Salmisten – som jo i dette tilfelle er David kongen – fant vanskelig
ord når han skulle tale om Herren. Hvorfor det, mon tro? Det skulle
vel ikke stå her i teksten vår?
La oss høre noen få vitnesbyrd – først av Moses i 5 Mos
33:26: «Det er ingen som Gud, Jesurun! Han farer frem over himmelen
med hjelp for deg, og i sin høyhet på skyene.» I 1 Krøn 17:20, hører
vi David igjen: «Herre, ingen er som du! Det er ingen Gud foruten
deg, etter alt det vi har hørt med våre ører.» Og i Sal 86:8, enda
et vitnesbyrd av David: «Ingen er som du blant gudene, Herre, og intet
er som dine gjerninger.»
Hva er det disse vitner om egentlig – eller skal vi heller
spørre – i hvilken tilstand? Er det i ærefrykt? Ja, det kan du kjenne
på, når det går noe opp for deg hvem Gud er, i sin hellighet og opphøydhet.
Denne gudsfrykt er jo nærmest fraværende i dag. Dette som heter age
for Gud. Men her er nok noe annet som ligger til grunn. Disiplene
hadde vandret med Jesus tre år her på jord, før Han ble tatt bort
fra dem ved kors og død – så kommer Han til dem igjen etter oppstandelsen
fra de døde, og hva leser vi om disiplene da? Jo hør!: «Da ble disiplene
glade, da de så Herren.» (Joh 20:20).
Da de så Herren – hva skjedde da? Jo, de ble glade! Det
sier oss noe om Jesus, ikke sant?
Og hva leste vi i teksten vår? - slike ting skal du merke
deg når du leser: «Herre, min Gud! Mange er de under du har gjort,
og mange er dine tanker for oss!» For oss! Det er dette
du må få øye på! Og så kommer dette vitnesbyrdet fra salmistens munn
enn en gang: «Intet kan lignes med deg.» (v.6).
Ser du? Det var ikke bare det – og kanskje heller ikke
først og fremst det – at Gud var stor og opphøyd og allmektig og lignende,
som hadde grepet deres hjerte, men at Han var for oss – handlet
til fordel for oss. Hans gjerninger var for oss! Så
vi vitner ut fra det kjennskap vi har fått til Ham: Ingen er som du,
i nåde, i barmhjertighet, i miskunnhet osv.
Han har tålt meg alle disse år – ja, ikke bare tålt meg, men elsket!
Finner jeg noen grunn til det i meg selv? Nei, tvert imot! Da må det
altså ha sin grunn i noe helt annet – og når det begynner å dages
i et menneskes bevissthet, da bryter det samme vitnesbyrd ut som du
finner i Skriften: Ingen er som du, Gud! Der finner du den sanne lovprisningens
grunn! Som vi også hørte av Moses: «Det er ingen som Gud, Jesurun!
Han farer frem over himmelen med hjelp for deg.» Hjelp for
deg!
Ja, det gjaldt vel Israel det, men hva med en slik en
som meg? Nå må du høre Guds ord til tro – for Han bedrar ingen! Rom.
2,11: «For Gud gjør ikke forskjell på folk!» Det er bare ett av de
mange steder i Skriften som vitner det samme. Til og med Jesu fiender
visste dette ut fra Skriften. Derfor kommer de med dette da de vil
friste Ham, med hensyn til hvem man skal betale skatt til i Luk. 20,21:
«Og de spurte Ham og sa: Mester, vi vet at du taler og lærer rett.
Du gjør ikke forskjell på folk, men lærer Guds vei i sannhet.»
Ikke forskjell
på folk i sin dom, og ikke forskjell på folk i sin frelse! Der kan
du og jeg ikke komme og påberope oss noe annet enn Jesus Kristus og
Ham korsfestet.
Hør bare hva som sies i forbindelse med det samme vitnesbyrd
i 2 Krøn 19:7: «Så la nå Herrens frykt være over dere! Vær varsomme
med hva dere gjør. For hos Herren vår Gud finnes det ingen urett,
og Han gjør ikke forskjell på folk – der kom det igjen! - og
så må du akte på fortsettelsen her: «-og tar ikke imot gaver.»
Det finnes altså ikke det middel i tilværelsen ved hvilket
du kan kjøpe deg fri fra følgene av den aller minste synd imot Gud
– det finnes ikke! Men det er altså en som har kjøpt deg fri!
Det gjorde Han på et kors her på jord, for så lenge, lenge siden.
Det er betalt for deg!
Så kan vi lese slike vers som i teksten vår her: «Salig
er den mann som setter sin lit til Herren, som ikke akter på de overmodige
og dem som gir seg av med løgn.» (v.5).
«Salig er den mann som setter sin lit til Herren!» Hørte
du det? Setter sin lit til hva Han har gjort, med andre ord.
Gi seg av med løgn, står det her. Hvor fryktelig
løgnen er, ser vi først når vi blir gjort oppmerksomme på, hvor den
har sitt opphav. Som Jesus sier i Joh 8:44: «Dere har djevelen til
far, og dere vil gjøre etter deres fars lyster. Han var en drapsmann
fra begynnelsen og står ikke i sannheten. For det er ikke sannhet
i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han
er en løgner og løgnens far.»
