Vi leser om tjeneste i teksten
her. Peter ble innsatt i tjeneste - aposteltjenesten. Og vi ser at
det var ikke å herske, men å tjene. Ikke bare Gud, men
derigjennom også Guds folk. Fø mine lam osv.
Det ligger for oss mennesker det, å ta seg til rette. En mener selv
en er kvalifisert. Å du, hvor mye vondt
I Guds rike heter det å få. Få frelse, få tjeneste. Innsatt
av Gud, vitner ordet. Derfor, den som ikke er innsatt av Gud,
hvor velment det enn er fra hans side, han går feil, og kan ikke få
utrettet noe i dette riket.
Herren måtte gå noen «runder»
Peter hadde en fortid, vet du. Han elsket ganske visst Jesus da også.
Men når det gjaldt Jesu kjærlighet til ham, da var han nok fanget
i dette, at den avhang av hva han var for Jesus. Dette måtte
Jesus løse ham fra. Og dette må Jesus også løse oss fra.
Peter hadde ikke virkelig bruk for Jesus, Frelseren, men han
var overbevist om dette, at Jesus hadde bruk for ham. Dette farlige
vrengebildet av Gud, at Hans kjærlighet er avhengig av hvorvidt det
lykkes for oss. Da må vi jo få stille det alvorlige spørsmålet:
Når lykkes det for oss, sett under Guds målestokk?
Elsker du meg? Ikke: elsker du tjenesten - himmelen - mine gaver eller
noe annet, men meg! Det er mange som prøver å elske Jesus,
men det lar seg ikke gjøre. Det blir i tilfelle et bilde de har skapt
seg selv, som har de egenskaper de vil Han skal ha.
Det er noe helt bestemt som knytter vårt hjerte til Jesus. Det er
sannhetens erkjennelse av vår synd og Guds nåde. Uten synd er nåden
meningsløs. Uten fortapelsen
er frelsen meningsløs. Altså, hvis det var noe i oss som Gud kunne
bygge videre på, så var det ikke behov for nåde, men bare overbærenhet
og hjelp. Nåde er for fortapte syndere!
En kan nok be som i sangen, «vis meg fordervelsens avgrunn i meg,»
men når Han begynner å virkelig
Jakob skriver i forbindelse med bønn om visdom i sitt brev: «Gud gir
alle villig og uten bebreidelse». Hvordan kan Han, den
Hellige Gud, gi oss syndere uten bebreidelse? Har Han ikke noe å bebreide
oss? Nei, det er nettopp det som er saken og det som troen klynger
seg til; Han har ikke noe å bebreide oss! Bebreidelsen
måtte Jesus ta. Og Han tok den! Uten dette evangelium kan du
ikke nærme deg Gud! Ved dette alene er Han forsonet! Fullkomment,
med alle mennesker!
Om du tror Han har noe å bebreide deg, da er du jo allerede dømt,
for du tror ikke på den Herre Jesus Kristus! Du ser jo at Han satte
denne synderen og fornekteren, Peter, inn i aposteltjeneste. Til å
fø og vokte andre! Og hva skulle han fø dem med? Ordet om nåde! Den
nåde han selv hadde møtt hos Jesus. Og hva skulle han vokte
dem for? Et annet evangelium!
Dette vi her leser om, var etter oppstandelsen. Peters synd var nå E.K. |
Det er denne skatten i himmelen som skiller Guds barn fra alle andre.
Det er mange som kan være opptatt med å tjene, eller for den saks
skyld, å få nådegaver, hjelp osv., men hvor er ditt hjerte? Hvor din
skatt er, der vil også ditt hjerte være, sier Jesus. Derfor er det
umulig for et menneske å heve sitt hjerte til himmelen og være opptatt
med det som er der, om det ikke har fått sin skatt der. Men er din
skatt der, da vil også ditt hjerte være der. Det er ikke noe du behøver
å streve med. Slik er det jo også i denne verden. Er det noe eller
noen du er glad i - ja, så er ditt hjerte der. Det er ikke noe problem,
det går av seg selv! Og
så ser du Golgata. Gud bryter brødet! Hans legeme vansmekter og
blodet flyter. Der ser du nattverden! Forstår du da Jesu ord: «Jeg har
lengtet inderlig etter dette måltid?» Nei, hvem kan forstå det? Å du,
hvor Jesus elsket Peter! Å du, hvor Han elsker deg og meg som har syndet
og sviktet! Det er ikke noen annen løsning på din synd og din svikt enn
den løsning Gud viser deg på Golgata kors. Jesus i stedet!
Korset er altså løsningen. Men skal det være en løsning, så må det
jo nødvendigvis først være et problem! Og korset er soning for synd.
Det er problemet! Synden! Det er altså løsningen for deg som
er en synder! Som må slå deg for ditt bryst og si: «Gud vær meg
arme synder nådig.» Du vil gå rettferdiggjort hjem til ditt hus likesom
tolleren Jesus talte om. For det er slaktet et lam! Hva vil du med Jesus som er så åndelig blind at du ikke ser ditt behov for å skjule deg for den rettferdige dommer? Og dersom du ser ditt behov. Hvor skjuler du deg?
Han innsatte den falne Peter i tjenesten, og det er klart at en uren
kan ikke tjene den hellige Gud. Så om vi ikke alltid ser verdien
av dette blodet, så gjør altså Gud det. Peter var oppreist ved
Jesu soning.
Peter var i grunnen aldri ute av troen. Hans håp sto til dette, at
tross alt ville Herren forbarme seg over ham. Så mye hadde han vært
sammen med Jesus. Derfor gjorde han ikke som Judas og skilte lag med
disippelflokken, men holdt seg der. Og så vitner også ordet: «For
i håpet er vi frelst» (Rom 8:24). Ikke skal bli, og
slett ikke, skal muligens bli, men er vi! Fordi det
er håp til Ham! Men den som håper på noe annet: At det først skal
bli i orden med meg for eksempel - at jeg ikke får komme som synder
- det menneske er ikke frelst blir det heller ikke, om han ikke
fris ut av dette.Det er ikke ethvert håp som frelser, men håp til
Ham!
Peter satt og hørte Hans ord - tok imot det - trodde Jesus - og det
ble ham til frelse. Det er det samme ord |