Arme
galatere! Slik kan en vel trygt si det. De som hadde skuet inn i frihetens
fullkomne lov ifølge Jak 1:25, de var nå forført. Den vei Paulus
hadde ledet dem inn på, den ble etter hvert for smal for dem. Det
ble med dem som med israelsfolket i ørkenen. De lengtet tilbake til
«kjøttgrytene i Egypten» Paulus må rope ut
her - til frihet har Kristus frigjort oss! Og det er ikke noen
uopplyste hedninger han roper til, men det er mennesker som har sett inn
i evangeliets hemmelighet. Det var ikke bare lærdommer de hadde
tatt imot fra Paulus, men det var Åndens åpenbaring. Nå har noen «særlig
åndelige», fått vrangsnu dem, så aldeles at Paulus må forsøke å rope
til dem på ny det budskap de engang ble frelst ved. Å du, for en nød! Og de
som kom og forvirret dem, sa: Ja visst gjelder «dette med Jesus,»
som Paulus har lært, men Paulus går for langt i dette. Det er nemlig
mer! Vi må også holde loven. Du må da forstå at
Gud vil vi skal holde loven! Paulus
taler her om lydighet mot sannheten. (v.7). Og sannheten er som to motpoler,
alt ettersom den lærer om mennesket, og om Gud og Hans frelse. Helt
og fullt fortapt i meg, helt og fullt frelst i Jesus. Det
er når det blir rokket ved dette helt og fullt, i den ene eller
den andre sammenheng, at det skjer som Paulus her beskriver:
Det er av og til at et befengt lem må skjæres av for å berge resten
av legemet. En må være «hard med seg selv» her, med andre ord. Skriften
taler i 2 Kor 10:4-5, om å ta til fange enhver tanke under lydigheten
mot Kristus, og rive ned tankebygninger og Og
så skriver apostelen her om dette som var kommet inn i Galatermenigheten:
«Denne overtalelsen kom ikke fra Ham som kalte dere». (v.8). Det er altså
ikke slik dere har lært Guds frelse å kjenne! Jeg
har lært en Gud å kjenne som var som ild for meg. Og det har du også,
dersom du lever med Gud i dag. Du lærte Ham å kjenne etter loven.
Ble Han deg til liv? Ble det slik at du noen gang gledet deg
i Herren? Jo da, du kunne vel kjenne en viss glede og tilfredsstillelse,
de ganger du syntes det hadde lykkes et stykke på vei, men gledet
du deg noen gang i Herren? Det er jo
de troendes styrke! (Neh
Nei, Han ble deg så visst ikke til liv, men Han ble deg til
død! Og overalt hvor du møter denne Gud, som presenterer for deg
en uoppfylt lov, tar Han gleden fra deg, og gir deg død og sorg og
fortvilelse i stedet! Sannheten er jo nemlig den, at denne lovens Gud, som jo også er den sanne Gud, er ute av stand til å frelse deg. Han ville ødelegge deg. Ja, Han ville være for deg en fortærende ild. (Rom 8:3a og Hebr 12:29). Skulle du og jeg kunne bli berget og få møte Ham med frimodighet, mens vi ennå hadde synd (for det har vi), så måtte Han ta vår synd bort på en slik måte at den ikke lenger kunne tilregnes oss. Så ble det veien Han gikk. E.K. |
Derfor er
Han åpenbart i verden for å ta på seg - og bort fra Guds åsyn - verdens synd.
Din
synd! Ja, nettopp den du har kjent på i dag! Tilregnes deg ikke,
for Jesu skyld! Tenk
deg nå at du satt fengslet, dødsdømt, og nå var dagen kommet da den helt
rettferdige dommen skulle eksekveres. Så kommer vokterne og henter deg,
men ikke for å føre deg i døden, men for å vise deg et underlig syn. Der
i galgen henger et dødt menneske i stedet for deg! Du kjente Ham ikke,
men Han kjente deg! Å du, hvor mange som ikke kjenner sin frelser! Så
kunne du gå fri ut gjennom fengselsporten. Fra
den stund av ville livet ditt blitt som et liv etter døden.
Hver morgen du slo øynene opp til en ny dag, ville du være deg bevisst
at denne dagen opplever jeg ene og alene på grunn av en stedfortreder.
Det er jo også det som står skrevet, at vi er gått over fra døden
til livet, ved Ham. Syndelivet mitt, alt dette som
veller frem fra mitt naturlige menneske, enten det kler seg i hellige
gevanter eller åpenbare synder, det døde der på korset
i en stedfortreder. «Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg
i troen på Guds Sønn, Han som elsket meg og gav seg selv for meg.»
(Gal 2:20 b). Det
er blitt et helt nytt liv. Et liv etter døden. Og dette livet,
det er Visst
forsøker dette dødens legeme igjen og igjen å reise seg og ta over, slik
som det faktisk hadde skjedd hos galaterne, men jeg skylder det ikke noe.
Det hender at dette dødens legeme kler seg i åndelighet. Du kan møte
mye av det, men det er som om «duften» (2 Kor 2:16) ikke blir den
rette. Det er noe som mangler. Vitnesbyrdet blir ikke om Jesus.
Det er i tilfelle om hva Jesus har gjort ut av meg, brukt meg
til, og lignende. Så er det i virkeligheten det gamle mennesket
som stiger frem i dette, og blir stående i glansen. Vitnesbyrdet
om Jesus! Men
om dette er til stor forargelse for den egenrettferdige, så er det for
synderen, han som kjenner hjertedommen svi dypt der inne, et velsignet
budskap. Ja, fullstendig legedom! Det er ikke alltid jeg kan tilegne meg
det som jeg gjerne ville, (ja, når kan jeg det forresten?) men jeg takker
likevel Gud for det.
«Skjønt jeg ei kan tro det som jeg ville, er dog saken alltid like
sann,» synger Lina Sandell. Alltid like sann! Jesus har hengt
der, og det kan ikke gjøres Jeg
fatter det ikke, men det har da heller ikke Herren forlangt av Så
ville de altså streve seg frem ved egne gjerninger, egen hellighet, og
ved ytre tegn. Merk «Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk». (v.1). |