«Og Herren sa til Abram.» Det er det første vi møter
i teksten her. Abram dro ikke ut på måfå. Han dro riktignok ut uten å vite hvor
det skulle ende - det vil si, at han ikke visste hvilket land Herren skulle føre
ham til og gi ham. Han dro altså ut uten å vite hvor det skulle ende, men
ikke uten å vite hvordan det skulle ende - for han dro ut på Herrens eget
kall, på Herrens ord, og da visste han at det ville ende godt.
Han la altså ut på Ordet! Det var Ordet som
drev Abram mot det nye landet, mot det land som «flyter med melk og
honning.» Det er altså Ordet som driver et menneske mot det nye
landet - mot himmelen - mot hellighet - mot rettferdighet - mot det
sted hvor Herren er - kort sagt: mot det nye. «Det er Ånden som
gjør levende, kjødet gagner ikke noe. De ord jeg har talt til
dere er ånd og er liv,» sier Jesus. (Joh 6:63).
«For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn,»
sier Skriften om dette. (Rom 8:14). Og Guds Ånd, Den Hellige Ånd, anvender
ifølge Jesus selv, Hans ord på de troende. Ved det driver
Han dem, lokker dem, veileder dem, gir dem lengsel og håp, bevarer og
opplyser dem - i det hele tatt, holder dem i live og på Veien!
«Og Herren sa
til Abram!» (v.1). Abram hadde fått Guds ord! Det gikk han på - og
vi har så snart for å berømme Abram for dette, men du vet,
det var Den Hellige Ånd som holdt dette levende for hans hjerte. Nettopp
dette ordet han hadde fått fra Herren var det Den Hellige Ånd anvendte
og holdt ham oppe ved.
Har du fått noe ord fra Herren? Har du fått noen beskjed
om å bryte opp fra det som er her og legge ut mot det nye landet?
Ja visst har du det! Det er jo det du forkynnes i hele Skriftens budskap:
Bryt opp og dra ut! Det er det som lyder hver eneste gang Jesus står
der med sitt: Kom! Hver gang du hører Herren taler om å skape
noe nytt - hver gang du hører at Jesu gjerning gjelder alle
mennesker - hver gang du hører dommen over denne verden - hver gang
du hører om verdens undergang osv. - da hører du i virkeligheten kallet
til deg om å bryte opp herifra, fra det som går under, og ta din tilflukt
til det som består i stedet. Og her er, i stedet, et viktig
ord - for det er jo blitt mer og mer slik også i kristen sammenheng:
All verdens herlighet først, alt hva den har å by på, av gleder, av
moro, av tilfredsstillelse, og så himmelen i tillegg. De som lever
slik, de vil aldri nå frem - egentlig ikke fordi de «synder,» men
denne ubetingede kjærlighet til verden viser deres sanne tilstand,
at de ikke drives av Guds ord, av Guds Ånd, men av sitt eget. Derfor
elsker de også sitt eget - nemlig verden! Og hør nå hva Ordet
sier om det: «Troløse som dere er! Vet dere ikke at vennskap med verden
er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende.»
(Jak 4:4).
Det hjelper ikke å gi det et kristelig navn eller kristelig
skinn. Abram fikk ikke noe kall om å forandre Ur i Kaldea, slik at
det etter hvert ble et levelig sted for en Guds mann som Abram. Nei,
hør hvordan kallet - og det var Guds kall! - lød: «Dra bort
fra ditt land og fra din slekt og fra din fars hus til det landet
som jeg vil vise deg!» (v.1b). Legg alt dette bak deg - alt det
som du har levd og åndet i til nå, og kom til meg!
Disse to ting hører ubrytelig sammen! Vi er i verden,
men ikke av verden, sier Jesus - så sant vi hører Ham til da.
