«I førti år forsørget du
dem i ørkenen.» (v.21a). Han var deres forsørger. Deres eneste. Israel
var der i en håpløs situasjon, menneskelig sett – de var midt ute
i ørkenen, og de var mange. Det var ikke noen annen redning, ikke
noe annet håp, enn Ham som fulgte dem som en sky- og ildstøtte. Forlot
Han dem, eller de forlot Ham – ja, så gikk de snart til grunne.
Dette er anskuelsesundervisning for oss. Forlater Han
oss, eller vi forlater Ham – ja, så går også vi til grunne, for også
vi er på vandring midt i en ørken.
Det ser da ikke ut som en ørken rundt oss her vil noen
kanskje si. Nei, det er ikke vanskelig å få mat ut av jorda her vi
er nå, men mat til å holde sjel og ånd i live, hvor vil du finne den?
Den finnes jo ikke her – uten i Ham som sier: «Jeg er det levende
brød som er kommet ned fra himmelen.» (Joh 6:51). «Jeg er livets brød!»
(Joh 6:48). Om du så bodde på det frodigste sted i denne verden, ville
du likevel ikke kunne unngå å gå evig til grunne, uten Ham.
Dette – hvordan det åndelig står til i denne verden –
åpenbarer Skriften blant annet i profetien om Ham, som blant annet
kalles Spire, i Jes 53,:: «Han skjøt opp som en kvist for Hans åsyn,
som et rotskudd av tørr jord.» Av tørr jord! Det var altså ingen grobunn
for dette evige himmelske liv i denne verden – heller ikke i deg –
men kun tørr jord. «Jeg plantet, Apollos vannet, men Gud gav vekst,»
skriver Paulus i 1 Kor 3:6. Han plantet ved Ordets forkynnelse. Ordet
gikk inn, og dermed livet. Og Apollos vannet ved Ordet, det vil si,
fortsatte å forkynne dem Ordet. Og Gud gav vekst.
Her er noe å stanse for, venner. I mye av dette vi utsettes
for i kristen sammenheng, synes det som om det er overlatt til oss
selv å sørge for veksten. Det kalles da gjerne helliggjørelse. Men
sannheten er den, at det er bare Gud som kan gi vekst. Og hva bruker
Han til det? Jo, det Ord som Paulus plantet, og Apollos vannet med.
Hvilket ord er nå det? Det må jo være noe om å gjøre
for oss å vite det for visst, ikke sant? Apostelen Johannes skriver
det i 1 Joh 2:24-25: «La det som dere har hørt fra begynnelsen, bli
i dere. Dersom det dere hørte fra begynnelsen, blir i dere, da skal
også dere bli i Sønnen og i Faderen. Og dette er løftet Han gav oss:
det evige liv.»
Hørte du det? Jeg spør gjerne igjen: Hørte du det? Hvordan
bli i Sønnen og Faderen? Hvordan bli i, og eie det evige liv? Ved
å bli i det du hørte fra begynnelsen!
Hva er det Johannes taler om da? Jo, det er jo selvsagt
det budskap de ble frelst ved. Det budskap ved hvilket de første gang
kom i samfunn med Faderen og Sønnen – evangeliet! Vil du bli i Gud
– vil du bli i det evige liv – ja, så bli i evangeliets ord! Det tales
jo til deg, som til et barn her.
Mennesker forakter dette, gjerne midt i menigheten, og
det har en eneste grunn – de har aldri erfart kraften i evangeliet,
Guds kraft til frelse, og det igjen har sin årsak i at de aldri har
erfart at de befinner seg i en åndelig ørken, men er fornøyd med det
som fyller buken og tilfredsstiller det gamle menneske i oss. Og så
takker man Gud for disse gaver, for at vi får ha det så godt, som
det gjerne sies – og så er vi gjerne så fromme og kristelige, at vi
nærmest røres til tårer over det - og så er det likesom dette som
er velsignelsen. Nei, det er ikke dette som er velsignelsen! Det er
sant nok Guds gaver – og her i landet flyter de, så vi nærmest eter
oss syke – men det er ikke velsignelsen. Guds velsignelse er gitt
i Hans Sønn, Jesus Kristus. Og atter en gang: Uten Ham, uten del i
denne velsignelsen, går du evig til grunne midt i alle Guds gode gaver
forøvrig.
Det var her Israel i ørkenen tok så feil igjen og igjen
– og det er dette Herren vil vise oss igjen og igjen, ved at Han har
gitt oss kjennskap til denne historien, i sitt ord. Dette at de hadde
nok i Ham som fulgte dem på veien. Han som tok seg av dem. «De manglet
intet. Deres klær ble ikke utslitt, og føttene ble ikke hovne.» (v.21b).
Men de ville ha noe mer. Noe mer. Det står i 2
Mos 12:38, i forbindelse med Israels utvandring fra Egypt: «Det drog
også med dem en stor, blandet folkemengde. Og de hadde med seg småfe
og storfe, en meget stor hjord.»
Hør det! En stor, blandet folkemengde! De var
ikke av Israel, men fulgte bare med, og de benyttet seg av den misnøye
som bredte seg hos jødene med Guds førelse, og så kan vi lese i 4
Mos 11:4: «Men den sammenløpne hop som fulgte med dem, ble grepet
av lystenhet. Da begynte også Israels barn å jamre seg og sa: Å, om
vi hadde kjøtt å ete!» Den sammenløpne hop som fulgte med dem!
Ikke, var av dem, men fulgte med dem! De drog til og med jødene med
seg – de som burde visst bedre!
Du som har gått og hørt Guds ord i så mange år,
du burde også vite bedre – og forhåpentligvis gjør du det. Apostelen
skriver til noen i Hebreerbrevet slik: «For skjønt dere etter tiden
burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første
grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til
melk, ikke fast føde.» (Hebr 5:12).
