Denne teksten har en overskrift i kirkeårets tekster: Herren innstifter
påskehøytiden. Da må du merke deg to ting i den forbindelse: Påske
betyr forbigang – det vil altså si at noe går deg forbi, og det er
dommen. Det andre er at det er Herren som innstifter dette!
Dette vi leser om her – påskelammets blod – det er Herrens
tale til oss alle, om den fullkomne beskyttelse mot det dødelige slag
som synden i oss forårsaker. Den som synder skal dø – det er ikke
noe som bare hører urhistorien til, og ikke betyr noe i dag, eller
iallfall mindre i dag enn den gang. Nei, det står fast – like fast
– nå i kveld, som dengang.
Hadde dette virkelig gått opp for oss, så hadde vi skydd
synden som et slangebitt. Men det gjør vi jo ikke. Nei, vi elsker
tvert imot denne giften vi mennesker, og drages imot den, som det
første menneske som falt også gjorde. Hun hørte på forkynnelsen, slangens
forkynnelse, ble mer og mer trukket inn i den, glemte Ordet og begynte
å vurdere ut fra sitt eget og det endte som vi vet med at «kvinnen
så nå at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øynene
– et prektig tre, siden det kunne gi forstand. Så tok hun av frukten
og åt. Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt.» (1 Mos
3:6).
«Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt.»
Nå var hun ikke bare selv blitt forført til synd, men hun var også
med det samme selv blitt en forfører. Syndens frukt!
Det er kan hende å trekke det noe langt, men for meg
taler det slik iallfall – hun blir nå bare kalt kvinnen -
og ikke Eva, for hun var ikke lenger Eva. I samme øyeblikk som dette
skjedde, at hun så treet som noe godt å ete av, var fallet allerede
skjedd i hjertet, og hun var ikke lenger det Herren hadde skapt såre
godt.
Det har skjedd noe med oss mennesker, som har gjort oss
til noe annet enn hva vi opprinnelig var skapt til å være. Vi er syndere!
Syndere som går vår egen vei, lik denne kvinnen vi nettopp leste om
– det Gud har forbudt fremstår som en lyst for øynene. Vi har lyst
– lyst – til det Han forbyr, og avsmak for det Han påbyr.
Derfor kan vi lese den sannhet og virkelighet i Rom. 8,3, at loven
var maktesløs på grunn av kjødet. Påbud og forbud kan da ikke få deg
til å elske noe annet enn hva du av naturen elsker. Du får ikke avsmak
overfor noe, fordi et bud sier deg at du skal ha det. Hjertet
har sin egen vei – det råder du rett og slett ikke med – og det er
nettopp hva loven er gitt til å åpenbare oss. Loven er maktesløs overfor
kjødet, og kjødet er maktesløs overfor loven! Og det er denne erfaring
av maktesløsheten – du som tenkte du var fri, du erfarer at du er
fullstendig bundet av lyster og begjæringer – som får deg til å se
etter en annen vei å gå. Og hvordan ter det seg? Jo: Gud vær meg arme
synder nådig!
Da begynner dette blodet Herren vitnet om for Israel
i Egypt å få betydning for deg. Den fullkomne beskyttelse mot det
dødelige slag, som synden fører ned over deg. Det ble åpenbart dem
en vei, ut av dem mest alvorlige situasjon de kunne komme i – døden
som banker på døren. Også deg og meg har Herren åpenbart denne vei.
Jesus sier det like ut i Joh 14:6: «Jeg er veien og sannheten og livet.»
Jeg er veien! Hadde disse jødene i Egypt et reellt behov av
å bli vist en vei ut av den situasjonen de nå var i? Ja, så visst!
Hva med deg? Jeg er sannheten! Hva var det som førte oss inn
i denne situasjonen? At mennesket begynte å lytte til løgnen!
