Johannes
var den som etter Guds vilje var sendt i forveien for Messias, for
å rope ut til Hans folk, at nå kom Han som helt fra fallets dag var
lovt av Gud. Johannes var utvalgt til dette - født til dette - ingen
kunne ta hans plass. Som han også selv sier: «Et menneske kan ikke
få noe, om det ikke blir gitt ham fra himmelen.» (Joh 3:27). Noe for
prester og predikanter - ja, enhver som har noen stilling innenfor
den synlige menighet på jord å tenke over.
Det var Guds utvalgte folk på jord - det vil si, menigheten
- han sto overfor, og da må en ha lov til å stusse på, hva han sier
til dem i Joh 1:26: «Jeg døper med vann, men midt iblant dere står
den dere ikke kjenner.» Guds utvalgte folk, men kjenner Ham ikke!
Hvordan Jesus fra denne sin dåpsdag i Jordan av, ble
behandlet av jødefolket - og da først og fremst deres ledere, som
jo var dem som etter egen bedømmelse skulle stå nærmest Gud - viser
jo nettopp dette tragiske, at de ikke kjente Ham. «Han kom til sitt
eget, og Hans egne tok ikke imot Ham.» (Joh 1:11).
Ja,
det er mange som har opphøyd seg til å dømme jødene for dette. Den
offisielle kirke i verden har ikke akkurat vært grei mot dem.
Men når den nye pakts menighet var født, da sto det vel
bedre til med den? Vi skal bare stanse for et par steder som viser
oss virkeligheten. Galatermenigheten var ved Paulus' forkynnelse av
evangeliet - det vil si, nettopp det sanne ord om Jesus Kristus -
vunnet for Guds rike. Lyset hadde gått så herlig opp for dem, at Paulus
beskriver fruktene av det på denne måten i Gal 4:15: «Hvor dere den
gang priste dere salige! For jeg gir dere det vitnesbyrd at hadde
det vært mulig, så hadde dere revet ut øynene deres og gitt meg dem.»
Var ikke dette fint? Jo, men det var den gang.
Og det var heller ikke lenge siden, for hør hva han siden skriver
til de samme menneskene: «Jeg undrer meg over at dere så snart vender
dere bort fra Ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et annet evangelium.»
(Gal 1:6). Så snart! Så snart, at apostelen må undre seg. Og
så taler han like ut til dem, om hvor denne «viderekomne» kristendom
hadde brakt dem: «Dere er skilt fra Kristus, dere som vil bli rettferdiggjort
ved loven, dere er falt ut av nåden.» (Gal 5:4). Skilt fra! Falt ut
av! Det du er skilt fra. er du ikke lenger ett med, og det du er falt
ut av er du ikke lenger i. Og her er det altså tale om Kristus og
menigheten. Her sto den da frem i hedningeverdenen som Guds menighet,
men var i virkeligheten like fortapt som dem de skulle vitne for.
Noe av en situasjon. ikke sant?
Apostelen Johannes skriver til menighetsforstanderen
i 2 Joh 1:4: «Jeg har gledet meg meget fordi jeg har funnet noen av
dine barn som vandrer i sannhet, etter det bud vi har fra Faderen.»
Han gledet seg meget over disse. Det skal vi merke oss. Men
vi må også merke oss - og vel også undre oss - over at han bare fant
noen som vandret i sannhet. Det var jo en menighet! Og så altså bare
noen! I dette uttrykket ligger jo at det ikke engang var mer
enn halvparten, for da ville det vært de fleste. I uttrykket ligger
faktisk at det var få. Og det igjen vil si, at de fleste ikke
vandret i sannhet.
Her - og i galatermenigheten - kunne døperen igjen ha sagt det
samme: «Midt iblant dere
står den dere ikke kjenner.» For det er dette som er frafallet
i menigheten - at man ikke lenger kjenner Jesus! Det vil si - kjenner
Ham sant.
Frafallet i menigheten, det er jo litt slik «smør på flesk tale» -
det er jo ingen som kan falle fra uten først å ha vært innenfor. Nå
er det jo ingen tvil om at det var et reelt frafall i
Galatermenigheten, men også der, og ganske sikkert også i menigheten
Johannes skrev om, var det nok en god del som kun hadde sluttet seg
til menigheten, men uten noe egentlig forhold til Jesus. Og det er det
jo ingen frelse i. Spørsmålet er: Kjenner du Jesus?
