Han skal vokse, jeg skal avta Joh 3:26 - 30 26. Og de kom
til Johannes og sa til ham: Rabbi, Han som var hos deg på den andre
siden av Jordan, Han som du vitnet om, se, Han døper og alle kommer
til Ham. 27. Johannes svarte og sa: Et menneske kan ikke få noe, om
det ikke blir gitt ham fra himmelen. 28, Dere er selv mine vitner
at jeg sa: Jeg er ikke Messias! men: Jeg er utsendt foran Ham. 29.
Den som har bruden, han er brudgommen. Men brudgommens venn, som står
og hører på ham, er full av glede over å høre brudgommens røst. Denne
min glede er nå blitt fullkommen. 30. Han skal vokse, jeg skal avta. |
«En okse kjenner
sin eier, og et esel sin herres krybbe. Men Israel kjenner ingen ting,
mitt folk har ikke forstått noe.» (Jes. 1,3). Og: «Selv storken under
himmelen kjenner sine tider, og turtelduen og svalen og tranen passer
tiden når de skal komme. Men mitt folk kjenner ikke Herrens lov.» (Jer.
8,7). Heller ikke Johannes kunne bli frelst for sin lovlydighets skyld, selv om han av Jesus omtales som den største født av kvinner (Mt. 11,11), men måtte som alle oss andre få høre evangeliet som forkynnes for fattige. (Mt. 11,5). Men
vi merker allikevel en annen ånd i Johannes, enn den det klages over
gjennom profetene. En ånd som kjenner sin Herre, sin eier, sin Herres
krybbe og lov, og ikke minst, som vi ser, sin tid. Han kjente
den oppgave han var tildelt, og gikk ikke utenom eller ut over den.
Han var av den Ånd som peker bort fra seg selv og herliggjør Jesus.
(Joh. 16,14). Når hans gjerning var utført var han villig til å tre
tilbake og la Jesus, Han som han var utsendt for å vitne om,
stråle frem.Og dette var hans glede. Og at Jesus strålte frem,
det var det som fullkommengjorde hans glede. (v.29). «Han
skal vokse, jeg skal avta.» (v.30). Det
er likeså bare på denne veien også vår glede kan bli fullkommen.
Det er også først når vårt lys er brent ned, at Han som er
lyset, virkelig får stråle frem. Vi vil ellers ifølge vår natur selv
sørge for å stråle frem. Sørge for at vi selv får i alle fall noe
av æren. Når predikanten begynner å «fylle rommet,» da er det ikke lenger Guds Ånd som er i virksomhet, men der hvor det blir glede over budskapet om Jesus Kristus vår frelser, Han som gav seg frivillig hen for våre synders skyld, der er i sannhet Guds Ånd virksom. Du har som nevnt selv et ansvar her. «Et menneske kan ikke få noe, om det ikke blir gitt ham fra himmelen.» (v.27). Ikke noe! Ikke det minste grann! |
Og da må en jo få spørre, på bakgrunn av hva vi allerede har vært innom: Hvordan kan det da ha seg at predikanten fyller hele rommet? Med andre ord at mennesket blir stort, i seg selv. Mennesket er ifølge Guds ord kun stort i kraft av å være en Guds skapning, slik det engang ble skapt - og er gjenopprettet - i Kristus! Kun i Ham er vi hva vi skal være, i Guds øyne. Utenfor Ham er vi ikke noe mindre enn fortapelsens barn, ifølge Skriften. «Jeg
skal avta!» Jeg er ikke noe i meg selv, jeg har bare fått en oppgave
og ved Guds nåde har jeg fått fullføre den. Da står det bare en ting
igjen - å selv trå tilbake. «Den
som har bruden, Han er brudgommen!» (v.29a).
Du ser igjen Johannes' finger, som peker på Jesus: «Se der Guds Lam,
som bærer verdens synd!» (Joh.
1,29). Det vil si Han, og
Han alene er den som har betalt prisen for bruden, og derfor
tilkommer hun også Ham alene. Prisen var denne at Han måtte bære hennes
synd og betale for den med sitt eget blod! Hvem våger seg da til å
ville ta Hans plass i forholdet til bruden, som er Guds blodkjøpte
menighet? Noen større synd finnes knapt enn denne, å ville føre Guds
menighet etter seg. Likevel ser vi at det er mange som våger
seg på det. Og hva vi i tillegg må være klar over, det er at her står et
kirkesamfunn, en kristelig organisasjon og bevegelse i samme fare
som den enkelte! «Jeg er ikke
Messias! men: Jeg er utsendt foran Ham.» (v.28). |
E.K. |