høre: «Men Han ble såret for våre
overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på Ham, for
at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom.» (Jes 53:5).
Hørte du det, du som måtte ha ondt på grunn av din iboende synd, som
gir seg så mange utslag «-ved Hans sår har vi fått legedom.»
Hør først: «Ved
Hans sår!» Ikke noe annet altså! Hva har du fått ved Hans sår? Du
har fått – ikke skal få – men har fått legedom. Har –
det er altså noe som allerede er skjedd – og fått, det vil si
at det er noe som ikke er gitt deg etter fortjeneste, men noe som
er gitt deg uforskyldt. Uten grunn i deg! Nåde! Det er altså på grunn
av de sår Han fikk – alene!
Derfor må du også
alltid få se hen til dem i alle slags situasjoner – om du så
skulle ligge utslått for tusende gang på grunn av noen synd. Og ha
i mente det vi sa om nødvendigheten av å bære god frukt, idet vi spør:
Hvordan går det til, når det ikke skjer ved å piske på oss?
Det åpenbarer Jesus
i Joh 15:3-5, idet Han forkynner dette salige budskapet: «Dere er
alt rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere. Bli i meg,
så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv,
men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt
uten at dere blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som
blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere
intet gjøre.» Ser du? |