Det var noen det gikk riktig ille med her, ser vi. Og
når vi vet at dette egentlig taler om den siste dag, da mennesket
skal dømmes etter sine gjerninger – eller rettere sagt etter den «avtale»
de har inngått med vingårdens Herre, så bør hver enkelt av oss tenke:
Jeg skulle vel ikke være en av dem, som på den siste dag får høre:
Ta det som ditt er, og gå!» (v.14). Forferdelige ord, for dem de blir
uttalt over. Og det var jo også så unødvendig – det var en direkte
følge av det valg de selv hadde gjort. De valgte å tjene Herren for
lønn.
«De knurret mot husbonden,» ser vi her. Hvor ellers i Skriften finner
du disse? Jo, blant annet i lignelsen om den fortapte og den hjemmeværende
sønn. Vi leser om den hjemmeværende sønn, da det blir gjort stas på
den hjemvendte: «Da ble han harm og ville ikke gå inn. Men faren gikk
ut og talte vennlig til ham. Men han svarte og sa til sin far: Se,
i så mange år har jeg tjent deg, og aldri har jeg gjort imot ditt
bud. Men meg har du aldri gitt et kje så jeg kunne glede meg med vennene
mine. Men da denne sønnen din kom, han som ødslet bort formuen din
sammen med skjøger, da slaktet du gjøkalven for ham!» (Luk 15:28-30). |
Ser du? Knurret over Guds valg! Knurret over Guds nåde og godhet! Denne lignelsen handler om arbeid og lønn, tilsynelatende for alle som er involvert, og det kan jo virke forvirrende på oss – men det kun for å vise at vingårdens Herre gir av sin godhet, les: nåde, og ikke som fortjent, uten – og det må du merke deg nøye! - dem som er blitt enige med Ham om en bestemt lønn. Det vil si, dem som tjener Ham etter loven - et lovisk sinn, et sinn bundet av loven - og ikke etter den nåde de har funnet i Ham. «På nåden i Guds hjerte, Som Jesus frem har brakt,» som han skriver i sangen Rosenius. Altså den Guds nåde som er åpenbart oss ved Jesus Kristus. Men tenk deg, på den annen side, hvilken overraskelse for disse siste, som knapt hadde fått satt spaden i jorda, for å bli i bildet. Tenk deg for en overraskelse for røveren på korset, da han fikk høre de livsalige ord fra Jesu munn: «Og Han sa til ham: Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i Paradis!» (Luk 23:43). Tror du han ble glad, midt i sin nød? Tror du han ble glad i Jesus? Han ble helliggjort i sitt sinn, der og da! Men ikke slik at han kunne se på seg selv og si: Du å du - hvor hellig jeg ble nå! - men han ble fylt av Jesu person.Det er mange som vil få seg en overraskelse på den siste dag – da tenker jeg blant de som er frelst. Vi får en pekepinn om dette i Luk 14:10: «- når du blir innbudt, så gå og sett deg på den nederste plassen! Når så han som har innbudt deg, kommer, kan han si til deg: Venn, flytt deg høyere opp! Da vil du bli æret for øynene på alle dem som sitter til bords sammen med deg.» Tenk å bli ropt lenger frem på den dagen! Da du priser Gud og Lammet i høye toner for at du i det hele tatt er der. Det er de som synes de fortjener det minst, som sitter lengst fremme den dagen. «Slik skal de siste bli de første, og de første de siste,» også i dette. Og så trist og tragisk for den som må gå bort under dette Herrens ord: «Venn, jeg gjør deg ingen urett! Ble du ikke enig med meg om en denar?» (v.13). Den høyeste lykke for noen, og den dypeste fortvilelse og sorg, for andre. Jeg vil derfor spørre deg til slutt – du som er her nå, og ennå en dag nærmere evigheten enn du var i går: Hva avtale har du med Ham? |