Hvorfor
stanse for en slik poetisk tekst om kjærligheten? En kunne vel
like gjerne ha valgt en tekst fra Shakespeare for eksempel? Ja, slik
kan en tenke, men da har en ikke lært å lese Guds ord
som Guds ord! Dette er et vitnesbyrd om Herren selv - som apostelen
Johannes skriver i sitt første brev 1 Joh 4:8 og 16: «Den
som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet.»
Gud
er
kjærlighet! Da får du åndelig opplysning og føde
av en tekst som denne, for det er ikke bare poetiske vendinger om
kjærlighet - vår kjærlighet - som Shakespeare ville
ha skrevet om i høye toner, men du møter Herren selv!
- det er en åpenbaring!
Johannes
skriver også i 1 Joh 4:18 om den fullkomne kjærlighet
som driver frykten ut. Har du møtt denne kjærlighet i
Ordet? Er det Guds godhet som har drevet deg til omvendelse?
Det
er noe velsignet dette med kjærligheten, forstår du -
det er noe fritt! Ikke for den som elsker, men for den som blir elsket!
Ser du den? Den som elsker kan ikke annet. Gud elsker deg altså,
fordi Han er
kjærlighet! Det er ingen annen grunn, men det er også
en grunn som bærer både i liv og i død.
«For
sterk som døden er kjærligheten, hård som dødsriket
er dens lidenskap. Dens glød er som ildens glød, en
Herrens flamme. Mange vann kan ikke slokke kjærligheten, og
strømmer kan ikke overskylle den.» Det er dette du ser
utfolde seg på Golgata! Det var en som var villig å dø
i mitt sted, for at jeg skulle leve ved Ham, synger vi - og det har
hele sin grunn i denne kjærlighet!
Hvordan
skulle du kunne leve ved en evig ild, om du ikke har sett dette? Da
er Gud ennå en det er vanskelig å forholde seg til. Frykten
er ikke drevet ut! Hvordan skal du da kunne bringe det videre til
andre? - hva
skal
du da bringe videre til andre i tilfelle? Det hjelper ikke hvor radikal
du er blitt! Hva innsyn du har fått i det rosenianske! - eller
hvor luthersk du er blitt i din kunnskap! Hammeren som kan knuse berg
har du kan hende, men ikke varmen som kan smelte isen! Ikke den milde
Ånd, som trøster og gir synderen håp. Den opplysende
Ånd, som opplyser hans eller hennes hjerte om, at dette gjelder
jo også meg!
En
annen ting i dette - du kan ikke gjøre noe for å bli
elsket! Det er da i tilfelle rent menneskelig kjærlighet, og
den er rimelig vaklevoren, når det kommer til stykket, for den
elsker på grunn av noe den finner elskverdig ved objektet for
den. Da kan det skifte, vet du. Men Guds kjærlighet er ikke
slik! - da hadde vi alle vært tapt!
Skulle
vi bli elsket for vår egen del, fordi vi tilba Gud, fordi vi
gjorde gode gjerninger, fordi vi holdt oss fra det onde osv, da måtte
det ligge en tvers igjennom uselvisk kjærlighet til grunn for
det! Men noe slikt finnes jo ikke blant mennesker! Et tvers igjennom
rent motiv, alltid og i enhver ting som ble gjort eller utelatt. Hvem
kunne da nærme seg Gud?
Jo,
hør du! - det finnes et slikt uselvisk, og tvers igjennom rent
hjerte, og dette har Gud i sin kjærlighet latt gjelde i ditt
sted! - det var det hjerte som ble gjennomstunget på Golgata
kors! Ta din tilflukt til det, roper Guds ord til oss! Ta ikke feil
her, for all annen grunn vil briste! Vi skal møte fortærende
ild imot all synd! Hva er det da som ikke brenner opp? Kun det som
er av Gud! Kun det som er av Gud kan bestå for Gud - ikke noe
som er av denne falne verden.
Når
det gjelder dette å bli elsket for sine gjerningers skyld, fordi
du lever et så flott liv - sier professor Hugo Odeberg: Det
er ingen som priser Gud for et dydsmønster! Det er som vi leser
det her: «Om noen ville gi alt han har i sitt hus for kjærligheten,
ville han bare bli foraktet.»
