I teksten her taler ikke apostelen
om å komme til tro, men forutsetter at de alt kjenner til det. Han
skriver altså til mennesker som alt er troende. Den er jo da også satt
opp som en av tekstene på allehelgensdag.
Den handler altså om hvordan vi skal bli bevart, og holde ut på den
veien vi er kommet inn på. Og det er viktig - for har djevelen ikke
maktet å hindre deg i å motta frelsen full og fri, så setter han nå inn
på deg, med helt nye tanker og innskytelser. Ja, nå må du bare ikke
tenke at resten av veien er like full og fri, for nå kreves det av deg
at du også begynner å leve som en kristen, dersom du skal bli frelst -
og det må være skikkelig! - Ser du ikke alle Guds formaninger til de
troende - formaninger Han forventer oppfylt av deg?
Ja, slik kommer han til de troende, også gjennom mang en forkynners
munn. Men er det sant dette? - Er det virkelig sant at Gud er strengere
og mindre mild mot deg nå, når du er blitt en kristen, enn Han var da du
var en hedning?
La nå Guds eget ord svare på det: «Men Gud viser sin
kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.
Hvor meget mer skal vi da, etter at vi er rettferdiggjort ved
Hans blod, ved Ham bli frelst fra vreden. For ble vi forlikt med Gud
ved Hans Sønns død, da vi var fiender, skal vi så meget mer
bli frelst ved Hans liv, etter at vi er blitt forlikt.» (Rom 5:8-10).
Her sies jo det motsatte!
Du forstår, at
fallet for en troende, består i at han får andre tanker om den
Gud som frelste ham.
Det er jo så logisk for oss dette - denne tanke - at
Gud må da kreve mer av meg nå, da jeg er blitt en kristen, enn Han
gjorde da jeg levde i åndelig mørke! - Og sier ikke Jesus nettopp,
at «den som mye er gitt, av ham skal mye kreves?» (Luk 12:48).
Jeg vil spørre deg, du troende: Hva er det som er deg gitt? - Er det
ikke nettopp frelse uforskyldt av nåde, for Jesu Kristi skyld? Har ikke
evangeliet åpenbart Gud for ditt hjerte, på en helt ny måte? Som du
aldri hadde tenkt deg Ham. Han er Faderen, den evig gode, som ikke
sparte sin egen Sønn, for min skyld - for min frelses skyld! Det
er hva som er deg gitt!
Etter å ha mottatt noe slikt, og da la det få sige i bakgrunnen, for
så å la seg innta av helt nye tanker om Gud og Hans frelse, det
er det virkelig alvorlige. Det vil altså si, at jo større lys i
evangeliet, jo større er fallet, dersom en vender seg fra det, til noe
annet.
Derfor, og fordi vi har så snart for å falle her - på
grunn av vår «logiske» sans - setter djevelen inn sitt angrep nettopp
her. Det står da også skrevet at hans tjenere omskaper seg til tjenere
for rettferdigheten. (2 Kor 11:15). Hvor ofte hører du om
det i kristen forkynnelse? Ikke ofte skulle jeg tro. Derfor har han
da også så lett spill her. Han kommer altså til oss gjennom sine tjenere,
og gir seg ut for å lære oss hva sann og ekte kristendom virkelig
er!
Men i det øyeblikk det er noe du må oppfylle, for å kunne bestå for,
og leve med Gud, utover det Jesus alt har oppfylt for deg - ja, så er du
jo for det første under loven igjen da, og for det annet er Jesu
gjerning satt til sides som bare en ufullkommen gjerning, da den i seg
selv ikke kunne føre deg helt frem - ikke uten ditt bidrag som kristen altså.
Hvis
vi nå er så logisk anlagte, la oss fortsette å være logiske da, og
spørre: Skulle Han som kjøpte oss fri fra lovens forbannelse, ved
den kostbare pris at Han selv ble en forbannelse for oss (Gal 3:13),
være den som igjen fører oss inn under loven? Nei, det er djevelens
kløkt i villfarelsens listige knep. (Ef 4:14).
