Den første hedningekristne menighet. «Det var i Antiokia disiplene
først ble kalt kristne,» leste vi her. (v.26c). Og til Antiokia var
de kommet «på grunn av den trengsel som oppstod i forbindelse med
Stefanus.» (v.19).
Altså dette som skjedde ved Stefanus – en mann som i
følge Ordet var full av nåde og kraft, gjorde under og store tegn
blant folket (Apg 6:8), og fylt av Den Hellige Ånd så Guds herlighet
og Jesus stå ved Guds høyre hånd» (Apg 7:55) – han var foranledningen
for denne omfattende forfølgelse av de troende.
Det er de som tenker - kunne vi bare fremstå som
kraftfulle kristne med tegn og under og lignende, da skulle folket
komme til omvendelse og tro, og likesom entre Guds rike som em flokk
lydige sauer. Å, de skulle bli så overbevist og begeistret!
Men nei! - om forkynnelsen som fulgte var sann, ville det utløse
en beinhard forfølgelse. For den sanne forkynnelse levner
ikke mennesket noen ære innfor Gud.
Ser du den synd de gjorde seg skyld i? De hadde sett
hva Stefanus hadde gjort i Jesu navn, de hadde sett hans åsyn lik
en engels, der han så opp imot himmelen – men enda mer en dette, de
hadde hørt hans forsvarstale, hvor han utla Guds ord for dem i sannhet.
Men nettopp på grunn den frelsende sannhet som var virksom i den kristne
menighet, var Satan på føttene ved sine mange religiøse tjenere, for
å slokke ut denne Ånd som var fra Gud. Men selvfølgelig helt forgjeves,
fordi denne Ånd som var virksom i menigheten, var Gud!
Men de troende måtte flykte, og kom da også til Antiokia,
som vi ser her i Ordet.
Men merk deg da dette uttrykket – for Stefanus' skyld!
Stefanus, den første kristne martyr. Og dersom du er av samme Ånd
og sannhet som Stefanus, så vil også du bli forfulgt. Du skal ikke
undre deg over det, og de som fremfor alt vil forfølge deg på alle
tenkelige og utenkelige måter, er de som lever i en falsk åndelighet.
De som lever i åndelig trelldom, og hater den frihet du eier i Kristus.
Det er forskjellige slags også av dem – noen vil gå til åpenbart angrep
på deg – her i Norge i dag først og fremst verbalt, og ved løgn, baktalelse
og ryktespredning, og andre vil bare stå og se på at de steiner deg,
uten å gripe inn, slik som den unge Saulus sto og så på at de steinet
nettopp Stefanus.
Nå, leser vi her, var den samme Saulus – nå med navnet
Paulus – i Antiokia og underviste sammen med Barnabas, i den lære
han tidligere hadde forfulgt som et villdyr.
Der ser du en årsak til at Jesus sier: «Be for dem som
forfølger dere!» (Matt 5:44).
Her ser du en av dem som ble omvendt, og ble den største
misjonæren som har trådt på denne jord frem til i dag. Og enda i dag
blir mennesker frelst rundt om i verden, ved Paulus' forkynnelse.
Slik også med mange av de som lever i åndelig trelldom
i dag, regel på regel, bud på bud, gjerning etter gjerning, med et
håp om at det skal gå bedre og bedre dag for dag. En dag kan Gud gi
dem omvendelse til evangeliet, hvor de må skamme seg ned i skosålene,
som vi gjerne sier, over den vantro de har levd i og praktisert. Slike
blir gjerne gode nådeforkynnere. Som han sier salmisten: «Før jeg
ble ydmyket, fór jeg vill, men nå holder jeg ditt ord.» Og: «Det er
godt for meg at jeg ble ydmyket, så jeg kunne lære dine forskrifter.»
(Sal 119:67 og 71).
Vi ser igjen her, at mange av de troende hadde ennå et
altfor snevert syn på evangeliet. De hadde selv fått del i det, men
så ennå ikke hvor altomfattende det var – at det gjaldt alle mennesker
– derfor forkynte de «ikke Ordet til andre enn jøder.» (v.19b). Men
noen gjorde det (v.20), og mange hedninger kom til tro ved dem!
