Jesus hos Marta og Maria el. Den gode del Luk. 10:38 - 42
38. Mens de var på vandring,
kom Han inn i en landsby, og en kvinne ved navn Marta tok imot Ham
i sitt hus. 39. Hun hadde en søster som hette Maria. Hun satte seg
ved Jesu føtter og lyttet til Hans ord. 40. Men Marta var travelt
opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun gikk da bort til dem
og sa: Herre, bryr du deg ikke om at min søster har latt meg bli alene
med å tjene deg? Si da til henne at hun skal hjelpe meg! 41. Men Herren
svarte og sa til henne: Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med
mange ting. 42. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del,
som ikke skal bli tatt fra henne. |
Vi stanser i dag for en tekst som er nokså kjent for dere alle skulle en tro. Pleier å si det slik, når det gjelder dette at det er et kjent ord og en kjent tekst, så er det blitt naturlig for meg å føye til: Etter ordlyden iallfall. For det er så mye i Skriften som jeg har lest og synes jeg har forstått og kunnet, og så plutselig så åpner Herren ordet ved sin Ånd og kaster lys over det, - og da ser jeg at jeg kjente i grunnen ikke innholdet i teksten. Slik er det med mye Guds ord - det er når Guds Ånd får komme til og gjøre det levende for hjertet, da ser vi noe som vi aldri har sett før. Jesus besøker Marta og Maria i
dette spesielle hjem - dette «Betania» - og la oss
forsøke å stanse noe, for Jesu egentlige hensikt med å komme til
jord. Når vi om noen måneder igjen skal presenteres for «barnet i
krybben,» på en særlig måte. Vær da altså klar over dette, at
du ser ikke dette barnet i krybben egentlig, dersom du ikke også ser
korset ca. 30 år bortenfor. Jesus uten korset, det er aldeles
meningsløst. Ja, en skulle nesten ikke tale slik om Jesus, men det må
jo sies allikevel, at Han har ingen hensikt. Slik er det! Ta korset ut
av kristendommen, så er det ingenting igjen som kan hjelpe meg og deg -
ingenting. Han gikk omkring og gjorde godt imot mennesker, Han helbredet
mennesker, Han oppreiste osv., men hva så? Hvis det ikke var et kors
der fremme, så hadde ikke noe menneske blitt frelst ved at Han var på
jord - ingen. Det er altså ikke noe av dette som berger meg og deg, -
ikke noe av alt det gode som Jesus gjorde - og det var i sannhet godt -
om det ikke var for denne ene ting. Jeg leser denne
beretningen her om Marta og Maria, og deres forhold til Jesu ord, - for
det er hva det er tale om. Og når du ser på kristenheten i dag, og opp
igjennom hele historien, så skulle du ofte kunne tro at Jesus hadde
sagt: «Marta
har valgt den gode del.» En skulle virkelig det. Fruktesløs stilling det der, tenkte Marta, angående Marias plass ved Jesu føtter. Det førte jo ikke til noen ting. Hun satt jo bare der, og gjorde ikke noe for Jesus - og heller ikke for henne. Men hvem var det som siden knuste alabasterkrukken og salvet Jesus til Hans jordeferd? Hvem var det som gjorde denne gjerningen, om hvilken Jesus sier, at den skal forkynnes over alt hvor evangeliet blir forkynt? (Matt 26:13). Og nå blir det altså også gjort her, ca. 2000 år senere. Det var Maria! - og Jesus, Han kaller det en god gjerning. Og da er det Jesus som sier det! En gjerning det altså skal bli vitnet om, over alt hvor evangeliet blir forkynt. Det har nøye sammenheng med evangeliet, forstår du, det hun gjorde. Hennes sinn, og hennes innstilling henger helt i hop med selve evangeliet. For det var en kjærlighetsgjerning overfor Jesus selv, som var virket ved Hans eget ord. Han så altså frukt av sin egen gjerning, i hva Maria gjorde der. Og det er det som er en god gjerning for Gud. Det er det Han selv har virket, ved sitt ord. Og det som ikke er virket ved dette ordet - ordet om Jesus, det er verdiløst innfor Gud - aldeles. Det kommer til å brenne opp en dag, om det ser aldri så stort ut for oss. Det er smertelig for mange av oss det. Å, det vokste så mange flotte grener og blomster opp, og det ble så veldig..., men så bare kutter Han det av, og sier: Det er ingenting! Peter ropte ut: «Jeg skal bygge en hytte for...» og så bryter Gud inn med det samme, og sier: «Jeg vil ikke ha noe av deg! - Dette er min Sønn, den elskede, i hvem jeg har velbehag. Hør Ham!» Skjul deg i Ham, så er du frelst! Hva
sier Han så om Martas gjerning? Hun ville jo tjene Ham. Hun ville det
Marta. Det var et oppriktig ønske her, om å gjøre noe for Jesus,
som det heter. «Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle
stelles i stand. Hun gikk da bort til dem og sa: Herre, bryr du deg ikke
om at min søster har latt meg bli alene med å tjene deg?» (v.40).
