Jeg er fattig, men Han er rik! Dette nest siste vers i teksten vår her, det er et utsagn som vi gjerne viker tilbake for: Kan jeg virkelig si det samme som Paulus? «Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk!» Alt! - Gjør jeg virkelig det? Og dette som da skjer i oss, det sier i virkeligheten noe vesentlig om vår åndelige tilstand. Om hva som egentlig er vår grunnvoll - når alle våre tillærte tenke- og talemåter er skrellet av. Hva vi egentlig er fokusert på og regner med i vårt kristenliv. Det viser seg i hvor vi legger trykket, når vi leser et slikt vers i Skriften - vi legger det nemlig på jeg! «Alt makter JEG!» Slik leser vi det, og derfor også den påfølgende engstelsen: Taler jeg helt sant, når jeg tar dette verset i min munn? Ja, gjør du det? Paulus hadde gjort sine dype og grunnleggende erfaringer av seg selv, fra den dagen av, da Jesus møtte ham der ute på Damaskusveien, og kledde av ham den fariseerkappen han med så mye møye hadde fått kledd seg i. Du kan si, at overalt hvor han forsøkte å gripe fatt i den for å skjule sin nakenhet, smuldret den opp som om den var av støv. Du som har gått denne veien, du skjønner hva jeg taler om da. - Og du gjør vel stadig de samme erfaringer forhåpentligvis, hva dine egne filler angår. Paulus ble ført helt ned til steingrunnen i seg selv, selve syndefjellet, synderoten, med alle sine forgreninger. Det er som blodåresystemet i kroppen - samme hvor du setter inn den minste nål, treffer den en åre. Det er litt av en åker å gå i gang med å luke for ugress - for den som vil rense seg selv. Men sett en blind til å luke åkeren, han kan snart tro at han er ferdig, selv om han bare har ryddet et lite hjørne. - Ikke ser han størrelsen på åkeren heller, og han må spørre andre om hvor langt han er kommet. Og hva da, om han spør en som er like blind som han selv? Nei, Paulus hadde vært blind, men nå var han seende. Som du også ser i teksten her - han var en mann som hadde blitt ført igjennom prøvelser. Og han hadde kommet ut av det med et resultat, en konklusjon, en sannhet var blitt åpenbar for ham, og den levde han i. - Derfor ligger trykket i Paulus' utsagn her et helt annet sted, enn på jeg - og jeg understreker: Et helt annet sted! - Nemlig på: «I Ham!» Alt makter jeg i Ham! Vær sann nå - det er ikke farlig! - var det slik du også umiddelbart forsto det, da vi leste dette verset. Du, som lik Luther ikke engang kan be Fader Vår uten å synde - hvordan kunne du i tilfelle komme på den tanke overhodet, at du skulle kunne makte alt - om du nå bare fikk hjelp. Du ser, at når et menneske ikke er av sannheten, det vil si, er kommet til sannhets erkjennelse, kan det ikke forstå noe i Skriften rett. Det faller ikke på plass for deg, fordi du ser i gal retning. Du kan da ikke se og tolke et landskap eller et maleri for eksempel, dersom du står med ryggen til det. Du kan stå der og anstrenge øynene så mye du vil, du verken ser eller forstår. Vi skal følge opp dette noe mer, for noen kunne jo komme på den tanke, og si: Ja, men det står da virkelig, at Han gjør meg sterk! Ja, det kan ingen benekte, men hvordan gjorde Han det? - Hvordan gjorde Han Paulus sterk? Vet du det, så vet du også, hvordan Han gjør deg sterk. Ja, vi vet jo hvordan du skal bli fysisk sterk i denne verden, og det er også våre naturlige tanker om dette, i alle sammenhenger: Du melder deg inn på et treningsstudio og setter i gang der med de apparater som er tilgjengelig, begynner å løpe og trimme, spiser spesielle produkter osv. - og dessverre, det er så altfor likt mye av det som anvises og praktiseres i kristen sammenheng i dag også. Men å gå den motsatte veien for å bli sterk, det ville vi jo umiddelbart anse som vanvidd, ikke sant? - Ingen gjør da det! Nei, aldri ville du komme på en slik tanke, så lenge du lever i ditt naturlige jeg, og er behersket av de tanker som fødes der. For de dreier seg kun om hva du skal bli i deg selv. Paulus pekte på Guds løsning i sitt utsagn - nemlig: I Ham! Sterk i Ham! Det er du som skal bli sterk, det er rett det, men i Ham! Og nå vil jeg spørre deg: - Det du hører nå, er det en slik fjern fortelling om noe, eller er det noe som berører deg? - Vi taler om livet i Gud nå, kristenlivet, og da skulle det vel være noe som berører deg, du som ikke bare regner deg selv som en kristen, men også hevder å være det overfor andre. Hvordan ble du sterk? |
Hvis jeg personlig skulle svare på et slikt spørsmål, hva
min egen person angår, ville jeg svare: Jeg er overhodet ikke blitt
det! Jeg føler meg svak som et siv, med tanke på det jeg står overfor
som en kristen - det er jo et helt umulig liv! - et helt umulig løp! Men jeg har, tross mange slags prøvelser, likevel nådd frem til denne dag, med livet, det vil si livet i Gud, i behold, fordi jeg nettopp i erkjennelsen av min svakhet, har måttet ta min tilflukt til Ham. Så kan jeg si, at jeg har maktet det i Ham - og sett på den bakgrunn kan jeg også si, at jeg makter alt i Ham - fordi Han er i stand til å bære meg og alt, gjennom alt. Du ser hvor fokus da er? Hvordan ble du sterk? Ved at Han gjorde meg svak. Eller åpenbarte min svakhet! Den var jo allerede der, men jeg så det bare ikke. Dersom du tror
du kan svømme til land ved egne krefter - ja, så legger du jo i vei
- men dersom du ikke ser land noe sted, bare hav, da griper du redningen,
det som kan holde deg flytende. Da mitt eget liv og mine egne krefter
ble som støv i forhold til det jeg sto overfor, måtte jeg begynne
å regne med Jesu liv og Jesu krefter. Da åpenbarte Han
seg for meg! Da grep Han meg! Og slik er det dessverre med
oss - vi begynner ikke å regne med noe annet enn vårt eget før vi
må! Derfor må Han føre oss inn i så mange kriser, som ellers
kunne ha vært unngått, for å tale på menneskelig vis om det. |
E.K. |