Jakobs kamp el. Omvendelse og tro 1 Mos 32:24 - 32 24. Jakob ble så
alene tilbake. Da kom det en mann og kjempet med ham helt til morgenen
grydde. 25. Da mannen så at Han ikke kunne overvinne ham, rørte Han ved
hans hofteskål, og Jakobs hofteskål gikk av ledd mens han kjempet med
Ham. 26. Og Han sa: Slipp meg, for morgenen gryr! Men Jakob sa: Jeg slipper
deg ikke uten at du velsigner meg. 27. Da sa Han til ham: Hva er ditt
navn? Han svarte: Jakob. 28. Han sa: Du skal ikke lenger hete Jakob, men
Israel* (Den som kjemper med Gud), for du har kjempet med Gud og
med mennesker og vunnet. 29. Da sa Jakob: Jeg ber deg, si meg ditt navn!
Men Han svarte: Hvorfor spør du om mitt navn? Og Han velsignet ham der.
30. Jakob kalte stedet Pniel* (Pniel eller Pnuel betyr Guds åsyn),
for, sa han, jeg har sett Gud åsyn til åsyn, og enda berget livet. 31.
Og solen rant nettopp som han var kommet forbi Pnuel, men han haltet på
sin hofte. 32. Derfor er det så til denne dag, at Israels barn aldri eter
spennesenen som er på hofteskålen, fordi Han rørte ved Jakobs hofteskål
på spennesenen. |
Det er fortalt
en historie fra et sted i Norge, hvor de hadde fått ny forstander
i menigheten - men en av de eldre der var ikke lenger i stand til
å gå på møter, men datteren hans gikk, og kom gjerne innom ham etter
møtene og refererte fra dem. Hun kom også innom etter denne forstanderens
første møte, og fortalte fra det, men det første den gamle spurte
om var: «Haltet han på hoften?» Med andre ord, registrerte du noe
av den ånd som tydet på at kjødet hadde fått en knekk i møte med Gud?
Jesu Ånd er saktmodig og ydmyk. (Matt 11:29). Jakob var nå på vei hjem etter
mange, mange år i utlendighet - luringen Jakob ville hjem! Det går mange
slike «luringer» iblant oss - mennesker som har sulka sin samvittighet
til, så livet blir mer og mindre en byrde, og som vil «hjem.» Du kan se
Jakobs tilbakevending til hjemmet for deg, som et menneskes omvendelse -
etter sin tid i utlendighet, kort eller lang, vil det hjem. Men så er
det noe som er på vei imot Jakob - noe fiendtlig og truende, og jo
nærmere hjemmet han kommer, desto nærmere kommer også det. Vi kan med
rette kalle det Jakobs gamle synder. De kom i form av hans bror Esau, imot
ham for å slå ham i hjel. |
Etter vår fornuft, ville vi tenke, at det var iallfall ikke det Jakob
trengte nå, det var vel det han trengte minst av alt, at også Gud møtte
ham som en fiende. Men det var nettopp hva Jakob var i behov av. Det
som skjedde der, det var Jakobs redning. - Det
var det som berget ham fra hans gamle synder! - Ikke de gaver han selv
sendte i forveien. Nå tok Herren seg av hans sak! Og hør hva Jakob sa
til Esau, som ikke var det spor interessert i hans gaver: «Da jeg så
ditt ansikt, var det som om jeg så Guds eget ansikt, så vennlig var
du mot meg.» (1 Mos 33:10). Hva er det du ser, når du ser på dine gamle synder? - Når du ser på det som fremdeles bor i ditt hjerte? Ser du en fiende som truer med å ta livet av deg, eller ser du Guds vennlige ansikt? Jeg, skjult med Kristus i Gud! (Kol 3:3). Slik er det, når Han tar seg av vår sak. Jakob fikk ikke noen hjelp på sin egen vei, han hadde en lekse å lære - og det er en lekse vil alle trenger å lære - Gud hjelper deg ikke på din egen vei! - Der vil Han alltid møte deg som en som kjemper imot deg. Han vil ikke hjelpe deg på din egenrettferdighets vei, på selvforbedringens vei. - Han er jo ikke kommet for å føre deg i fortapelse - det som selv det beste i deg er hjemfallent til - men for at du skal bli frelst. Derfor kjemper Han imot deg på den veien. Kanskje har du noe erfaring med det - du gjør jo så godt du kan, tenker du, men Gud bryr seg ikke om deg, Han hjelper deg ikke, tvert imot så er himmelen som kobber over deg, og når du leser i Ordet for å finne trøst, så synes det bare å dømme deg! Det er Jakobskampen om igjen det. Hvordan seiret så Jakob? «Da sa Han til ham: Hva er ditt navn? Han svarte: Jakob.» (v.27). - Jeg er luringen, bedrageren, synderen! - Jeg er Jakob! - Herre, du kjenner jo alt, jeg er den du sier at jeg er!: Synderen Jakob. Da fikk han et nytt navn! Slik også med oss, når vi opplever at det er stengt for oss: Det er sant, Herre, jeg fortjener ikke noe annet, enn en stengt himmel - men Johannes har vitnet: «Se der Guds lam, som bærer verdens synd!» (Joh 1:29). Slik er det hele veien, så lenge du står i et galt forhold til Gud, da er det alltid noe der fremme, alt skal bli så godt, bare det og det kan skje osv., - Du skal få hvile bare du når det målet der fremme. Men det menneske som er kommet i det rette forhold til Gud, han ser at han allerede har fått alt! Dette som den loviske strever med og arbeider på, det er en vederstyggelighet for ham, han hater og avskyr dette ved seg selv, denne egenrettferdighet som stikker seg frem alle vegne og vil skyve evangeliet til sides - eller ha noen ros, ved siden av det. Halvt på Jesus, halvt på meg! Til sist: Legg merke til hvem Jakob i virkeligheten møtte der ute ved Jabboks vadested: «- for, sa han, jeg har sett Gud åsyn til åsyn, og enda berget livet.» (v.30). Men dette skulle jo ifølge Guds ord, ikke være mulig! Hvem var det han så? - Jo, det var Han som mange tusen år senere kom til verden i en stall i Betlehem. - Han i hvem Gud åpenbarte seg, så vi kan se Ham og leve. Det står skrevet: «Loven førte jo ikke noe til fullkommenhet. Men et bedre håp blir ført inn, og ved det kan vi nærme oss Gud.» (Hebr 7:19). Ved det - altså ved Ham kan vi se Gud og leve. Gud åpenbarte seg for Jakob i sin nåde! Hadde Han åpenbart seg i sin (lysglans)herlighet etter loven, så hadde Jakob gått under. Om du kunne få rettet blikket på det i kveld - Jesus er i seg selv en åpenbaring av Guds nåde, i Ham kan du se Gud og leve! - Det er derfor Han er er kommet til jord. Hør bare hva Han selv sier om det: «For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på Ham, skal ha evig liv. Og jeg skal oppreise ham på den siste dag.» (Joh 6:40). |
E.K. |