Den sanne Guds vekst, den er i nåde og kjennskap til vår Herre og
frelser, Jesus Kristus, skriver Peter i 2 Pet 3:18. Det som skiller
ting ut fra Jesus alene, det er ikke Guds vekst, men vår egen, eller
i verste fall «forførende ånder og demoners lærdommer,» som han skriver
Paulus i 1 Tim 4:1.
E.K.
|
Som når de såkalte reformerte skilte
helliggjørelsen ut fra rettferdiggjørelsen, for eksempel. Altså at
de hadde to forskjellige utspring, eller hentet kraften fra to forskjellige
kilder. Ja visst var Gud med i helliggjørelsen, men ikke uten vår
medvirkning. Slik ble det sagt da. Og så fikk egenrettferdigheten
sin trygge plass i menigheten igjen.
Nei, den kraft som en dag gjorde deg til et Guds barn,
ved å føde troen i ditt hjerte, den er det som også helliggjør deg
– den alene. Gud alene! Og det skjer ved det samme ord, som du ble
frelst ved. Derfor taler Skriften slik til deg, om å bli i det du
hørte fra begynnelsen.
I Jes 35:9, taler profeten om den hellige vei, som du
og jeg har fått å gå på - de hellige går på den. Vi er
hellige vi som går på den. Du har lite tro på det,
når du ser på dreg selv, kanskje, men det er du, du som
har tatt vår tilflukt til Jesus: «Der skal ingen løve være,
intet rovdyr skal komme opp på den, de skal ikke finnes der. Men de
gjenløste skal ferdes der.»
Dette er jo nettopp hva den sanne troende opplever i
sitt liv – så snart han treder ut av denne veien, støter han på en
løve eller et annet rovdyr, og han ligger under. Du faller i synd.
Du overrumples og overvinnes av disse åndsmakter. Du må inn
på veien igjen! Og hva sier Jesus? «Jeg er Veien!»
Om du ikke skal helliggjøres i dette som gir deg samfunn
med Den Hellige, hva skal da gjøre det? Ditt bidrag? Ja men, da er
du jo gått inn på lovens vilkår, og den verken rettferdiggjør eller
helliggjør. Det gode den kan gjøre – der den får virke rett – det
er å atter en gang drive deg til Ham som både rettferdiggjør og helliggjør
- ja, er både din rettferdighet og hellighet.
Tenk at denne herlige sannhet, så ofte er så foraktet
og lite forstått, midt i den menighet som kalles ved Jesu navn. Det
er som han skrev apostelen: «For skjønt dere etter tiden burde være
lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første grunnleggende
ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk, ikke fast
føde.»
«Du gav dem din gode Ånd til å lære dem,» leste vi her
i teksten. Guds Ånd fulgte med dem, og ledet dem på rett vei – om
de bare ville hørt på Ham. Men vi har fått så mye, mye mer. I 2 Kor
1:22, skriver apostelen: «Han har også satt sitt segl på oss og gitt
oss Ånden som pant i våre hjerter.» Og i Gal 4:6: «Og fordi
dere er sønner, har Gud sendt sin Sønns Ånd inn i våre hjerter,
som roper: Abba, Far!» I våre hjerter!
Og så kan du lete etter Ham der – men det som viser at
Den Hellige Ånd bor i deg, det er at du blir stående med Jesus alene.
Du lar deg lære av Ordet, og ikke vil vite deg noe annet til frelse
enn Jesus Kristus, og Ham korsfestet. Du gjør som Paulus – roser deg
alene av korset. Nå var det nemlig ikke slik for ham, som det før
hadde vært, at han la av seg mer og mer av det som var Gud imot, og
tok fatt på mer og mer av det som var behagelig for Gud, det vil si,
at han hadde noe håp til dette, hva sin hans frelse angikk – men at
alt var oppgjort på Golgata kors, én gang for alle.
Hadde nå Israel hørt på Herren, og vært tilfreds med
Hans ledelse, så hadde de gått strakt inn i det lovede, men nå har
altså deres dårskaper blitt oss til hjelp, til anskuelsesundervisning
– som deres svikt og derav følgende forkastelse er blitt oss til forlikelse
og frelse i følge Rom 11:15. Vi må ikke tenke at vi forstår Gud i
alle ting, men vi må for all del ta imot det Han forkynner oss like
ut, ellers så dør vi i denne ørkenen vi også, slik som det gikk disse
jødene vi leste om i teksten.
Har mye inntrykk av, at det er to retninger som utkrystalliserer
seg i menigheten i dag, den ene er som vi leser i 2 Mos 32:6, og som
Paulus viser til i 1 Kor 10:7: «Folket satte seg ned for å ete og
drikke og stod opp for å leke.» Og den andre som vi kan lese i Rom
10:2-3: «For det vitnesbyrd gir jeg dem at de har nidkjærhet for Gud,
men uten den rette forstand. Da de ikke kjente Guds rettferdighet,
men søkte å grunnlegge sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn
under Guds rettferdighet.»
Begge disse veier – så ulike de enn er – er den brede
vei til fortapelsen. Den ene vandrer sorgløst, det er ikke noe problem
med noe, alt er så greit. Det er dem Skriften i Rom 16:18, kaller
de godtroende. De andre har laget seg en smal vei på den brede.
Jesus sier: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen
kommer til Faderen uten ved meg.» (Joh 14:6). Ved meg!
«Du gav dem din gode Ånd til å lære dem. Du nektet ikke
deres munn din manna, og du gav dem vann når de tørstet. I førti år
forsørget du dem i ørkenen. De manglet intet. Deres klær ble ikke
utslitt, og føttene ble ikke hovne.» (v.20-21).
|