E.K.
|
Hva med dette i vår tid? Du har en skrekkelig lære som faktisk sprer
seg iblant oss i dag, hvor noen mennesker er forutbestemt til frelse,
mens andre er forutbestemt til fortapelse. Hvor er kjærligheten hen
– nøden for disse som ikke har en sjanse? De er født til å
gå fortapt! Men du har også forskjellige avskygninger som ikke
er så groteske: Evangeliet for dem som tar seg sammen og får skikk
på livet sitt. Viser sann anger og omvender seg helt og fullt, som
det gjerne heter. Altså i betydningen moralsk forbedring. Eller bare
den som vil – og i noen tilfeller den som vil nok! - hva nå
det måtte innebære i praksis.
Nei, hør nå evangeliet, direkte fra den nevnte Paulus'
munn, på befaling fra Herren selv: «For mens vi ennå var skrøpelige,
døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.» (Rom 5:6). Ugudelig!
- det høres da verken særlig kristelig eller omvendt ut i mine ører
iallfall! Han døde for dem!
Vi skulle ikke ta lett på det, nei, vi skulle tvert imot
forundre oss storlig over det, for en ugudelig, det er en erklært
Guds fiende det! Det er ikke bare en slik stakkars hedning i åndelig
mørke som likesom bare går der og venter på misjonøren,
og som selvfølgelig ville omvende seg, om han bare fikk høre
evangeliet. Nei, en fiendtlig ånd! Eller mener du at
det alltid har levd en Guds venn i ditt bryst?
Mot slutten her nå, så har jeg lyst til å stanse for
noe som stanset meg under lesning av denne teksten – det står om Barnabas
som var sendt ned for å se nærmere på det som skjedde i Antiokia:
«Da han kom dit og så Guds nåde, gledet han seg.» La du merke til
det? La du merke til hva til hva han så? Han så Guds
nåde! Han så Guds nåde i det som skjedde her – og hva var nå det?
Hva var det som overbeviste Barnabas om at det var Guds nåde han så?
Jo, de ble ført til, omvendt til Herren! Ikke til all slags
bud og forskrifter, men til Jesus!
Det ser du av det følgende som står om ham: «Og han formante
alle til at de helhjertet skulle holde fast ved Herren.» (v.23).
Det er jo nettopp hva Jesus selv sa i Joh 15:4 og 9: «Bli i meg!»
Og: «Bli i min kjærlighet!» Og så begrunnes det så godt
hvorfor Barnabas formante til dette – og da må du høre nøye etter,
og legge deg det på hjertet: «For han var en god mann og full av Den
Hellige Ånd og tro.» (v.24). Derfor formante han nettopp til
dette!
Så Guds nåde! Velsignet uttrykk! Og gledet seg. Gledet
seg over at mennesker ble frelst. Det vil si: Gledet seg over at mennesker,
av Faderen ble gitt til Jesus!
Helt til slutt, noe vi bør ta med oss i vår tid: «Et
helt år var de sammen (Paulus og Barnabas) i menigheten der og lærte
en stor skare.» (v.26).
De trengte å lære! I dag synes det å være lagt så
lite vekt på det, at de troende er troendes til alt, om vi kan si det
slik. Enhver blir salig i sin tro. Hør, de taler jo om Jesus de også,
osv.
Nei, det er noe som heter den sanne og sunne tro. Paulus,
når han taler til de troende i Rom, så taler han om «den læreform
de er overgitt til.» (Rom 6:17).
Og så taler Skriften om falsk og fordervelig lære – ja,
til og med om «demoners lærdommer!» (1 Tim 4:1). Som blir presentert
som kristendom altså. Altså hele tiden tale om lærer som
hevder å være kristne åpenbaringer.
La oss ta det med, så kan hende ber vi noe mer innstendig
om at Han som er vår sanne lærer Kristus, må åpenbare oss, og bevare
oss i sannheten.
Det ba de om i kirken før iallfall: "Bevar
oss fra vrang/falsk lære!" Og det skal også vi be om
nå - at Gud skal opplyse oss og bevare oss i og ved den sanne
Ånd som óg var i denne Stefanus! |