Løgnens far! Altså den i hvem løgnen har sitt
opphav, sitt utspring.
E.K.
|
Det er mange slags utslag av denne tilbøyelighet til løgn i oss –
men her er det tale om en helt bestemt form. Vi kan si det så enkelt
som, at all tale om noen annen frelse eller grunn til samfunn med
den levende Gud, enn hva som ble fullført ved Jesus Kristi liv og
gjerning på jord, er nettopp løgn! All tale om noe i tillegg
for eksempel. Evangeliet er nettopp et ord om hva som allerede er
fullført – noe Gud har gjort ferdig for deg!
Ved at dette budskap begynner å gå opp for et menneske,
inntil høylys dag, skjer nettopp det David vitner om her i salmen:
«Han drog meg opp av fordervelsens grav, av den dype gjørmen. Han
satte mine føtter på en klippe, Han gjorde mine trinn faste. Han la
i min munn en ny sang, en lovsang for vår Gud.» (v.3-4).
I min første tid som kristen trodde jeg at Han skulle
styrke mine ben – at jeg skulle få sterke ben, så jeg ble i stand
til å gå på denne Herrens vei, etter hvert. Mye av forkynnelsen i
vår tid går da også ut på det. Men nei, min venn, Han satte mine fortsatt
så svake ben, på en klippe – og så lenge jeg ved Guds nåde får stå
på denne klippen, er mine trinn faste. Da bæres jeg nemlig til målet,
av Ham som har ben sterke nok til det. Bli i meg, sier Jesus
oss! Ja, bli i min kjærlighet! (Joh 15:4 og 9). Og hvor er Hans kjærlighet
til deg åpenbart? Fremfor alt på korsets tre, ikke sant? Der hvor
Han gjør soning for din synd. Hør det som om du aldri hadde hørt det
før: Han har gjort soning for dine synder! Som Herrens apostel
vitner i Apg 13:38: «Derfor skal dere vite, brødre, at ved Ham (Jesus)
forkynnes syndenes forlatelse for dere.»
Det er så mange som strever i forhold til evangeliet – for det slår
deg ikke. Nå tenker jeg ikke på disse som aldri har vært i nærheten
av å bli syndere innfor Gud – de som teksten får beskriver som de
overmodige – mange av dem iblant oss. De som kommer og sier så freidig:
Glem det med korset – det er ikke hva det dreier seg om nå – etter
at vi er blitt kristne, som de sier. Men et slikt forhold til Golgata
viser jo bare at de aldri har vært kristne. Eller de sier: Glem nå
det der med synd, vi er jo ferdige med det! Og lignende ting kommer
fra den kanten. Nei, jeg tenker på disse som lever i trelldom under
bud og formaninger.
Du vet en hest eller en hund som er vant til å bli pisket
og slått – et liv i frykt for neste piskesnert – om de skulle få en
ny eier som ikke slår dem, så ville det bli så fremmed for dem at
de ville beint frem bli nervøse av det. Iallfall til å begynne med.
Å, om jeg bare kunne få et slag – da ville jeg være trygg på at alt
er i orden. Derfor elsker disse menneskene såkalte alvorlige taler.
De føler seg utrygge på evangeliets grunn.
Hør evangeliets ånd synge i en våre kjente bedehussanger:
«Lov, pris og ære, min Frelsermann
kjær, takk for forsoningens nåde! Takk at du elsker meg slik som jeg
er, vil
meg ledsage og råde! Takk for den bitre smerte du led, takk at du
aldri på meg er vred! Takk, pris og ære, du slaktede Lam, takk for
din dyre forsoning!»
Takk at du aldri på meg er vred! Går det an å tro noe
slikt? Ja, av en eneste grunn – vreden rammet Guds Sønn, det Guds
Lam. Ham som vi derfor gjerne omtaler som det blødende Guds
Lam! Han har gjort opp din sak! Og om du på grunn av det trellesinn
du er født til denne verden med, føler du er på tynn iss – om noen
is i det hele tatt – når du skal begi deg ut på evangeliets grunn
alene, så hør Guds ords vitnesbyrd om det: «For jeg skammer meg ikke
ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver
den som tror, både for jøde først og så for greker.» (Rom 1:16).
Nettopp det er en Guds kraft! Så ikke skam deg
over det du heller. Det er ikke noe som behager Gud, at du blir stående
skjelvende på stranda, i denne sammenheng. Be Gud om nåde til å tro,
nettopp evangeliet! Det finnes nemlig ikke noen annen Guds kraft til
frelse!
«Herre, min Gud! Mange er de under du har gjort, og mange
er dine tanker for oss! Intet kan lignes med deg.» (v.6).
Måtte du se det, så det også kan være sant om deg: «Han la i min munn
en ny sang, en lovsang for vår Gud.» (v.3b). Ikke fordi du kan se
på deg selv, og se noe bedre enn før der, men fordi Han har fullført
verket for deg! Hør Jesus ord til nå: «Det er fullbrakt!» (Joh 19:11).
|