Ordet vender ikke tomt tilbake el. Herre, styr du mine tanker! Jes 55:8 - 13 Vi skal konsentrere oss særlig om de to første vers i teksten her - v. 8 - 9: 8. For
mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier
Herren. 9. For som himmelen er høyere enn jorden, slik er mine veier høyere
enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker. 10 Ja, likesom regnet
og snøen faller ned fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden
og får den til å bære og gro, så den gir såkorn til såmannen og brød til den
som eter, 10. Ja, likesom regnet
og snøen faller ned fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden
og får den til å bære og gro, så den gir såkorn til såmannen og brød til den som
eter, 11. slik skal mitt ord være, det som går ut av min munn. Det skal ikke vende
tomt tilbake til meg, men det skal gjøre det jeg vil, og ha framgang med alt som
jeg sender det til. 12. For med glede skal dere dra ut, og i fred skal dere
føres frem. Fjellene og haugene skal bryte ut i fryderop for deres ansikt, og
alle markens trær skal klappe i hendene. 13. I stedet for tornebusker skal det
vokse opp sypresser, i stedet for nesler skal det vokse opp myrter. Det skal
være til et navn for Herren, til et evig tegn som ikke skal bli utslettet. |
Ja, slik taler Herren i formanings form og opplyser hver den som vil
se, om denne sannhet. Vi er alle avveket og etter vår naturlige
sans, uten forstand på Herrens veier og tanker. Korsveien!
Der hvor alt menneskelig møter sin dom og sin død. Alt vårt som
vil reise seg og rose seg, det møter sin dom der. Bare Herren står
det om den dagen da Gud skal holde dom. (Jes 2:11).
Dette vil vårt stolte og hovmodige hjerte ikke bøye seg for, før Herren
har fått ta oss i sin skole. Da blir vitnemålet som salmistens: «Før
jeg ble ydmyket, fór jeg vill, men nå holder jeg ditt ord».
(Sal 119:67). For før jeg ble ydmyket spurte jeg ikke Herren til råds,
men fulgte mine egne syner. Og resultatet ble følgelig skade for Guds
folk, og ikke gagn som det var tenkt til. Å, våkn opp for alvoret
her! Spør meg, sier Herren.
Det er i den ydmyke og bøyede sjel Guds nåde får flyte fritt inn, I
sanne vekkelsestider skjer alltid det, at det menneskelige, det kjødelige
får sitt dødsstøt, og sønderknuste sjeler får flytte inn i og opplives
ved Guds nådes evangelium.
Så gikk årene, de skiftende tider hadde også innvirkning på de troende.
Den første vekkelsens glød døde hen, og følgelig ble verden - både
den religiøse og den åpenbare - mer forsonlig stemt. De troende kom
inn i en «smul havn» for kjødet. Og når ikke lenger Åndens liv og
åpenbaring «bruste» og gav mål og mening, måtte de finne noe selv.
Når Herren ikke lenger bygde, begynte de å bygge selv, i stedet for
å vende seg til Ham i denne nød. Og de begynte å etablere «kirkesamfunn»
- som ikke nødvendigvis er det samme som de helliges åndssamfunn.
Nei, det kan tvert imot være noe i stedet for de helliges
åndssamfunn. En menneskeopprettet erstatning. Et surrogat for det
som er gått tapt.
Den uhyggelige utvikling innen denne «kirke» (Pavekirken), viser jo
klart at så ikke var tilfelle. Det var mennesketanker, og frukten
ble som alltid da, ikke Guds vei. E.K. |
Kristen
«organisasjon» er nødvendig (Gud er ordens og ikke uordens Gud) og tjenlig
så lenge den fungerer som tjener for Guds nådegaver, men
blir en motånd straks den begynner å bygge og tjene seg selv.
Vi ser også at i den første tid hadde de som sto utenfor age for Guds
menighet. Det var åndskraft! De erkjente dens hellighet.
(Apg 5:13). Og det var heller ingen (spesielt ikke i forfølgelsestidene)
ytre glans. Det var ikke «noe å være med i» for det kjødeligsinnede
menneske. Det var for dem som levde med Herren, og derfor ikke var
opptatt med det ytre, men «det får koste hva de vil, men jeg må hjem
til himmelen». Og Guds rike gikk frem.
Det var annerledes den gang «kirken» var noe å være med i, hadde makt
og innflytelse - ja, nærmest all makt - og en reiste katedraler
som monumenter over seg selv. Men da ble den også - som Skriften
vitner om Babylon - et tilholdssted for onde ånder, et fengsel for
hver uren ånd. (Åp 18:2). Uren!
Urenset! Ugjenfødt!
Til frihet har Kristus frigjort oss! Bli ikke trell av mennesker,
skriver Paulus til Guds folk. La oss
vokte
oss for det og be om Guds nåde til å ta vare på det Han har betrodd
oss. Be for den organisasjonen du er i, at den må få være tjenlig
for Ham og bli bevart som et åndssamfunn, hvor vi får tjene hverandre
med den nådegave hver har fått. Djevelen søker å splitte opp og ødelegge
de helliges samfunn, for om ikke vi forstår den enorme betydning det
har, så gjør han det. Men
det som det fremfor alt er om å gjøre for oss, er ikke å
få alle mulige ting rett. Bibeltroskap, lekmannssyn, rett
syn på virksomhet og tjeneste, osv. Alt dette kan du ha full orden på,
uten å eie liv i Gud. Kriteriet er ikke at man vil være tro (ville ikke fariseerne og de skriftlærde nettopp være tro?), men at
en selv får leve i evangeliet. Først da blir alt dette andre
som her er nevnt, og som er viktig nok, sant rett.
Her er nok av elementer i historie og nåtid som mer enn villig vil
bruke uenighet i slike ting, til å trekke disipler etter seg (Apg «Kast meg ikke bort fra ditt åsyn! Ta ikke din hellige ånd fra meg!» |