Hva
heter det om Herren? - Og da må du se det på bakgrunn av den Herre,
som møtte deg i evangeliets ord til frelse og utfrielse: «Jesus Kristus
er i går og i dag den samme, ja til evig tid.» (Hebr 13:4), og som
Han sa til jødene: «Jeg, Herren, har ikke forandret meg!» (Mal 3:6).
Det er noe av en trøst for den troende, som har møtt Gud slik Han
åpenbarer seg i evangeliets ord. Han hører Herren si - midt imot
djevelens innskytelser: «Jeg er den samme i dag, som jeg var den dagen
du kom til meg, som en hjelpeløs og smussig synder, og fant nåde! Du kan
aldri bli noe annet i deg selv - det som står for meg er hva jeg selv
har gitt deg i Jesus, min Sønn!»
Og da er vi
over på djevelens fristelse, overfor den som er kommet til tro.
Du vet den første tid, etter at evangeliet er gått opp for ditt
hjerte, det er som hvetebrødsdager, hvor du lever liflig med frelseren,
og aldri tenker på noen synd. Men så begynner de gode følelsene å avta,
begredeligheter i livet rykker innpå deg, gamle syndevaner begynner
plutselig å åpenbare sitt nærvær igjen osv., og du begynner å ane at
forandringen ikke riktig er så stor, som du hadde tenkt og trodd til nå.
Du oppdager at du fremdeles blir lett irritert for eksempel, at du er så svak,
så svak overfor lyster og fristelser, og så alle disse tanker og
holdninger overfor andre mennesker, som ikke er verdig en kristen - ja,
det ustyrlige tanke og følelsesliv i det hele. I tillegg så er du så
tung og kald og død, overfor alt som har med Guds rike å gjøre - for
eksempel
om morgenen, da du skulle hatt en herlig stund innfor Guds åsyn - men
huff! - du får da lese en kort andakt i det minste. - Og så alt dette
her inne i hjertelivet, som du ikke riktig kan definere engang, alt
dette «grumset.»
|
Og så kommer djevelen: Ja, se nå! - Hvor er nå de liflige følelsene?
Har Han sviktet deg? Og så fører han dine tanker, så du tror du tenker
dem selv: Kan hende var det alt sammen et bedrag! - Eller: Det er vel
fordi jeg har syndet! Nå har jo Gud sagt i sitt ord, at når jeg kommer
til Ham og bekjenner mine synder, så får jeg forlatelse - men de gode
følelsene, som gjorde meg så trygg og glad, vil ikke komme tilbake - men
jeg går heller trykket av de synder jeg jo har bekjent, og jeg faller
stadig på ny! - Ja, med deg må det være noe fryktelig galt, sier
djevelen.
Og så skjer disse ting, som alltid har rammet mennesker i den
tilstanden, at du kaster deg ut i en febrilsk jakt på gode følelser og
opplevelser, for igjen å få en stadfestelse på at du virkelig er et Guds
barn! Jeg taler ikke nå om disse tørrpinnene som er fornøyd med å være
tørre, fordi de aldri virkelig har hatt med Gud å gjøre, og derfor
heller ikke lengter etter plassen innved Herrens føtter - men de som har
møtt Ham levende i sitt ord.
Alltid dette jaget etter følelser og opplevelser - å så tungt det
blir etter hvert, og spesielt da for den som ikke er så lett bevegelig.
Setter du deg ned med Ordet - ja, så er du ikke på langt nær så
opptatt med hva Ordet faktisk sier, som av ordets virkning på
deg, om du kan registrere noen virkning av det - en god følelse, rørthet
eller lignende.
Eller om du har en bønnestund, så er du ikke på langt nær så opptatt
med Ham du faktisk ber til, som av bønnens virkning på deg, om du
kjenner deg andektig eller oppløftet eller lignende. Og gjør du det - ja, så blir
du en trygg og glad «kristen» - noen timer iallfall - og gjør du det
ikke, så blir du urolig for din sjel.
Men hva er dette for slags grunn? - Er det den Gud har lagt for deg?
