Vi
står her overfor et fullkommen frigjort menneske - frigjort i Kristus.
Paulus sier om sin fortid: «Jeg levde en gang uten lov.» (Rom 7:9).
Tror du han da levde uten bud og regler for sitt liv? Nei, som den
ivrige fariseeren han var, levde han da under et hav av bud og regler
og forskrifter. Og der var det ikke noe skille på bud og regler for
det alminnelige liv på den ene side, og bud og regler for gudslivet
på den annen - nei, alt var for dem gudsliv. De levde jo gudslivet,
og dermed hadde den minste detalj i livet deres, noe med deres gudsforhold
å gjøre. Og dette skjer med ethvert menneske, som får med loven å
gjøre. Han begynner da med de mest grove ting, som han nå skal legge
av seg, og nye ting, som han nå skal ta til med. Og etter som tiden
skrider frem, oppdager han stadig nye ting, og han begynner å «finpusse»
på livet sitt. Stadig nye ting som må legges av og stadig nye ting
som må tas opp og praktiseres.
Ser du ham for deg nå, så ser du et menneske som befinner
seg på utsiden av seg selv, hvor han står og betrakter seg selv spille
en bestemt, fastlagt rolle. Så står han der da og vurderer hvor bra
dette går til enhver tid. Han er blitt regissør, skuespiller og instruktør
i en og samme person. Kjenner du dette igjen?
Det andre ser, er helst en som går omkring og siler myggen,
men sluker kamelen.
Jesus beskriver dette forholdet et sted: «Ve dere, skriftlærde
og fariseere, dere hyklere, som gir tiende av mynte og anis og karve,
men lar ugjort det som veier tyngre i loven: Rettferd, barmhjertighet
og troskap. Dette skulle gjøres, og det andre ikke forsømmes. Blinde
veiledere! Dere avsiler myggen, men sluker kamelen!» (Matt 23:23-24).
Vil du være fullkommen, da må du gjøre alt rett,
og fremfor alt det som veier tyngre i loven: Rettferd, barmhjertighet
og troskap. Og husk på det er den tre ganger hellige Gud dette skal
bestå sin prøve for, og ikke naboen! Tenk troskap på jobben bare.
Vi sier, at kristne
er ... - men ifølge Guds lov er hvert eneste menneske kalt til blant
annet å være den annens tjener - og skal bli dømt etter i hvilken
grad denne oppgaven ble utført. Da ser du hvilket mørke verden lever
i, som jo lever etter den motsatte regel: Å kare mest mulig til seg
selv - å selv få den største biten av eplet - om det så er på andres
bekostning.
Hvordan faller
det ut for deg, målt på dette? Hvordan makter du rollen?
Vet du, at dette er å leve under loven?
Det står om fariseernes disipler i Skriften. Altså
fariseernes lærlinger, om du vil, og dermed også
etterfølgere.
Du skulle vel ikke være en slik fariseernes disippel,
i den tro at du nå er en kristen? Ikke en så bra kristen riktignok
- nei, det vil du da ikke påstå! I all ydmykhet må du erkjenne det
- men du er nå på vei da. Hver dag ses på som en ny mulighet til fremgang
og forbedring. Og så håper du, at Gud skal hjelpe deg etter hvert,
slik at du kan nå et bedre nivå. Merkelig da, at Han ikke allerede
har hjulpet deg, Han som jo er mer enn villig til å hjelpe! Han som
jo ikke kan tåle noe halvferdig, nei ikke engang 99,9%, men kun det
fullkomne, i og med at Han selv er den fullkomne. Underlig da, at
Han ikke griper inn og gjør det skikkelig med deg. Tenk bare på, om
du skulle dø nå! Og så måtte møte Ham, Den Hellige med flekker
både her og der.
Og så denne «ydmykheten,» som har berget så mange inn
på et falskt grunnlag. Når det svikter i livet, så sier en: «Å Herre!
- Jeg er så elendig! - Jeg er en så stor synder!» Ja, stor
synder, men ikke fullstendig fortapt! Derfor blir ropet
heller ikke: Gi meg en annens rettferdighet! - La en annen gjelde
i mitt sted! Jeg vil være fornøyd med Jesus! - Men: Herre Gud hjelp
meg, så jeg kan bli bedre!
Merk deg disse
bønnene, og så spør jeg deg: Hvem er det som skal bli bedre
her? Eller vi kan spørre slik: Hvem er det som skal vokse her?
Jo, jeg! Ja men, var ikke det nettopp fariseernes tro, at Jeg
kunne bli bra - om bare Gud ga sin hjelp til det? Og sa ikke døperen
Johannes - den største født av kvinner (Matt 11:11 og Luk 7:28): «Han
skal vokse, jeg skal avta?» (Joh 3:30).
Jeg spør igjen, i fullt alvor: Du skulle vel ikke være
en slik fariseernes disippel? Å være disippel er jo å være
elev av en skole - en lære! Håpet om at mitt eget
kan forbedres er ikke helt knust, og følgen av det blir, at jeg
også lever mitt eget, og ikke Jesus. Så det som følgelig
veller frem, er ikke gudsliv, men bare selvliv i en ny drakt. Før
var det åpenbart verdslig selvliv, nå er det fromt og åndelig selvliv,
men fortsatt selvliv.
Dette viser seg også i den såkalte vitnetjenesten - du
gjør dine åndelige øvelser og gjerninger for andre folks øyne, slik
at de skal se på deg og selv få lyst til å søke Gud, og bli kristne,
ved det de da ser. Hva ser du selv egentlig, når du ser på deg selv?