Vi befinner oss i denne verden, men vi bor ei her, vi er jo
bare gjester. Det er som om du skulle ha havnet i et land med et fremmed
språk, som du ikke forsto noe av, og hvor de ikke forsto deg, en natur,
et klima og en kultur som du ikke fant deg til rette med - du ville
lengtet hjem til ditt eget land, dine egne. Slik har en kristen det
i denne verden.
Det står at djevelen førte Jesus opp på et meget høyt
fjell og viste Ham alle verdens riker og deres herlighet. (Matt 4:8;
Luk 4:6). Deres herlighet! - Det er altså dette som lokker
og drar og binder mennesker til denne verden, fordi de ikke er i stand
til å gjennomskue det, og se hva det virkelig er. Skal du lokke et
dyr i en felle - ja, så legger du ut noe som du vet at dette dyret
elsker og går etter - en åte eller et agn kalles det. At den herlige
og liflige duften skal føre det i døden, det forstår ikke dyret før
det er for sent.
Så sier djevelen videre til Jesus: «Alt dette vil jeg
gi deg, dersom du vil falle ned og tilbe meg.» Dette er den prisen
han alltid krever. «Da sa Jesus til ham: Bort fra meg Satan! For det
står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og Han alene skal du tjene.»
(Matt 4:8-10).
Mange tenker da - og slik blir det ofte fremstilt i forkynnelsen
også - at her har Jesus gitt oss et eksempel, et forbilde: Slik som
Han her gjorde, slik må også vi gjøre etter Ham. Men du kan aldri
seire over djevelen, du vil aldri makte å finne det rette ord i rette
tid, og finner du et - ja, så sår han bare tvil i deg, om en slik
en som du egentlig har rett til å bruke dette ordet og lignende, og
så er du på gyngende grunn. - Samtidig er synden så deilig og forlokkende
- det kan da ikke være så farlig!
Nå kan Herren gi oss ord i rette tid som kan drive både
Satan og fristelser på flukt, det er sant, og det har jeg selv konkrete
opplevelser av, men Jesus har fortalt deg i sitt ord - for det var
jo ingen andre til stede enn Ham og djevelen - Han har fortalt deg
om denne Hans kamp mot og seier over djevelen, for at du skal få øynene
opp for, at Han har seiret for deg - du som vil høre Ham til.
|
Vi har altså ikke noe annet å gi ut vi heller, enn Guds
ord: Det Han har sagt og lovt!
I teksten vår leser vi om
en annen kar, Lot - han la ut på et annet grunnlag: «...og Lot
drog med ham,» leser vi. (v.4). Drog med ham! - Altså med Abram, og ikke på et Guds ord til ham selv! Han
sluttet
seg til, kan vi si - noe som vi også ofte ser i kristen sammenheng.
Det er en del ting ved kristendommen og fellesskapet man synes om,
og så slutter man seg til, og så vil man jo gjerne til himmelen må
vite! - En vil ha trygghet både i liv og død osv., men de har liksom aldri
fått noen fast grunn under dette de driver med.
Og så kjenner vi historien
videre - hvordan Abram, som da hadde fått navnet Abraham, som et
tegn på og et vitnesbyrd om, at alt var blitt nytt - endte i Kana'ans
land som Gud hadde lovt ham, mens Lot endte i Sodoma, og ble selv
så grepet av livet og velstanden i Sodoma, at Gud måtte føre ham ut
ved hånden, ved engler. Selv ble han berget med nød og neppe, men
svigersønnene hans gikk under med Sodoma, fordi de trodde han spøkte
da han brakte Guds ord om Sodomas undergang til dem. Kona hans ble
stående igjen som en saltstøtte i ørkenen, fordi hjertet hennes hang
fast ved Sodoma. Hun måtte snu seg for å få et siste blikk på det
hun elsket. - «Kom Lots hustru i hu,» sier Jesus - og døtrene
hans hadde falt så lavt, at de hadde seksuell omgang med sin egen
far, for å skaffe seg barn, etter å ha skjenket ham drukken. Og at
Lot lot seg skjenke drukken, sier jo også noe om Ham.
