En kjent historie
fra Bibelen dette – Abraham og Sara har gjort den store feil å ikke
vente på oppfyllelsen av Herrens løfte om en sønn, men funnet grunn
til å gripe inn selv. Abraham har gått inn til Saras trellkvinne Hagar
– hvilket de begge var enige om – og har fått en sønn ved henne. Men
det som de selv hadde medvirket til kunne jo aldri bli løftessønnen!
Han ville ikke være født etter Guds løfte, men ved manns vilje.
Slik også når det gjelder
en hvilken som helst medvirkning, det vil si, gjerning fra vår side,
i det som har med den nye fødsel – den åndelige fødsel – å gjøre.
Denne medvirkning lyder gjerne slik i våre dager: Jeg overgav meg
til Gud! Jeg bestemte meg for å bli en kristen! Jeg tok et standpunkt
for Jesus! Jeg bøyde meg! Jeg døpte meg! osv. Dette er alt sammen
Jeg'et i aksjon! Dette er å gå inn til trellkvinnen Hagar, fremfor
å fødes ved Guds løfte!
Hva vil det si å fødes ved
Guds løfte? I 2 Kor 1:20, kan vi lese dette: «For så mange som Guds
løfter er, i Ham (Jesus) har de fått sitt ja. Derfor får de også ved
Ham sitt amen, Gud til ære ved oss.»
Gud har lovt deg menneske,
evig liv i og ved Hans Sønn, Jesus Kristus! Så fest din oppmerksomhet
på Ham!
Med tanke på de før nevnte
utsagn, kan du ofte høre det sagt: Jeg døpte meg! Nei, alltid når
Skriften taler om dette, heter det: Og de ble døpt osv. I dette
ligger at det var noen annen som gjorde dette, ikke de selv. Dette
uansett om det gjelder voksne eller barn. Frelsen – og vi kan tilføye,
alt – i Guds rike er av uforskyldt nåde! Og det må være av uforskyldt
nåde, for vi har ikke noe å bidra med i den saken!
Jeg bestemte meg for å bli
en kristen! Jeg tok et standpunkt for Jesus! Det er blitt sagt av
forkynnere, at det er det beste valg du har gjort i ditt liv, og lignende.
Ja, det er sant nok, så sant vedkommende ikke setter sin lit til denne
sin gjerning i frelsens sak – hvilket så ofte skjer. Derfor møter
du også så ofte Ismael i menigheten, mens du hadde forventet å møte
Isak – for å bli i bildet. Isak, løftessønnen, han som kjente
sitt opphav, nemlig han – Abraham – som var utvalgt av Gud. Slik kjenner
vel også du ditt opphav, Han som i 1 Kor 15:45, kalles «- en ånd som
gir liv.» Eller «en levendegjørende ånd,» som det het i tidligere
oversettelser.
Jesus sier selv om dette
i møtet med den samaritanske skjøgen ved Sykars brønn: «Kjente du
Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke
- så hadde du bedt Ham, og Han ville gi deg levende vann!» (Joh 4:10).
Det enste hun behøvde å «gjøre»
var å be Ham om det Han var kommet til verden for å gi henne! Ser
du det?
Ismael fikk også store løfter,
som du ser av teksten vår her – men ikke del i selve løftet! Ikke
der og da. Det skal jeg komme tilbake til. Slik følger det også store
løfter med å leve etter Guds bud. Tenk bare på det fjerde buds løfte
– hedre din far og din mor, og du skal få leve lenge i landet. Timelige
velsignelser, men ikke selve velsignelsen, for den er i Jesus Kristus,
velsignelsen er gitt oss i Ham! - og i Ham alene!
Hør hva Herren sier om Ismael
her: «Han skal bli et villesel av et menneske. Hans hånd skal være
mot alle, og alles hånd mot ham. Han skal bo rett for øynene på alle
sine brødre.» (v.12).
