Bekjennelsen har
sin grunn i frimodighet og frimodigheten har sin grunn i Han som gav
løftet. Det er en årsakssammenheng her. Det er ingen gagn i å formane
og oppfordre verken deg selv eller andre til større frimodighet.
Spørsmålet blir jo da umiddelbart: Hvor skal jeg hente denne
frimodighet? Den må jo være grunnet på noe.
Hva er så grunnen til
at du kan være frimodig i din tro, du som i din nød over deg selv har
tatt din tilflukt til Jesus, til frelseren? Hva grunnes det på at du kan
holde frimodig fast på bekjennelsen av ditt håp? Er det fordi det har
lykkes for deg som kristen etter hvert? Er det fordi du tross alt har
gjort noen fremskritt? Er det fordi du tross alt vil høre Jesus til?
Kort sagt, har det noe som helst med hva du kan finne hos deg selv å
gjøre? Hvor lenge kunne du da være frimodig, du som er av sannheten?
Nei, hør nå hva Ordet sier her: «Han er trofast som gav løftet.»
(v.23b). Ved hva fant apostelen
frimodighet til å gå inn i helligdommen? Var det ved noe han fant
hos seg selv? At han var utvalgt til å være apostel for eksempel?
Det var jo en stor æresbevisning. Nei, hør igjen: «Brødre, vi har
altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen.»
Han gikk inn dit, og det med frimodighet - det skal vi også merke
oss, han æret Gud ved sin frimodighet altså - for han gikk inn dit
på den grunn Herren selv hadde lagt for ham. Da ble de forferdet ...! Da ble de enda mer forferdet ...! Hvorfor det? Jesus talte jo om de rike, og de var ikke just blant dem. Jo, disiplene så noe, som du og jeg ikke uten videre har sett! Hva sa Han til denne unge mann: Gå bort og selg omtrent alt det du eier, så du kun har til livets opphold igjen? Gå bort og selg det meste? Nei, «Gå bort og selg alt du eier!» (Mark 10:21). Alt! Får det da noen betydning for deg som er her nå? Har du solgt alt? E.K. |
Hos en sann troende
har all lit til alt annet fått et banesår. Og det er noe som stadig
må levendegjøres for oss - det er ikke frelse i noen annen! Det er
ikke liv i noen annen! Hva hjelper det om ladene er fulle, om din
sjel kreves av deg i natt? Men det står vel bare fast om også du har vært trofast? Igjen, min venn: Hvordan kunne du da være frimodig innfor Gud? Hør hva Paulus vitner i 2 Tim 2:13: «Er vi troløse, så forblir Han trofast. For Han kan ikke fornekte seg selv.» Din troløshet rokker ikke ved Hans trofasthet. Ser du da hvilken grunn du har fått å stå på? Og ser du da hvem som blir stående igjen med æren alene til sist? Guds trofasthet er en klippe, for «hos Ham er ingen forandring eller skiftende skygge.» (Jak 1:17).
Vi leser om forhenget
i templet som revnet fra øverst til nederst, da Jesus utåndet på korset.
Da kan noen tenke seg at nå er det bare å løpe like inn i helligdommen.
Nei, det er lagt en ny vei i stedet for den gamle, leser vi: «- en ny og
levende vei gjennom forhenget, det er Hans kjød.» (v.20). Det
fullkomne kjød som gjelder i vårt sted innfor den hvite trone. «Og
la oss gi akt på hverandre, så vi oppgløder hverandre til kjærlighet og
gode gjerninger,» leser vi her. (v.24). Oppglødes til kjærlighet og gode
gjerninger kan du bare på én helt bestemt grunn - nemlig på evangeliets
grunn. Du må selv leve i denne fullkomne frihet Han har kjøpt deg med
sitt blod. Ingen oppglødes av en formaning på lovens grunn. Nei, det
fører tvert imot Guds forbannelse med seg. Dersom gode gjerninger er
nødvendige til frelse - og det er vi svært så snare til å tenke, mer og
mindre bevisst, selv så mange århundrer etter den lutherske
reformasjonen. Det ligger oss i blodet dette. Nei, de gode gjerninger
som frelser oss, det er Jesu gjerninger? Hele Hans liv her på jord fra
unnfangelsen til Hans himmelfart, kan vi kalle én gjerning. Det var Jesu
gjerning til din frelse! |