I en av de gamle
vekkelsessangene står det: «Redd jeg er for verden, redd jeg
er for meg.» Hvor er det blitt av den tonen i dag? Kanskje det
er mindre bruk for den nå? - Eller har den åndelige søvnen tatt oss
alle? Har jeg spøkt i kveld, eller har jeg forkynt Guds ord. Du er
vel i stand til å avgjøre det? Jeg spør altså ikke om du er enig eller
uenig i hva som er blitt forkynt, men er det i samsvar med Guds ord?
Få klarhet i det først, så vet du hvem du er uenig med i tilfelle.
Det Gud vil med det Han taler til deg, det er å føre deg ut, mens
det ennå er tid. «Jeg vil gjøre
deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort,
og du skal bli en velsignelse. Jeg vil velsigne dem som velsigner deg,
og den som forbanner deg, vil jeg forbanne. Og i deg skal alle jordens
slekter velsignes.» (v.2-3).
Å nei, Abraham dro ikke ut på måfå, men på Herrens løfter. Du har fått mer
enn løfter! - Gud forkynner deg i sitt ord, at alt er gjort til din frelse. Det
er ordet du har fått å gå på - at «alt er fullført ved frelserens død» - at alt det du trenger for himmel og jord, altså både for livet her
og for adgang til det kommende, det har du allerede fått i Jesus! Dette gav Gud
deg for vel 2000 år siden. Det er denne Abrahams velsignelse som vi leser om i
teksten her. «Og i deg skal alle jordens slekter velsignes!»
(v.3b). Alle jorden slekter!
- Her slipper visst ikke du unna heller! Har du sett det? - Eller sover du? -
Eller er det alle verdens riker og deres herlighet, det dreier seg om for deg?
Dreier dine tanker, ønsker og planer seg om livet her på jord?
Vi må livnære oss av noe, det naturlige er også å leve
sammen i ekteskap, stifte familie og lignende, men vi bor ei
her, vi er jo bare gjester. Glemmer du det dreier du fra den smale
inn på den brede vei, som i følge Jesu ord jo fører i fortapelse!
Den vei de mange går på! (Matt 7:13). Er det slik for deg? - Spør
deg alvorlig om det innfor Guds åsyn. For du vil vel gjerne nå frem!
- Du vil vel at Jesus skal kjenne deg som sin! Tenk å bli dømt og
gå fortapt med verden! - Tenk å tilbringe evigheten sammen med verdens
fortapte, i en tilstand hvor alt det som er godt er borte for evig.
Kastet bort fra Guds åsyn. «To veier ligger foran deg, på en
må du gå!» - Og videre: «Velg rett og velg i tide, om du vil målet
nå!» Den ene veien heter: Alt er ferdig ved Jesu Kristi liv og død!
- Og den andre heter: Min vei! Alltid! - bare disse to.
Legg merke til, og stans opp for, begrepet: Min
vei! Om den er full av åpenbar synd og verdslighet, eller full av
åndelighet, kristelige gjerninger og religiøsitet, det går ut på ett,
så lenge det er: Min vei! Vi kan jo i denne sammenheng nevne
et trekk fra den kristelige ungdomskulturen i dag, hvor man kan gå
på for eksempel rockekonsert på lørdag kveld, og hengi seg aldeles
til en tilbedelse av disse rytmene og disse personene, som gjerne
synger om herligheten i umoralen og det å bryte ned de verdier som
har vært til velsignelse for generasjoner - og også direkte gudsbespottelig
ofte, og på søndag går man til gudstjeneste og/eller et kristelig
ungdomsmøte. Blindheten er da blitt fullkommen.
Men
hva er så alternativet til denne - min vei? Jeg håper du er våken nok til å skjønne
svaret? - for du har alt hørt det. |