Å vente på hjelp fra Herren – det kan ofte være noe av en
prøvelse for oss mennesker det – i hovedsak fordi vi har så lite tro
og tillit til Gud egentlig. Vi kan nok tale høyt og freidig om det
i de gode dager, men når trengslene av forskjellig slag kommer over
oss, så åpenbares vi gjerne ganske ynkelige hva tro og tillit angår
– ja, en kan til og med vende seg mot Gud og knurre fordi vi mener
Han drøyer for lenge, eller ikke har tenkt å hjelpe oss i det hele
tatt.
Taler om oss mennesker sånn generelt nå. Dette
er det menneskelige - det menneskelige kan aldri bestå for Gud,
det består ikke prøven kan du si - det gjør bare
det som er av Ham selv. Og her skilles faktisk veiene mellom religiøsitet
og sann åndelighet.
I 1930 oversettelsen av Bibelen,
er ordet bi ofte brukt – bi på Herren! Det vil da si å vente
lenge og tilsynelatende forgjeves! Hva tror du søstrene Marta og Maria
følte da deres bror Lasarus ble sykere for hver dag som gikk, og Jesus
drøyde med å komme? Slik kan det være å bie på Herren. Men ventet
de forgjeves? Ja, tilsynelatende – det må vi virkelig kunne si, da
de til sist måtte legge ham i grav, for så å vente ytterligere fire
dager.
«Marta sa da til Jesus: Herre,
hadde du vært her, da var min bror ikke død!» (Joh 11:21). Og så Maria:
«Da Maria kom dit hvor Jesus var, og fikk se Ham, falt hun ned for
Hans føtter og sa til Ham: Herre, hadde du vært her, da var min bror
ikke død!» (Joh 11:32).
De var jo ikke uten tro på
Jesus noen av dem, men det lå likesom på en viss avstand alt. Ja,
Han skal fri meg fra døden der fremme en gang, på oppstandelsens dag
– men kan Han fri meg fra døden i dag? - enn si: Kan Han fri meg om
døden allerede har inntrådt? Begynner troen å vakle nå, når du tenker
i de baner?
Ros deg aldri av din tro,
dens kvantitet eller kvalitet, men ros deg av Ham du tror på! Det
er en Skriftens formaning.
Tenker på en dame jeg pratet
med for mange år siden nå – hun fortalte at hun gikk på møter i mange
forskjellige slags sammenhenger – ikke noe ukjent fenomen i vår tid
forresten – og jeg spurte: Er du ikke redd for å bli forvirret da?
- åndelig forvirret? Å nei, nærmest ropte hun ut – jeg er så sterk
i troen at det er ikke noe problem!
Vel, jeg håper det gikk bra
med henne – noen år siden hun døde nå – men jeg vil ikke anbefale
noen å rope høyt om det! Takk heller Gud om du i det hele tatt får
eie troen!
Her i teksten vår står det
om å «juble og være glade alle våre dager!» (v.14). Ja, det skulle
vel vært noe, ikke sant? Vet
du at du har all grunn til det, du som har tatt din tilflukt til Jesus?
Apostelen Paulus skriver til filipperne i Fil 4:4» Gled dere i Herren
alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!»
Det var et ord i denne apostelens
formaning du kanskje ikke la merke til som du burde? ALLTID! Gled
dere i Herren alltid! Og alltid kan ikke bety noe annet enn
alltid det, vet du!
Du har altså nå i denne stund,
uansett, grunn til å glede deg i Herren! Men jeg får ikke alltid det
til, sier du, og bortvendte fra Gud og vendte mot vårt eget som vi
mennesker nå engang er, så taler du om deg selv og ditt eget! Jeg
får det ikke til! - nei, men det tar jo ikke bort grunnen til
gleden! Grunnen til gleden er jo i Herren, uansett hva du føler og
synes du får til! Hvordan kunne apostelen ellers komme med en slik
formaning, om det skulle bero på våre evner?
Når føler og opplever jeg
helt konkret jubel og glede i min ånd? Jo, når jeg opplever det samme
som salmisten peker på her: «Mett oss med din miskunn når morgenen
kommer.» Med andre ord, når jeg får se Guds miskunn, slik den er åpenbart
i Hans gave til meg, Jesus Kristus! «- så vil vi juble og være glade
alle våre dager!» (v.14). Altså, når vi mettes med Hans miskunn! «Da
ble disiplene glade, da de så Herren,» kan vi lese i Joh 20:20. Da
– da – ble de glade!