Hvordan ble galaterne kjent med Jesus? Hvor åpenbarte
Han seg for dem til frelse? Det må jo være viktig å være klar over
for oss, for da ser vi jo også hva det var de var falt fra. Paulus
åpenbarer det, idet han skriver: «Dere som har fått Jesus Kristus
malt for øynene som korsfestet!» (Gal 3:1).
E.K.
|
Hør nå det! Det var dette frafallet besto i - og det er alltid
dette frafallet består i! Å miste den korsfestede Jesus av
syne!
Det er derfor religiøsiteten - den falske åndeligheten - er
farligere enn alt annet, for den forleder deg til å tro, at du nå har
det i deg selv, som du kun har i Jesus. Desto mer du vokser denne
vekst, desto mer svinner behovet for den korsfestede, blodet, soningen
- ja, for alt det som er selve inngangen til Guds rike. Du opplever
det da som om du er kommet nærmere Gud enn noensinne før, men kommer i
virkeligheten stadig lenger bort fra Ham.
«Det
er en røst av en som roper i ørkenen: Rydd Herrens vei, gjør Hans
stier rette!» leste vi her i teksten vår. (v.3). Hvordan skulle det
gå til? Det står om ham i Luk 1:17: «Han skal berede for Herren et
vel skikket folk.» «- et vel skikket folk!» Det må vel være
et folk som står for Gud med en fromhet og gudfryktighet, Han kan
være fornøyd med det da? Nei, hva leste vi i teksten vår?: «Slik stod
døperen Johannes frem i ørkenlandet og forkynte omvendelses dåp til
syndenes forlatelse. ...- de ble døpt av ham i elven Jordan idet de
bekjente sine synder.» (v.4-5).
Det var et folk som ikke hadde noe annet innfor Gud enn
synd! Synd! Det var et vel skikket folk! Et folk som
vendte seg til Gud med bønn om syndenes forlatelse. Slik som vi ser
det i Jesu fortelling om tolleren i templet - han som «stod langt
borte. Han ville ikke engang løfte øynene mot himmelen, men slo seg
for sitt bryst og sa: Gud, vær meg synder nådig!» (Luk 18:13). Han
var vel skikket, som vi også hører videre om ham: «Jeg sier dere:
Denne gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus.» (v.14).
At dette er vel skikkethet, det forstår vi også av hva
Jesus vitner i denne dåpen, i Matt 3:15, hvor Johannes vegrer seg
for å døpe Ham, da Han jo erkjenner at Han er Guds hellige Sønn, uten
synd i seg: «Men Jesus svarte ham og sa: La det nå skje! For slik
er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet. Da lot han det
skje.»
Her ser du hva Jesu gjerning på jord besto i, og da ser du også hva
som er gitt deg til frelse - Han (ikke du) skulle fullføre all
rettferdighet! La det nå få synke inn, hva Jesus sier deg her: «-
all rettferdighet!» Men da står det jo ikke noe tilbake å fullføre
for deg! Alt er fullført ved Jesus!
Dette fikk Johannes være med på - og da han innså det, leser vi om
ham: «Da lot han det skje.» Skal ikke også du gjøre det samme, når du
nå hører det samme Jesu ord, som Johannes hørte? La det skje! «Sønnen
betalte, la det være nok! Barn er du, barn får du være.» Igjen: La
det være nok! La det Jesus er, og har fullført for deg, være nok!
Det er her de sanne troende kjenner Jesus, og lever med
Ham. Og det er fra dette frafallet skjer, så det må sies om oss: «Midt
iblant dere står den dere ikke kjenner.» Noen har Jesus med korset,
andre har Jesus med pisken. Den første er av Gud, den andre er av
djevelen. Han er kommet for å bære deg hjem! «Om noen av dere har
hundre sauer og mister én av dem, vil han da ikke forlate de nittini
i ødemarken og gå av sted og lete etter den som er kommet bort, til
han finner den? Og når han har funnet den, legger han den på sine
skuldrer og gleder seg.» (Luk 15:4-5). På sine skuldrer! Det er der
du befinner deg, du som har tatt din tilflukt til Ham. Det er ingen
annen måte å nå hjem på!
Hør
til slutt hva Johannes opplever der ute ved Jordan, denne dagen:
«Straks Han steg opp
av vannet, så han himmelen åpne seg og Ånden komme ned over Ham som
en due. Og det lød en røst fra himmelen: Du er min Sønn, den elskede,
i deg har jeg velbehag.» (v.10-11).
I Ham har Faderen behag!
|