Hun var opptatt med å tjene Jesus. «Si da til henne at hun skal
hjelpe meg!» (v.40b)
- i dette hun selv drev med altså. Men hva kaller Jesus det? - og det
burde jo bety noe for oss da, hva Han sier om det: «Strev og uro
med mange ting» (v.41).
Fordi hun i dette var fokusert på gjerningen, og ikke på Jesus
selv. I dette som så så åndelig og riktig ut, så fikk hun altså
retningen mot noe helt annet, enn hva hun skulle ha retningen imot. Det
var det hun skulle gjøre for Jesus, og ikke det Jesus var for henne.
Hun var fokusert på det hun skulle gjøre for Ham, - derfor ender slik
- som det etter grunnteksten egentlig heter - at hennes indre blir revet
hit og dit av de mange ting. Du vet hva Gud kaller hedningverdenen - Han
kaller den et opprørt hav. Det er jo slik det fortoner seg også. Men
også i det indre, så er det som et opprørt hav, av meninger, tanker,
ideer og ideologier som blomstrer opp og bølger av sted. Evangeliet forkynner altså - at dette, - det har Han allerede gjort. Det var dette som fløt som levende vann inn i Marias hjerte, der hun satt og hørte. Det begynte å gå opp for henne hva evangeliet virkelig var. Og så så hun seg fri Ham - fri i fra alt som tynget - fri i fra alt som fordømte - ja, virkelig fri, - som Jesus hadde sagt. Og så kunne hun vitne! Husker hvordan jeg gikk en del år selv, - hadde overgitt meg til Gud, som det heter, og skulle jo vitne da, vet du, - måtte jo det! Men hva hadde jeg å vitne om? Jeg var som en Peter (før ydmykelsen og omvendelsen), som ikke kunne føre noen inn i noe annet enn den trelldommen jeg selv levde i selvfølgelig. «Når du engang omvender deg,» sa Jesus til Peter, «da styrk dine brødre.» Da måtte Peter igjennom et forferdelig fall, hvor det eneste som kunne reise ham opp igjen var Guds ubetingede nåde. Da hadde Peter et vitnesbyrd - om Jesus. Da kunne han forkynne så brødrene fikk ro og styrke. Da kjente han evangeliet nemlig. Slik
er det med hvert enkelt menneske også. Så kunne han altså tjene
Herren. Og det er noe som har gått mer opp for meg i det siste, at den
største tjeneste et menneske er i stand til å gjøre, den skjer når
et synderhjerte begynner å prise Gud for evangeliets skyld. Det er
større enn alt annet. Det er et under direkte i fra himmelen, som Gud
selv har virket - at du begynner å prise Ham for evangeliets- for Jesu
skyld og takker Ham. Det er den største gjerning og den er virket av
Ham selv. Men det er du som får lønnen. |
Det er merkelig hvordan det går til i Guds rike. Augustin sa det jo allerede: «Han lønner sin egen gjerning i de troende.» En slik forunderlig tanke som han måtte kaste ut, og dele med de andre. Det er sant - det er Gud som gjør det, og så er det du som får lønnen. Da
kunne Maria vitne! Ved hva? Ved Martas oppstrammere, vilje og
formaninger: Nå må du sannelig komme deg på bena, og få gjort
noe for Jesus! Nei, det var ved hva Han hadde gjort. Det skapte
dette. Der hadde hun altså funnet kilden som aldri rant tørr. Jeg
håper du har funnet den. Det var altså dit hun alltid kunne vende seg,
og drikke på ny. Når hjertet anklaget igjen, og fordømte, og tvilen
kom - for det skjer jo igjen og igjen hos oss - da hadde hun funnet det
sted hun kunne vende seg, og få det på ny - eller kanskje rettere
sagt: - få se det på ny. Et
blikk på seg selv og sin egen kristendom for det menneske som er av
sannheten - så er alt håpløst med en gang. Da ser han med en gang -
likesom Abraham - et 100 år gammelt utlevd legeme, og Saras døde
morsliv. Hvordan kan et bli noe ut av dette? - det er jo helt håpløst. Jeg husker også
at jeg var på et bedehus på Sørlandet - for å ta det med nå til slutt.
