«Er dette den
faste jeg har behag i?» spør Herren. At du går omkring og plager deg
selv med en masse religiøse øvelser. Hva skal vel det tjene til?
Men du, hvor nært det ligger for oss å tenke at det har
betydning for vårt gudsliv, at vi ter oss på en bestemt måte. At vi
har det rette alvor for eksempel.
Hvor alvorlig var du, og hvor alvorlig tok du det hele,
den gang Gud i sitt råd bestemte deg til frelse i sin Sønn, Jesus
Kristus?
Når skal dette
med nåden - nåden i Guds hjerte - gå opp for oss!
Han er jo kommet i forkjøpet for alt hva vi måtte kunne
finne på, og lot Jesus dø for deg til fastsatt tid, mens du ennå var
skrøpelig! (Rom 5:6).
Du kjenner vel
til det spørsmål Paulus stiller galaterne, idet de har slått inn på
religiøsitetens vei: «Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere?
Dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som korsfestet! Bare
dette vil jeg få vite av dere: Var det ved lovgjerninger dere fikk
Ånden, eller var det ved å høre troen forkynt?» (Gal 3:1-2).
Uforstand, kaller han det. Gud er jo den samme i dag
som Han var i går, og Hans frelsesverk er jo ikke noe som forandres
fra dag til dag, så det var ett som gjaldt i går og noe annet i dag
og noe tredje i morgen! Kristus er korsfestet og har brakt sitt offer
én gang for alle! (Hebr 7:27; 9:12; 10:10).
Det, og bare det, gjelder for deg, helt til du
er hjemme i evigheten! Når du engang setter foten på evighetens strand,
er det i Jesu navn og for Jesu skyld alene, og aldri i evighet ved
noe annet!
Kanskje du setter
din lit til dette, å gå for deg selv - inn i ditt lønnkammer - hvor
du leser og ber til Gud?
Det er et åndelig klokt og forstandig menneske som gjør
det, og da særlig i vår tid, hvor vi er utsatt for så sterke påvirkninger
fra alle hold. Men du får aldri noe der for utført handlings skyld!
Fordi du gjør denne gjerning, men fordi du da går til en kilde
som allerede er åpnet for deg! Ser du forskjellen?
«Guds bekk er full av vann,» som vi leser i Sal 65:10.
Men hva er det
Gud vil at du skal gjøre da? For Han vil jo at du skal gjøre noe.
«Bruk meg der hvor jeg vandrer frem,» synger sangeren.
Først, la oss peke på det for hverandre, hva Gud ikke
vil ha at du gjør: Særlige gjerninger for å oppnå noe ekstra hos Ham
- for der gis alt av nåde, og ikke noe er å få kjøpt for penger (les:
kollekt) eller innsats.
Men igjen: Hva
vil Han så at du skal gjøre?
Nå skal du høre noe fint! Svaret er: Det samme som Han
har gjort for deg, det vil Han at du skal gjøre for andre.
Og hva har Han så gjort for deg? - Jo, Han har løst deg
og satt deg fri! «Til frihet har Kristus frigjort oss (deg),» vitner
apostelen i Gal 5:1. Sett ikke det lyset under en skjeppe, men la
det lyse for alle som er i huset.
Det er hva du er kalt til - å løse dine medmennesker
fra åket, ved vitnesbyrdet om den frihet som er kjøpt dem i Jesus
Kristus!
Når du får se inn i den frihet som er kjøpt deg i Ham,
da er du en Guds tjener ved det! Og noen andre har Han ikke blant
mennesker, enn de som har skuet inn i frihetens fullkomne lov, og
blir ved med det, som apostelen Jakob skriver i sitt brev - Jak 1:25.
Så lenge bruker Han deg!
Da ser du
vel også hva som er om å gjøre? Det er derfor Paulus skriver til korinterne
i 1 Kor 2:2: «Jeg ville ikke vite av noe blant dere, uten Jesus Kristus,
og Ham korsfestet.»
Altså, med blikket festet på troens opphavsmann og fullender,
Jesus. (Hebr 12:2).
Du kjenner historien, da Jesus skulle ri inn i Jerusalem
på Palmesøndag, og Han sender to av sine disipler av sted for å hente
en eselfole som ingen har ridd på før - da sier Han: «Løs den og før
den hit!» (Luk 19:30).
Det Herren skal bruke må være løst! Som det står om Kristi
blod i Hebr 9:14, at det «renser vår samvittighet fra døde gjerninger
så vi kan tjene den levende Gud.»