Ingen hyggelig fyr å komme
ut for dette! Men jeg vil spørre deg: Hva er det som har gjort deg
til et fredsælt menneske som kristen? - Eller er du en slik som går
omkring og kriger og oppvigler, slik som Ismael? I tilfelle – ved
hva har du fått denne ro? Jo, ved Ham som kalles fredsfyrsten,
ikke sant? Han som sa til sine: «Fred etterlater jeg dere. Min fred
gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte
forferdes, frykt ikke!» (Joh 14:27). Med andre ord – ved innsyn i
at dette løftet gjelder meg! Evangeliet om Jesus Kristus har gitt
meg fred i sjel og sinn!
Nå har jeg funnet det
jeg grunner mitt salighetens anker på.
E.K.
|
Ismael hadde ikke noe slikt løfte å se
hen til! Så han hadde denne hedningens urolige sjel – som han skriver
om Augustin: «Min sjel er urolig inntil jeg finner hvile i deg Herre!»
Det er hedningens nød – at
han ikke ser noen sikker grunn, noe sted. Og det gjør han ikke, rett
og slett av den grunn, at han ikke har noen slik sikker grunn!
Han kan klamre seg til det ene og det annet, som vi jo ser i verden,
men sikker kan han aldri være! Det kan bare en kristen bli,
når han får se den grunn Gud har gitt Ham i Jesus! Den trofaste som
ikke kan svikte! Ikke kan!
Men hva med Ismael – var
han på ett vis «kastet til hundene» av Gud? Var han redningsløst fortapt
idet det ikke fantes noen frelse for ham? Nei, står det ikke om Jesus
i 1 Joh 2:2: «Og Han er en soning for våre synder, og det ikke bare
for våre, men også for hele verdens.» Er Ismaels synd utenfor dette?
Dette er Ham som Isak kun
var et forbilde på, Han som skulle bringe forsoning mellom en verden
falt i synd og fortapelse, og en hellig Gud! Og som vi leser i Kol
1:19-22: «For det var Guds vilje å la hele sin fylde ta bolig i Ham,
og ved Ham forlike alle ting med seg selv da Han gjorde fred ved blodet
på Hans kors, - ved Ham, enten det er de som er på jorden, eller de
som er i himlene. Også dere, som før var fremmede og fiender av sinnelag,
i deres onde gjerninger, har Gud nå forlikt med seg selv ved Hans
kjøds legeme ved døden, for å stille dere frem hellige og ulastelige
og ustraffelige for sitt åsyn.»
«- Også dere, som før var
fremmede og fiender av sinnelag!» Her er også Ismael med, ser du!
Den forsoning som ble tilveiebrakt
ved Jesu offer, den var mellom Gud og mennesket, og mellom jøde og
hedning! Det er ikke lenger noen forskjell vitner Ordet, for eksempel
i Gal 3:28: «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke trell eller
fri, her er ikke mann og kvinne. For dere er alle én i Kristus Jesus.»
Vi regner jo de forskjellige
folkeslag i Midtøsten og Nord-Afrika som etterkommere av Ismael. Og
vi kan spørre: Har ikke de i dag samme rett – retten Jesus vant oss
– til himmelen, som jøden for eksempel? Jo visst, det er jo nettopp
det som er saken. Det - innsynet i dette - er det eneste som kan bringe
fred der og her, men det tragiske faktum er at så få ser det og vil
ta imot det! Dette gjelder også menigheten fordi den i sin egen åndelige
blindhet så ofte sender de søkende inn til trellkvinnen Hagar,
for å få løftet oppfylt! Gjør slik og slik, blir det ofte sagt,
som allerede nevnt. Ne, nei, Jesus har allerde gjort alt!
Så går altså det hele
imot et forferdelig klimaks i stedet. Følgen av forkastelsen av fredsfyrsten,
blir det motsatte, nemlig strid, krig. Det blir en dom vi drar innover
oss selv!
Men du som ser på deg selv,
og av den grunn ikke finner noen annen løsning enn å ta din tilflukt
til Jesus – hør det fine navn Hagar gir Herren her i teksten: «Ham
som ser meg!» (v.13).
Ja, Han som ser deg nettopp
nå. Der du befinner deg! Han som har gitt deg dette løftet: «Jeg skal
ikke slippe deg og ikke forlate deg.» (Hebr 13:5b). Ingenlunde
forlate deg, som det het tidligere!
Han venter vi på!
|