Det er mange ting når du skal forkynne evangeliet - det har jeg lagt
merke til etter hvert - som blir tatt veldig anstøtelig. Slik støtte
de seg på Jesus også, - men det står om Ham, at det menneske som har
med Ham å gjøre, at «salig er den som ikke tar anstøt av meg» (Matt
11:6). Jeg var som nevnt på et bedehus der nede - det begynner å bli
mange år siden nå - jeg hadde aldri vært der før, og det kom inn en
flokk med ungdommer, med Bibelen i hånden, og det så jo altså så flott
ut. Det er jo virkelig det vi ønsker å se alle, ikke sant? Det var
som en blomst av Guds ord. Og teksten, - husker jeg ikke riktig
nå, - men begynte med å nevne på hva slags mennesker Jesus kom for
å berge. Når det bar et stykke ut i den talen, så ble de seende mer
og mer ut som et spørsmålstegn, og til sist så var det nettopp det
de så ut som alle. Altså, - det er ille - hvem var det som hadde ført
dem? - hva var det for noe, det som øynene så? - de så jo en frukt
av Guds forkynnelse. Men da Jesus trådte nær som den Han virkelig
var, så ble det avslørt - de hadde tatt feil. «Jeg er ikke kommet
for å frelse rettferdige, men syndere.» Det er så alvorlig dette,
at mennesker som blir ført inn på den veien, blir ført vill, og rett
i fortapelsen. Men våre øyne ser noe annet. Det er bare en ting som
kan avsløre dette, og det er at Jesus trår nær ved sin Ånd, og åpenbarer
hva det er for noe. Hva er årsaken? Hvor stammer det i fra? Og hvor
fører det hen? Og når det fører til at et menneske blir sittende der
og bli fornøyd med sin egen kristendom, da er det mennesket forført.
Det skal føre deg dit hvor Maria var, - ved Jesu føtter, hvor du sitter
som en elendig som ingenting har, og så skal du få alt av Ham, og
i Ham. Du skal få slippe det strevet der (å skulle være rettferdig
og god i deg selv). Er
du elendig i dag, der du nå befinner deg, så glem
«kristendommen» - rett forstått - og se om du ikke kunne få
tak i «et lite ord om Jesus.» For sitter du der og kjenner deg
så elendig, - som den som ingenting ser, - som egentlig ingenting vet,
- som ikke har fått det til, så er evangeliet nettopp for deg. Det er
altså deg Han taler om. Han gir sitt budskap en adresse, når
Han taler om syndere og ugudelige og elendige og skrøpelige. Så spørs
det da, om det er den adresse jeg har! Dersom Han hadde sagt det så
enkelt som så, at Han var kommet for å frelse folket som bor på
Randaberg, så var det jo om å gjøre at du bodde der da. Det var rett
adresse. Han er kommet for å frelse syndere. Er det der du bor?
Ja, Han er kommet for å frelse ugudelige, men spørsmålet er: - er det
hva du vil være? Kirkehistorien er som nevnt, full av
villfarelser, men vår tid ikke noe mindre. Det tror jeg vi trygt kan
si. Lille Samuel gikk der i templet og tjente Eli - presten. Presten Eli. Da var han på rette plass. Han (Eli) tjente Gud, og han kunne fortelle, og han hadde kunnskap og... Og så kaller Gud på Samuel en kveld - du kjenner historien - så fikk Samuel åpnet sine øyne, som det står skrevet om, at «Samuels øyne var ennå ikke åpnet, for Guds ord var ennå ikke åpenbart for ham.» Men da! - så han hvor Eli «bodde.» Dersom
det gikk opp for oss dette, - hvor hjelpeløse vi er overfor dette, så
hadde vi ropt til Gud om å bli frelst, her og nå! Jeg kan ingenting
tenke - jeg kan ikke gjøre noe, for å trenge igjennom det mørke jeg
som en synder befinner meg i, og nå frem til himmel og salighet. Jeg er
redningsløst fortapt, - og det er en eneste ting det står om, og det
er om Han vil strekke seg ut og berge meg, og gi meg det jeg trenger for
å bli frelst. Jesus taler en hel del om dette å ha fått se inn i evangeliet, og konsekvensene av det. Det kommer også til å koste deg dyrt, - det kan du være helt sikker på. Å ha sett inn i evangeliet, og skulle vitne om det, det kommer til å bli en kostbar affære. Det skal vi ikke gå noe nærmere inn på nå, men hør altså hva Jesus sier til oss nå til slutt - også i dag sier Han det: «Men ett er nødvendig.» (v.42a). Det må da vel være et par ting til? Nei, Han sier det slik: «Ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt ifra henne.» (v.42). |
Ved
Jesu føter ei stille stund E.K. |