Noe man kan få lyst til å bli kristen av?
Hvorfor alt dette strevet i denne sammenheng? Hvorfor
ikke heller si til vedkommende: Jesus elsker deg! - og Han
tar seg av slike stakkarer som oss! Men da må du jo først se
sannheten i det selv! Det skulle vel ikke være her det svikter?
|
En reisende forkynner bodde hos et ektepar - under en av sine mange
preketurer - hvor mannen fremsto så åndelig, at hvem som helst måtte
føle seg som en hedning i forhold. Det var et åndelig «driv» dagen igjennom.
Med kona hans hadde utviklingen gått i motsatt retning, og i et tilfelle
gav han uttrykk for det, at han ikke kunne forstå hvorfor. Men
det kunne forkynneren! Hva slags håp skal en stakkar få, ved å se på
noe slikt?
Der
hvor sant gudsliv vokser frem, der stiger du selv ned på synderens plass - ja du
er etter hvert helt innforstått med å skulle være den underste, og da ikke som noen
from øvelse du bestemmer deg for, men fordi du av hjertet opplever, at det er
der du hører hjemme, når du ser på deg selv. Og så blir det, som en følge av det,
om å gjøre - ikke at folk skal speile seg i din kristendomsutøvelse, men å få
sagt et ord om Jesus.
I den villfarelse vi har vært innom her, levde altså Paulus, før sin
omvendelse. Og det så ut for alle, som om han levde i pakt med loven - men han levde i virkeligheten
uten lov. Med andre ord: Lovløs!
Men så kom altså loven til ham - «budet kom,» som han
uttrykker det i Rom 7:9. Det han til nå hadde hatt som en teori i
sitt hode - og merk deg, at denne teoretiske kunnskap hadde gitt ham
frimodighet innfor Gud, hva hans egen person angikk - dette la seg
nå innover Paulus' hjerte, som et levende, hellig krav fra lovgiveren
selv. Da sier Paulus: «Men da budet kom, våknet synden til live. Jeg
derimot døde.» (Rom 7:9-10). Nå svant trangen til å skrive «jeg» med
stor J, hos Paulus. Nå opplevde han det, som er likt for alle dem
budet kommer til - han ble en gåte for seg selv: «For viljen
har jeg, men å gjøre det gode, makter jeg ikke. Det gode som jeg vil,
gjør jeg ikke. Men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.» (Rom
7:18b-19).
Alle disse bud og regler, som hadde vært så forholdsvis
enkle å etterleve, for den strukturerte Paulus - ja, var det han hadde
sin glede i å oppfylle, dag for dag - det ble nå et villnis omkring
ham, som fikk ham til å snuble alle veier. Nå var det nemlig Gud,
og ikke Paulus, som satte målestokken. Nå sto Han overfor Ham som
ser til hjertet - Han som spør etter kjærligheten!
Det finnes ikke noen annen ende på det for ham, enn at
han overgir hele dommen til Gud - og der hvor han går under i Guds
dom over hans eget, nettopp der får han også se Jesus.
Det er nemlig der Han er! Han er blitt vår synd og dom! (2
Kor 5:21).
Så sier han i teksten vår, Paulus: «Jeg er heller ikke
min egen dommer.» (v.3b). Hvor var det nå blitt av fariseerens evne
til å vurdere egen rolle? Gud er den som dømmer meg - Han som
i likhet med meg nå, ikke regner med mitt - altså det som veller frem
fra mitt eget selvliv - for det er der fremdeles og vil opp og frem
igjen og igjen - men Han regner med Jesu liv og Åndens gjerning.
Han regner altså med sitt eget! For Jesus er ikke bare blitt
vår synd og dom, Han er også blitt vår rettferdiggjørelse
ifølge blant annet Rom 4:25.
«For selv om jeg ikke vet noe med meg selv, er jeg ikke dermed
rettferdiggjort, men den som dømmer meg, er Herren.» (v.4).
Vi er altså helt ute av stand til å felle en rett dom
om disse ting. Selv om jeg ser på meg selv, og ikke finner noe bestemt
å sette fingeren på, er det ikke dermed sagt, at det står rett til
med meg! Hva da, om jeg ikke bare finner, at det ikke er noe å utsette
på meg selv, men i tillegg finner ting som tyder på at jeg er en kristen
- så som gode følelser, nådegaver i funksjon og lignende? Hva
da? Ser du hvor farlig dette er, åndelig sett? Les sendebrevene i
Åpenbaringsboken, så ser du at de med de fleste og største nådegavene
i funksjon, også var de som var lengst borte.
«Døm derfor ikke noe før tiden, før Herren kommer. Han skal føre frem i
lyset det som er skjult i mørket, og åpenbare hjertenes råd. Da skal
enhver få sin ros av Gud.» (v.5). Altså, vokt
deg for å se på dette ytre - og for så vidt indre - i ditt og andres liv, for
det kan bedra. Men et hjertes vitnesbyrd om Jesus, det Guds lam, som bærer vår
synd, det er aldri et bedrag! Med dette er ikke sagt, at vi ikke skal holde
det frem som synd, det som Guds ord holder frem som synd.
«Sett din vei i Herrens hånd og stol på Ham! Han
skal gjøre det,» heter det i Guds ord. (Sal 37:5). Kan hende har du
det slik nå - at du verken vet ut eller inn med deg selv? Det er bra
det! Så kan du sette din vei i Herrens hånd, og stole på Ham i stedet!
|