E.K.
|
Er det ikke nettopp
slik for deg også – du blir så glad når du får tro evangeliet så frimodig
på den ene side, og så urolig og nedslått, så snart du kommer i noen
tvil om det virkelig gjelder deg, på den annen! For du har ikke
noe annet å hvile på i ditt forhold til Gud, enn at Jesu Kristi forsoningsverk
også gjelder deg! Du kan ikke vise til at du har holdt noe bud fullkomment!
Nei, det har gått i stykker så mang en gang, og de tilfeller hvor
det på et vis har lykkes – går du det nærmere etter i sømmene, så
er det så besmittet av synd at du må vende deg fra det i avsky! Å
skulle regne med det innfor Den Hellige fremstår jo som absurd!
Du har altså, sagt med andre
ord, aldri fått til noe kristenliv du kan trekke med deg innfor Herren,
for til nærmere du kommer Ham til sannere får du se på det, og når
du endelig er fremme ved Hans føtter så er alt annet borte. Da er
du der hvor apostelen vitner: «Men det skal være langt fra meg å rose
meg, uten av vår Herre Jesu Kristi kors!» (Gal 6:14a).
Du som sitter her nå – du
har heller ikke noe annet å rose deg av enn vår Herre Jesu Kristi
kors! - jeg håper bare at du også har innsett det!
Herren sier at du skal gjøre
de gjerninger fariseerne og de skriftlærde gjorde – altså dette de
gjorde etter loven – Han roste dem, men du skal ikke regne med dem!
- du skal ikke regne dem til din fordel! - og om ikke det får drive
deg til nåden, ja, hva skal da gjøre det? Da må du være kald og hard
som en stein! Åndelig steindød!
Nei, det er Hans miskunn
imot oss som er drivkraften! «For Kristi kjærlighet tvinger oss,»
som apostelen vitner i 2 Kor 5:14. Kristi kjærlighet til deg!
Apostelen Johannes setter
dette i rette rekkefølge i 1 Joh 4:19: «Vi elsker fordi Han elsket
oss først.» Et meget viktig ord i det utsagnet: Fordi! Får ikke du
ha blikket på og troen på at du er elsket av Herren, så har du i virkeligheten
ikke noe å bringe videre til dine medmennesker! Ikke noe frelsende!
- Ikke noe forløsende! - men bare «bud på bud, bud på bud, regel på
regel, regel på regel, litt her, litt der.» (Jes 28:13a). Og det beskrives
som dødens vei – ja, veien til helvete! - En vei som ser smal ut både
for deg selv og for andre som ser deg, men er i virkeligheten den
brede vei som fører i fortapelse! Den vei fariseerne og de skriftlærde
gikk på var så smal at de fleste i Israel gav opp før
de begynte - og særlig da de som gikk under betegnelsen tollere
og syndere. Men det var i virkeligheten veien lukt i fortapelsen!
- og det fordi det i virkeligheten er en forkastelse av hvilen i Kristus
Jesus! - en forkastelse av Guds dyre forsoningsverk - og det har du
vel ikke tenkt å skulle stå i dommen ved! Hør bare hvordan
det ender: «-, så de skal gå og falle baklengs og bli knust og bundet
og fanget.» (Jes 28:13b).
Hva var det disse menneskene
hadde forlatt og forkastet for å ende i en slik situasjon? - jo hør!:
«Det var Han (Herren) som sa til dem: Dette er ro, unn den utmattede
(tidligere oversettelse: mødige) ro, og dette er hvile. Men de ville
ikke høre.» (Jes 28,12).
De forkastet Herrens vei, for sin egen!
Ser du ikke Ham som står
frem og kaller på folket her?: «Kom til meg, alle som strever og har
tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!» (Matt 11:28).
Det er vel ikke Ham du har
forkastet i din kristelige iver?
Skal vi la salmistens bønn
få være vår bønn til Herren i kveld?: «Lær oss å telle våre dager,
så vi kan få visdom i hjertet! Ha medynk med dine tjenere! Mett oss
med din miskunn når morgenen kommer, så vil vi juble og være glade
alle våre dager!»
Ja, Herre Jesus det vil vi
be!
|