Det motsatte av sannheten. Vi var kommet i en situasjon, så Jesus
må si til noen jøder Han talte med i Joh 8;45: «Men fordi jeg sier
sannheten, tror dere meg ikke.» Litt av en situasjon, ikke sant? Du
er også av naturen i den situasjonen – at du ikke tror, rett og slett
fordi det er sannheten! Sannheten må bli åpenbart deg!
Så blir spørsmålet: Har du bruk for sannheten?
Vi kan bare lese Joh 8:32: «Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten
skal frigjøre dere.» Og enda mer, vi som døde ved løgnens ord, og
blir i døden så lenge vi holder fast ved det, hør hva apostelen Jakob
forkynner i Jak 1:18: «Etter sin vilje har Han født oss ved sannhets
ord, for at vi skal være en førstegrøde av Hans skapninger.» Den
nye fødsel skjer ved sannhets ord! Sannhets ord er det lyset som skinner
i mørket – det lyset som fortrenger det mørke som er i oss, så vi
ser, og tror.
Det gis ikke noen mulighet for meg og deg til å frelse
oss selv, på noen som helst måte. Du kan ikke løfte deg ut av det
mørke du befinner deg i åndelig. Det har mennesker forsøkt til alle
tider, og du ser resultatene. Men Gud åpenbarte allerede ved Abel,
Adams sønn, hva som ville bli oss til frelse: «Abel bar også frem
et offer, som han tok av de førstefødte lam i flokken og deres fett.
Og Herren så til Abel og hans offer.» (1 Mos 4:4).
Men Herren åpenbarte allerede da, også hva Han ikke
tok imot: «Da en tid var gått, skjedde det at Kain bar frem for
Herren et offer av markens grøde. - men til Kain og hans offer så
Han ikke. Da ble Kain forbitret, og stirret ned for seg.» (1 Mos 43:5).
Blir du også forbitret som Kain, når Herren ikke tar
imot de offer du bringer Ham, men kun roser sitt eget offer, der på
Golgata kors. Det var dette offer Abels offer vitnet om – og det var
dette offer blodet – påskelammets blod - i Egypten vitnet om.
Og nå skal du feste blikket på det som skjedde der i
Egypt, og vite – fordi det er Herrens tale til deg – at det som berget
dem dengang, det berger også deg nå. Lammets blod!
E.K.
|
Hør hvor nøye Herren
instruerer dem om dette lam: «Det skal være et lam uten lyte, av hannkjønn,
årsgammelt. Et lam eller et kje kan dere ta. Dere skal ta vare på
det til den fjortende dag i denne måneden. Da skal hele Israels samlede
menighet slakte det mellom de to aftenstunder.» (v.5-6).
Herren peker altså alltid inn mot det ene. Det er ikke
gitt oss å dyrke Gud som vi finner det for godt! Det står i
2 Kong 21:4, om kongen Manasse: «Han bygde altere i Herrens hus, enda
Herren hadde sagt: I Jerusalem vil jeg la mitt navn bo.»
Når Herren hadde sagt at Han ville la sitt navn bo i
Jerusalem, så hjalp det ikke hvor i landet kongen ellers satte opp
altere. Når Herren taler til Moses om det sted Han vil møte ham, og
tale med ham, så hjalp det ikke om Moses ville prøve å møte Herren
et annet sted. Vi kan lese i 2 Mos 25:22: «Og jeg vil komme sammen
med deg der. Fra nådestolen mellom begge kjerubene som er på vitnesbyrdets
ark, der vil jeg tale med deg om alt det jeg vil pålegge deg å si
til Israels barn.» Der – der – vil jeg tale med deg! Det er
viktig å få med seg dette, for dette er ikke gammel historie, men
gjelder her, nå i kveld!
Det samme ser du i Jesu samtale med den samaritanske
kvinne ute ved Sykars brønn – hun som sier til Ham: «Våre fedre tilbad
på dette fjellet, og dere sier at Jerusalem er stedet hvor en skal
tilbe.» Og får det svar av Herren: «Tro meg, kvinne! Den time kommer
da dere verken skal tilbe Faderen på dette fjell eller i Jerusalem.
Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner, for frelsen
kommer fra jødene. Men den time kommer, og er nå, da de sanne tilbedere
skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For det er slike tilbedere Faderen
vil ha. Gud er ånd, og de som tilber Ham, må tilbe i ånd og sannhet.»
(Joh 4:20-24).
Synes det som om Han har overlatt til deg å tilbe Ham,
som du finner det for godt? Kristen på din måte som det gjerne heter?
Nei, det er Han selv som føder sanne tilbedere. I 1 Kor 15:45, kan
du lese dette om Jesus: «Slik står det også skrevet: Det første mennesket,
Adam, ble til en levende sjel. Den siste Adam ble til en ånd som gir
liv.» I den såkalte 1930 oversettelsen står det så mye sterkere, synes
iallfall jeg – at Han ble til en levendegjørende ånd. Og som
vi allerede har vært inne på, så skjer det ved sannhets ord,
det vil si, Hans ord.
Å nei, det er ikke overgitt til deg. Det er noe Han
gjør, idet Han forkynner deg sitt evangelium! Ordet om din frelse!
(Ef 1:13). Og så står det i Ordsp 8:35: «For den som finner meg, finner
livet og får nåde hos Herren.» Det var det tredje Jesus sa om seg
selv: «Jeg er livet!» Trenger du det? I så fall er det allerede
gitt deg i Ham! Men i Ham alene! Har du bøyd deg for det? Eller vil
du ha mer med deg til himmelen? Du har fått noe i himmelen, forstår
du – det er Jesu Kristi, Guds Sønns blod! Mener du virkelig at du
må ha noe mer med deg? Er det ikke nok det Han gav? Han gav Gud det
Han krevde! Hva mer er det du vil ha i tilfelle? Tenk at du kan gå
ut herfra i kveld og takke Gud av hjertet, for at det er vel, det
er vel, det er vel med min sjel! Jesus, min broder har allting gjort
vel!
Vil du fortsette i synden, så får du lov til det. Vil
du velge å bli i religiøsiteten, det vil si den åndelighet som ikke
er av Gud, så får du lov til det også, men enden på det er fortapelse.
Men vil du fly til Jesus med din synd, om det så er for tusende gang,
så hør!: - da får du lov til det også!
Vet du – apostelen Paulus, hans egenrettferdighet og
fariseisme, den ble slått til marken, der ute på Damaskusveien, da
Herren åpenbarte seg for ham – den fikk dødsstøtet. Men vet du hva
– den stavret seg på beina igjen og fulgte ham hakk i hæl, som vi
sier, resten av livet her på jord. Han måtte alltid vokte seg for
den – de lumske veier den kommer på, og ser ut som en engel ifra Gud.
Du som frykter, både synden og de falske veier, du er
innbudt til Herren også i kveld: Det er Ordet om korset, du trenger,
min venn. Ja, Ordet om korset igjen og igjen!
Det sitter vel også noen her i kveld kan hende, så kalde
som istapper overfor dette Herrens budskap til dem, for de forstår
ikke – døde som de er – hvilken fare de svever i. «Våkn opp, du som
sover! Stå opp fra de døde, og Kristus skal lyse for deg.» ( Ef 5:14).
Jesus vil også ha deg! Det må vi aldri glemme folk, når det gjelder
hver eneste sjel du møter på din vei – Jesus vil ha alle!
Kanskje vi kunne ha dette for øye, når vi møter gudsfornektere
og syndere av alle slags. Jesus vil ha alle – til og med meg!
Se, hva vi nettopp leste i teksten fra påsken i Egypt,
og fatt mot! Blodet, den kostbare pris, har åpnet deg
et stengt Paradis. Det står fast også nå i denne stund!
|