Også religiøse og kav verdslige mennesker har jo gode følelser - ja,
også sterke religiøse opplevelser kan forekomme.
I dette følelses- og opplevelsesjaget er det dessverre mange som
stiller opp for å «hjelpe» deg, og mange driver lenger og lenger ut på
dette havet, for aldri å vende tilbake igjen.
Eller du kaster
deg ut på jakt etter den kraft og styrke, ved hvilken du endelig skal få
helt og fullt bukt med dine synder, og dine lyster. Og du ser ikke at du
nå, i begge disse tilfelle kaster deg inn under lovens kår igjen - bort
fra det Gud alt har gitt deg. Slik at dette du da gjør, er i
virkeligheten også en forkastelse av Guds frelse - den som først
brakte deg inn i samfunn med Ham.
Da dette brakte deg inn i samfunn med Ham, den tre ganger hellige
Gud, da du bare var synd, hva er det da som får deg til å tenke, at det
må noe mer til for å fortsette å leve med Ham? Du er jo allerede antatt
- ved evangeliet!
«Gud har sagt i sitt ord, at når jeg som troende, bekjenner
min synd og ber om nåde, så skal jeg få det,» sier du - og så gjør
du med en gang den feil: «- men jeg kjenner/ser/føler ikke noe her
- i mitt bryst!» Og så ser du ikke det som står like for dine øyne.
«Skal få det,» sier Guds ord. Altså har du fått det!
Men du har vært opptatt med hva som skjer i ditt eget hjerte, i stedet
for hva som faktisk står skrevet i Guds ord - fordi du lik Eva og
Adam i deres fall, så gjerne vil ha grunnen i deg selv, og ikke alene
i Gud. Og det er selve synden! - Denne trangen etter å klare seg på
egenhånd, og dermed kunne si Gud farvel «- synd, fordi de ikke
tror på meg,» sier Jesus. (Joh 16:9).
Hør nå ordet vi
leste i hebreerbrevet - denne vandringen fremstilles som et løp, hvor vi
nettopp skal få legge av det som tynger oss, og synden som henger så
fast ved oss - det er altså ingen hemmelighet for Ham! - idet vi har
blikket festet på troens opphavsmann og fullender, Jesus!
Det er der den
sanne kampen står, å bli bevart i troen på Ham - at Han er den samme nå,
som da Han møtte deg første gang, og at Hans frelse står fast, for en
som tynges av så mangt, og som synden henger så fast ved.
Hør
Paulus: «Jeg har stridd den gode strid, fullendt løpet, bevart troen.»
(2 Tim 4:7). Og: «Vet dere ikke at de som løper på idrettsbanen, de
løper alle, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere
kan vinne den!» (1 Kor 9:24). Og det er hva vi har forsøkt å dele
med hverandre nå - hvordan vi skal løpe for å vinne frem! - Hør: Kom
til Ham så kald og tom og død du nå enn føler deg, for det er jo nettopp
Hans uendelige og ubetingede nåde mot slike, som skal varme deg! -
Men hvordan skal du få oppleve det, og komme til tro på det, dersom
du aldri kommer til Ham slik, i tro til Ordet - løftesordet - alene?
Er ikke det «logisk» da? Du skal bli varm før du har fått del
i det som varmer!
Profeten
Nahum bringer dette vitnesbyrd om Herren: «Herren er god, et vern
på trengselens dag. Han kjenner dem som tar sin tilflukt til Ham.»
(Nah 1:7). - Ikke den som kan hoppe høyest, men den som nettopp på
grunn av sin egen uendelige svakhet, må ta sin tilflukt til
Ham. Det er den Han kjenner.
«Ja, gi akt på
Ham som utholdt en slik motstand fra syndere, for at dere ikke skal gå
trett i deres sjeler og bli motløse.» (v.3).
Ja, som du ser så begynner også dette vers på samme måte som vers 2,
med å vise hen til Ham! Alltid Han som løsenet. Så gjør nå som
Guds ord formaner deg til: Gi akt på Ham! Da skal du nok ikke bli
uten bekreftelse på Hans nærvær heller.
|