Dette viser oss med all ønskelig tydelighet, at fortapelsens forferdelig gru - «der han var i pine» (v. 23) - ikke er noe som er oppfunnet av mennesker - verken av Romerkirken eller andre - for å skremme folk, men forkynnes av Ham som bærer navnet Sannheten. (Joh 14:6). Så tvil aldri på det! Vi får beskrevet
to slags mennesker, og to slags livssituasjoner her - vi må bare vokte
oss så vi ikke stirrer oss blinde på de ytre forhold, for det
er egentlig ikke dem som er avgjørende her, men de indre. Heller ikke ble
Lasarus frelst fordi han var fattig. Fattigdom kan jo
tvert imot gjøre et menneske mer opptatt av denne verdens gods og
gull, enn noen rikdom kan. Forskjellen blir bare da at den ene har
rikdommen mens den andre higer etter den. Men for begges del
er det denne avguden (Kol 3:5) de kneler ned for. For Lasarus sin
del hadde dette skjedd, at til tross for sitt behov for denne verdens
goder (v.21a), for å opprettholde sitt legemlige liv, hadde han lagt
sin vei i Guds hånd. Så syk, så fattig og elendig at han innså: Ingenting
i denne verden kan egentlig hjelpe meg - bare Gud. Egentlig er Lasarus
en beskrivelse av den troende og den troende menighet. Lasarus' legemlige
elendighet er en nøyaktig beskrivelse av den åndelige elendighet en
troende finner i seg selv/sitt eget. Ser du Jesu nådeforkynnelse
i denne beretningen? Spør deg selv: Hva hadde denne Lasarus å gi Herren?
Hva kunne han gjøre for Jesus? Hva hos ham skulle himmelens Herre
finne verd å ha? Gjøre noe for Gud?!
Han var jo ikke engang i stand til å hjelpe seg selv i denne verden.
Han var ikke i stand til å livnære seg ved noe yrke. Han var ikke engang
i stand til å tigge! Han var lagt ved den rike manns port, overgitt
til deres medlidenhet som fikk øye på ham. Han har åpenbart
all sin tid hatt forakt for Guds ord, Skriftene, forkynnelsen som
Herren har forsøkt å nå ham ved. Det ser vi i dette, at når han kommer
i vånde med tanke på sine brødre - som han nå ser, også er på vei
til det samme gruelige sted og tilstand som ham selv - har han ikke
tanke for Guds ord, men et under det har han sans for.
Om en død sto opp og kom til dem. (v.30). |
Men hans forhold
til Guds ord! Men noe vi skal
legge oss på hjerte og sinne - med tanke på mye av den forkynnelse og
«kristendom» vi i dag står overfor - det er hva Abraham (og
altså Jesus) ikke har noen tro på. (v.31). Det er naturlig
nok, lett for at det fokuseres på det negative og alvorlige i en beretning
som dette, og det skal det da også gjøres - det er nemlig en tendens
til å ville svekke deler av Guds ord i dag, for å tilfredsstille verdens
sans - men en må ikke fokusere ensidig på det, for også her lyser
nådens sol i mørket. Det var det som
var gitt jødene, av Gud (og som altså den rike mann trådte under fot),
der var Hans frelse åpenbart. Der er den åpenbart også for
deg. Vent ikke på noe «merkelig,» men gå til Guds ord! «Be så skal
du få, let, så skal du finne, bank på, så skal det
lukkes opp for deg!» (Matt 7:7). Hører du løftet? I denne barnlige
tillit til skal du få sette deg ned og lese Hans ord. Om den rike mannens
skjebne kan vi si, at den er både etter Guds vilje, og ikke
etter Guds vilje. Gud er ikke ufarlig - men full av nåde og miskunnhet, ubegrenset og ubeskåret overfor den som i sin synd, elendighet og fattigdom vender seg til Ham. Ja, Han blir ikke trett av å tilgi dem. En har sagt det slik: Hva er en troende? Det er et menneske Gud elsker å tilgi! Kast igjen et blikk på Lasarus (v.20-21), og se om ikke Hans nåde skulle være nok også for deg! |
E.K. |