«Til frihet har
Kristus frigjort oss,» vitner apostelen Paulus i Gal 5:1.
Kan du tenke deg noe bedre å høre!
- kan du tenke deg noe bedre formulert! Frigjort til frihet!
Det er som smør på flesk. Det er som om han, når han kommer til
disse ting, med hensikt smører tykt på, for om mulig å sette
rett ord på, og virkelig få uttrykke i ord, det som hjertet flyter
over av.
Svært mange som leser denne teksten
i Moseboka tenker umiddelbart på offer - vi må
ofre! - og så beveger de seg innenfor den gamle pakt midt
i dette at de bekjenner seg å høre til den nye
- å tro på og leve med Jesus! Men det er ikke mulig det! - Du kan ikke leve
under begge disse pakter på samme tid. Enten er det nådens pakt,
den som også kalles pakten i Hans blod - og da er det Jesus alene
som gjelder - eller så er det lovens pakt, den som også kalles Sinaipakten,
og da er det ditt alene som gjelder, og et viktig ord i denne sammenheng
er alene! - for her må vi stanse opp for hva som blir forkynt
oss og virkelig høre etter og forstå - i begge tilfelle
heter det alene! Dersom du strever med å oppfylle bud og
krav så har du ikke Jesus med deg, da er du tvert imot pliktig
etter Guds ord å oppfylle hele loven, med alle dens bud og
krav. Det er dette som ikke har gått opp for så mang en!
Jesus innstifter nattverden
og sier med klare ord til sine disipler, og til oss
- vi har det fremdeles skrevet i Bibelen vår: «Og Han tok et brød,
takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme som blir gitt
for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså tok Han kalken etter
aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som
utgytes for dere.» Dette kan du lese i Luk 22:19-20.
Er ikke denne pakt innstiftet av Herren selv? -
og er det ikke denne pakt vi blir frelst ved? Er det så at du svarer
bekreftende på det, så vil jeg spørre deg: Hvor hører du om din gjerning
og ditt strev her? Jeg hører bare om et legeme som gis for
meg, og om et blod som utgytes for meg! Jeg hører
om en som gir! Når den nye pakt lyder så taler den om en som gir!
Ikke som i den gamle pakt, en som krever! Og så gjentar vi:
Du kan ikke leve under begge!
Altså har du som i din nød har måttet fly til Jesus
kommet inn under den pakt hvor alt gis! - gis deg!
Høres ikke det bra ut? Jeg for min del må si: Det
høres for godt ut til å kunne være sant! Og nettopp derfor begynner
så mang en å legge noe til også.
Det er særlig to årsaker til at vi aldri gir oss
inn under denne pakten i sannhet; - det ene er dette at vi ikke kan
tro at Gud er så god at Han slik gir oss alt for intet. Det har sin
grunn i vår naturs inngrodde mistillit til Gud som du sporer tilbake
til syndefallet!
Det andre er vår egenrettferdige naturs anstøt på
dette uforskyldte. Vi blir jo satt helt til sides og må ta imot alt
for intet; - vårt eget blir altså ikke regnet med, får ingen ros og
oppnår ingen fortjeneste. Det svir i vår gamle natur dette! Derfor
er vi også alltid tilbøyelige til å vende tilbake til vårt eget kjøds
vei igjen og igjen. Vi tenker ut en mer rimelig vei enn Herrens! Men
den fører altså i fortapelse! - for det er en vei helt uten Jesu fortjeneste!
Når vi skal se hva som står i denne
teksten i Moseboka, så må vi nettopp gå veien om den nye pakt for
å få en rett forståelse av det, - og det var også de som den gang
så den rette betydning, som ble frelst ved det.
I Joh. 15 taler Jesus noen forunderlige ord til
sine: «Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære
frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller
ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Jeg er vintreet, dere
er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt.
For uten meg kan dere intet gjøre.» (Joh 15:4-5).
Her taler Han om å bære mye frukt! Ja, men da må
det vel streves og arbeides? Nei, det står ikke noe om det her; -
her står kun om å bli i Ham, for da ...! Og hva det igjen
vil si, å bli i Ham, det har Jesus selv utdypet for oss idet Han sier:
«Bli i min kjærlighet!» - og hva det er for en kjærlighet
det sier Han også i samme tilfelle: «Likesom Faderen har elsket meg»
- ikke noe mindre altså! - «har jeg elsket dere.» (Joh 15:9). Tenk,
likesom Faderen har elsket Jesus, er du elsket av Ham - og det åpenbares
deg på korsets tre!
|
I
brevet til korinterne leser vi i samme tråd: «For det er Hans
verk at dere er i Kristus Jesus, Han som for oss er
blitt visdom fra Gud, rettferdighet og helliggjørelse og forløsning.» (1
Kor 1:30).