Han
ville bare åpenbare at han ikke har sett og forstått hva
det er. Og slikt er jo hele kristenheten gjennomsyret av - mennesker
som prøver å betale for Guds gunst og kjærlighet!
Vil kjøpe seg velsignelse! Sjeler som er bundet av loven! Noen
steder helt åpenbart, andre steder mer i det skjulte. Hvor til
og med en rett forståelse av evangeliet blir gjort til frelsesgrunn,
forstå meg rett. Altså at du må ha sett evangeliet
slik og slik!
|
Nei, det er den arme synders tilflukt til Ham som er blitt det forkynt,
som redning nettopp for slike. Jeg har ikke noe å betale med,
verken før eller etter at jeg er blitt frelst, eller har fått
del i Hans frelse! - i begge tilfelle er det, det som er gitt meg
i Jesus som gjelder. Det gjelder for Gud, det som er gitt deg i Ham,
forstår du.
Men
dermed er det ikke uten betydning dette med å få et stadig
klarere syn på evangeliets - skal vi si, evangeliets herlighet!
Paulus, han skriver i 2 Kor 1:24: «Ikke så at vi er herrer
over deres tro, men vi er medarbeidere på deres glede. For dere
står faste i troen.»
Medarbeidere
på deres glede! Det er så visst ikke noe tap å få
se dypere inn i hva som er gitt deg i Jesus! - se dypere inn i hva
du faktisk eier, her og nå, i Han, med andre ord!
Johannes
skriver i 1 Joh 1:4: «Dette skriver vi til dere for at deres
glede kan være fullkommen.» Altså at deres glede
ville øke ved innsikt i hva de hadde fått del i! Derfor
forkynner vi evangeliet igjen og igjen for de som allerede har fått
del i det, for at vi skal bli stadig dypere plantet i det, og vår
glede i Herren som ifølge Neh 8:10, er vår styrke, skal
bli stadig mer fullkommen! - intet mindre!
Det
er godt når evangeliet oppliver hjertet, ikke sant? Og hva er
det som særlig fører til denne opplivelse? - jo, at du
skal få tro det like fullt, når det er som mørkest!
For det er noe som står fast! Det er noe som er fast og sikkert!
- min frelse er av Gud - ja, er Gud!
Det
er de som er redd for glede i Herren! Det blir noe slikt Ludvik-aktig:
Det er fali det! Det er likesom en slags trygghet vi det å gå
omkring som en elendig synder, som det gjerne kalles da. Men tryggheten
er jo grunnet på dette, at den elendige synder er oppreist i
Kristus!
En
annen ting er at det ofte er falskt dette - en vil ha det slik for
da opplever en iallfall noe en blir bedrøvet, knuses, eller
hva det nå måtte kalles til enhver tid. Eller det er dette
at da kan en bli i sin synd! At en er en stakkars synder blir et skalkeskjul
for å bli i synden. Det er mer alvorlig, for det fører
i forherdelse! Våkn opp! Å vende om er å vende seg
til Jesus med sin synd, med sorg over synd, og ikke bare med evangeliet
som en teori oppe i hodet, som ikke gjør noen som helst forskjell
i livet ditt. Synden deg plager, netter og dager, synger Rosenius
for oss - det er en virkelighet, en kristen blir aldri forsonet med
det gamle menneske i oss, det er alltid i strid og sorg overfor det.
Men Rosenius stanser ikke med det - og vi skal takke Gud for det han
synger, og vitner, videre: Dog du en evig rettferdighet har!
Ja,
tenk det! En evig rettferdighet! Om du tror du kan leve herfra til
evigheten nå, uten å falle, uten å synde, da kjenner
du deg selv like lite, som den mest forkomne hedning, eller den mest
åndelig blinde fariseer, derfor ha Gud gitt deg et tilfluktsrom
i Jesus, en du alltid kan fly til, for det som er gitt deg i Ham,
er ikke noe som minker eller øker alt ettersom - nei, det er
en evig bestående rettferdighet! Derfor kan du alltid reise
deg igjen og fortsette pilegrimsferden mot himmelen. Men selv om det
er slik at du ikke alltid kan unngå synden, i tanker, ord og
gjerning, så er synden blitt en fiende, og det du beklager aller
mest er din lyst til den.
Løft
blikket nå, i Jesu navn, og se Guds gave! Han lot seg heise
opp på et kors, som et banner, for alle til å se, at de
er elsket av Gud - også du!
|