Hos Jesaja står det: «Det var Han som sa til dem: Dette
er ro, unn den utmattede ro, og dette er hvile. Men de ville ikke
høre.» (Jes 28:12).
|
I den tidligere
oversettelsen står det: «Unn den mødige ro!» Hør: Unn! Gud
unner deg ro!
Det er jo den samme som står frem i Israel vel 700 år
senere i egen person, og forkynner: «Kom til meg, alle som strever
og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!» (Matt 11:28).
Men så står da dette alvorlige: «Men de ville ikke høre.»
Kan du tenke deg! Tenk å snu ryggen til et slikt budskap fra Herren
selv! Men det er jo nettopp det som skjer også i dag!
Og så følger da ord fra Herren som stadfester det Paulus
forkynner, at lovgjerninger - det vil si, egenrettferdighet - nedkaller
Guds forbannelse over seg. Bare hør - Jes 28:13: «Så skal da Herrens
ord bli dem bud på bud, bud på bud, regel på regel, regel på regel,
litt her, litt der, så de skal gå og falle baklengs og bli knust og
bundet og fanget.»
Ikke fordi de var særlig store syndere, men fordi de
ikke selv tok imot hvilen, og heller ikke unte den mødige ro! De støtte
an mot anstøtssteinen, Kristus. De forkastet Ham til fordel for sin
egen religiøsitet.
Unn den mødige
ro. Løs dine medmennesker, ved den løsepenge du selv har fått del
i. Det er hva Gud vil med deg her.
Dette evangelium
gjør også noe med et menneskes sinn. Du står ikke der som en kald
fariseer og sier: Enhver får klare seg som best han kan. Jeg har jo
måttet klare meg selv!
Nei, det blir heller som vi leste i teksten vår: «Er
det ikke dette at du bryter ditt brød til den som sulter, og lar hjemløse
stakkarer komme i hus - når du ser en naken, at du da kler ham, og
at du ikke drar deg bort fra dem som er av ditt eget kjøtt og blod?»
(v.7).
Det er også tale om konkrete gjerninger dette, men det
har noe med sinnet å gjøre - et sinn ikke noe menneske kan ta seg
til, men som fødes ved evangeliet!
Uten dette sinn kan du gjerne bygge hjem for hjemløse
og fattige over hele verden - ja, du kan gi ditt legeme til å brennes
- det vil si i andres sted, som vi hører det i 1 Kor 13 - det vil
ikke gagne deg det minste.
«Gud lønner sin egen gjerning i den troende,» som Augustin
uttrykte det.
«Er ikke dette
den faste jeg finner behag i, at dere løser ugudelighets lenker, sprenger
åkets bånd, slipper undertrykte fri og bryter hvert et åk?» (v.6).
La du merke til hva som sto her? Bryter hvert
et åk! Alt! Det er jo nettopp hva Jesus forkynner i Joh 8:36:
«Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.» Altså,
fri fra ethvert åk! Og så får du Jesu åk i stedet, det som
er lett og gagnlig. (Matt 11:30). Det vil si at du likesom en umyndig
skal få legge alt over på Herren. «Herre, jeg erkjenner at jeg ikke
kan råde for meg selv i dette - du er mitt eneste håp. Skal jeg nå
himmel og salighet, da må du være A og Å.»
Jesus var selv en slik umyndig her på jord, rett forstått.
Det vil si at Han som menneske helt og fullt hadde underordnet seg,
og overgitt seg til Faderens vilje, og ikke gjorde noe ut ifra seg
selv, men bare det Han så Faderen gjorde, som Han sier i Joh 5:19:
«Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det Han ser Faderen
gjøre. For det Han gjør, det gjør Sønnen likeså.»
Det vil si at Han gjorde Faderens vilje fullt ut som
menneske. Det var det som «berget» Ham i den situasjon Han befant
seg i - Han hadde nemlig latt seg føde under loven, som vi
ser av Gal 4:4. Og det er dette - Hans fullkomne gjerning for oss
- som også berger oss!
Hør hva Han vant
retten til himmel og salighet ved, som menneske: «Han er blitt
prest, ikke etter en lov om legemlig avstamning, men ifølge et
uforgjengelig livs kraft.» (Hebr 7:16).
Og denne sin seier, den har Han tilegnet oss! Det nådehav
i himmel og salighet som Han åpnet for, det kan du bade i!
Profeten Sakarias
til slutt: «På den dag skal det være en åpnet kilde for Davids hus
og for Jerusalems innbyggere mot synd og urenhet.» (Sak 13:1).
En åpnet kilde! Hør det!
|