Her leser vi altså at det er Hans verk, og ikke
ditt eget, at du i det hele tatt tror på Jesus, og altså ved det er
i Ham - og at Han, Jesus, er blitt for oss alt dette vi leser om!
Les det en gang til og spør så om hva du ennå mangler
for himmel og salighet! Du får svaret: Intet!
Den frukt du skal komme til å bære
som en følge av at du blir i Ham, i Hans kjærlighet - du kan da ikke
mene at det er et offer du bringer Gud! Det er jo noe Han selv virker
frem - og det vet enhver som har levd med Herren en tid, at det skjer
mer på tross av, enn på grunn av oss!
Det vi leser i teksten vår i dag er nettopp et forbilde
på det vi nå har talt om - israelitten skal bære frem for Gud av den
overflod Gud selv har gitt ham del i.
Ser du ikke evangeliet i dette? Det du har fått
å bære frem for Gud, er det Han selv har gitt deg i Jesus! Og så leser
vi gjennom hele teksten, at Gud er den som handler
til det gode. Det var Han som i sin tid hadde fridd dem ut av trelldommen
i Egypt - uten Hans inngripen ville de ennå ha vært der i sitt slaveri.
Jamfør ordet vi leste fra Det Nye Testamente: «- det er Hans
verk at dere er i Kristus Jesus!»
Og Guds ord går helt tilbake til dette folkets opphav,
for å peke på at det var en nådeutvelgelse og intet annet
- Deres far, Abraham, eller Abram som han het på den tiden, var en
omflakkende arameer, en avgudsdyrker fra Ur i Kaldea. Gud var den
som stanset ham, talte til ham og opplyste ham! Det er altså Guds
fortjeneste alene at det i det hele tatt finnes noe israelsfolk! Det
minner Han dem på.
Videre hørte Han deres bønnerop der i trelldommen
og fridde dem ut ved Moses' hånd. Det var altså ikke de som ble styrket
til å fri seg selv fra Faraos fangenskap, men det var ved Guds styrke
gjennom denne ene mann! Her er Moses et forbilde på Jesus! Videre
førte Han dem til et land hvor alt lå til rette for deres livsopphold
på forhånd - de trengte ikke å opparbeide et tilgrodd og vanskelig
land, men det fløt allerede med melk og honning. Og så sier israelitten
her - og da skal vi høre godt etter: «Her kommer jeg nå med førstegrøden
av landets frukter som du, Herre, har gitt
meg!» (v.10a).
Det er vitnesbyrdet av en sann israelitt også i
dag!
Hvordan skulle en kristen kunne tenke annerledes?
Han er ikke en kristen! Han er forført! - Han er fremdeles i trelldom
i Egypt! - hvor han selv strever med å få jorda fruktbar.
Vi har fått alt for intet, og det er den velsignelse
vi selv får stå i som flyter videre til andre og tilbake til Gud som
takke- og lovsang! Vårt eget er bare i veien!
Vi leser i Det Gamle Testamente
om tienden - de skulle bringe 10% av alt det de selv fikk av Herren
tilbake til Ham, så det kunne deles ut til de fattige og de som ikke
hadde noe av en eller annen grunn - Herren selv hadde jo ikke bruk
for korn og kjøtt og lignende - og som allerede nevnt så er vi så
snare til å stanse opp for det som vi oppfatter som våre offer, de
10%, de har du hørt om mang en gang, mens det er noe du slett ikke
hører så ofte om i denne forbindelse, om noen gang i det hele tatt
- nemlig at du skulle få beholde 90% selv! - Og altså av det du selv
hadde fått!
Den som bringer noe annet offer
til Gud, han havner inn under Kains dom, hvor det heter: «- til Kain
og hans offer så Han (Herren) ikke!» (1 Mos 4:5).
Derfor heter det også i Det Nye Testamente: «La
oss derfor ved Ham (Jesus) alltid bære frem lovprisningsoffer til
Gud, det er frukt av lepper som priser Hans navn!» (Hebr 13:15).
Det står ved Ham - og det fordi det er i Ham gaven
er gitt oss, syndenes forlatelse og det evige liv. Det er gave som
frembringer takk og lov! Har du ikke fått øye på gaven, så kan du
heller ikke takke - men om så bare et lite glimt av hva som er gitt
deg i Jesus så begynner takken å boble frem av seg selv!
Det er altså om å gjøre det da, at du får festet
blikket på Ham - som Han selv sier: «Bli i min kjærlighet!»
|