Håp som Skriftene gir Rom. 15, 4 - 6 4. Og alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp ved det tålmod og den trøst som Skriftene gir. 5. Må så tålmodets og trøstens Gud gi dere å ha ett sinn innbyrdes, etter Jesu Kristi forbilde, 6. for at dere samstemmig og med én munn kan prise Gud, vår Herre Jesu Kristi Far.
7. Ta dere derfor av hverandre, likesom også Kristus tok seg av oss, til
Guds ære. |
Dette
er et formaningsord - og vi sier at et formaningsord alltid er til de troende,
og det er jo rett. Guds ords formaninger er ikke beregnet på verden - den
må først bli frelst ut av det åndelige mørke den befinner
seg i - ut av Satans makt og over i Guds elskede Sønns rike. Guds ords formaninger er altså å betrakte som en fars veiledning for sine barn. Og ikke en hvilken som helst far, men Han som kalles barmhjertighetens Far. (2 Kor. 1,3). Hvilket uttrykk!: Barmhjertighetens Far. Det vil altså si, den som barmhjertigheten har sin opprinnelse i. Han er det som formaner oss - dette hjertet er det den springer ut av. Han er altså ikke ute etter å ta noe ifra oss - gjøre det trangt for oss og lignende - nei, Han er selve Giveren. «Ikke så at vi er herrer over deres tro, men vi er medarbeidere på deres glede,» skriver Paulus til korinterne blant annet. (2 Kor.1,24). Her møter du det sinnelag som Paulus selv, skriver så mye om: «Det sinn som óg var i Kristus Jesus.» (Fil. 2,5). «Vi har Kristi sinn,» sier han. (1 Kor. 2,16). En kristen har det, så sant han har Kristus. Og det er å gi rom for dette sinn, formaningen i teksten vår dreier seg om: «Må så tålmodets og trøstens Gud gi dere å ha ett sinn innbyrdes, etter Jesu Kristi forbilde.» (v.5). Og vers 7 i samme kapittel: «Ta dere derfor av hverandre, likesom også Kristus tok seg av oss.» Hva
forårsaket dette sinn hos Paulus? Jo, at han arbeidet på de andres
glede! Målet med hans virksomhet overfor de troende, var altså, at
deres glede skulle få vokse seg større.
Kristi
sinn - det myrder ingen - det gir liv og livsglede. «Ta dere derfor
av hverandre, likesom også Kristus tok seg av oss.» (v.7). Du ser, når han
formaner deg her, minner han deg også på,
at du jo selv er en som er blitt tatt vare på, ved Guds nåde. Var
det ikke for Kristi nåde, var jo også du fortapt.
Han har båret over med din skrøpelighet og synd - ja mer enn det,
Han har selv båret følgene av det på sitt legeme opp på
korsets tre. (1 Pet. 2,24). Vi
sa at formaningene alltid er rettet til de troende. Det er bare de som er frigjort
i Kristus, som kan forstå og se formaningene i en rett sammenheng. En Guds
formaning til et verdens barn eller en religiøs, vil bare oppfattes som
et bud, han skal unngå straff eller oppnå fortjeneste for Gud ved
å etterleve. Slik er hele den religiøses sinn og forståelse.
Det er håpet om lønn og frykten for straff og/eller tap, som er hele
drivkraften. Så driver han da og kalkulerer. Hvor langt kan jeg tøye
det den veien, og hvor mye er det egentlig nødvendig å gjøre
av dette og hint og lignende. Hva fordel kan jeg ha av det? |
Så
formaningene har altså ikke noe å si til den ikke-troende? Å
jo da, de minnelser som gis i dem, har i høyeste grad noe å si den
som står utenfor dette samfunn. Ta bare for deg teksten vår nå - og da vil
jeg si til den ikke-troende: Hører du ikke hvilken Gud de troende har? «Tålmodets og
trøstens Gud!» (v.5). Skulle det ikke være verd, også for deg, å
lære Ham å kjenne? Han vil jo være det samme også for
deg, selv om du inntil denne dag har stått Hans kjærlighet imot og
avvist Ham. «Og
alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp
ved det tålmod og den trøst som Skriftene gir.» (v.4).
Ufattelige under av Guds nåde. Hele Det Gamle Testamente, som ikke bare
er en forfattet bok, men beskriver en lang historie - nedtegnelser - over hva
som er skjedd og hva som er gjort, alt sammen med det mål for øye,
at du skal fatte håp ved det tålmod og den trøst som Skriftene
gir. Alt sammen for å føre deg til frelse, til samfunn med Gud. Og
det har vi, og det kan vi vitne om! - Dette samfunn og denne frelse kom til oss
nettopp gjennom Skriftene - der ble det åpenbart oss! Vi har samfunn med
Gud, ved vitnesbyrdet/ordet om Jesus. Men
du som altså er en troende - ser du hvordan Herren vil ha det i sin menighet?
Ser du hvilket sinn Han vil se i deg? - Spesielt overfor de skrøpelige.
Og da skal noe sies, som nok kan oppleves underlig: Jeg ber deg ikke om å
ta deg sammen og nå gå inn for en forbedring på dette området.
Det kan du overlate til hedningene og deres religiøse utøvelse.
Det er ikke den drivkraften, som er ønsket i Guds menighet - den er det
altfor mye av allerede. Paulus peker jo ut veien for oss her, idet han minner
oss om Guds og Kristi kjærlighet. Det er drivkraften i den
troende, nemlig, at jeg vet meg elsket av Gud - utover all forstand! |
Av nåde alt jeg får Hos Gud fra først til sist, Av nåde leges mine sår Av legen Jesus Krist. E.K. |