«Gå derfor ut og gjør
alle folkeslag til disipler.» (v.19a).
Det er dette enkelte ynder å kalle Jesu «marsjordre.»
Men da har man fått fokus på feil sted - og de som ynder å
kalle det så, de har dette feil fokus av den grunn at de ennå ikke
har lært seg selv sant å kjenne - og har derfor heller ikke fått åpnet
ørene for det sanne vitnesbyrd om Jesus.
Fordi de selv er så høyst oppegående, har de heller ikke
bruk for det. En flokk med veltrente og kampdyktige soldater - hva
er det de trenger? En hærfører og ikke en frelser.
En slik «hærførerJesus» er det mange som har - og han
blir også mye forkynt. - Nettopp en Jesus som gir «marsjordrer.» Men
er det den Jesus Faderen i sin nåde og menneskekjærhet, sendte
til vår jord?
Hør hva blant annet Paulus - hedningenes apostel - sier
om disse ting (og var det noen som fikk utrettet noe i Guds rike,
så var det vel han - men hør nå hva han sier): «...jeg har arbeidet
mer enn de alle - det vil si: ikke jeg, men Guds nåde
som er med meg.» (1 Kor 15:10).
Da er vi inne på hemmeligheten i det hele! «Kristi kjærlighet
tvinger oss,» sier han et annet sted. (2 Kor 5:14). Dette nådebudskap
om Jesus Kristus Guds Sønn, fylte Paulus på en slik måte at han utbryter:
«Vé meg, om jeg ikke forkynner evangeliet.» (1 Kor 9:16).
Han så det som en stor gjeld han sto i til alle mennesker,
idet han så at det nådebudskap han selv hadde fått del i, også var
gitt dem.
Hva skjedde med
Paulus da han ut fra egen vilje gav seg ut på «marsjordrer?» «Jeg
finner altså den lov for meg, jeg som vil gjøre det gode, at det onde
ligger meg for hånden.» (Rom 7:12). Og: «Men da budet (marsjordren)
kom, våknet synden til live. Jeg derimot døde.» (Rom
7:9-10).
Og hva kan en død gjøre fra eller til? Han regnes
jo overhode ikke med!
Dette Paulus beskriver i Rom 7:12, er den skrekkelige
erfaring ethvert menneske som har kommet inn under loven gjør. Du
blir en fullstendig fremmed for deg selv - du kjenner og forstår ikke
lenger den personen som er deg. Dette fordi du, før Guds lys i loven
fikk skinne inn i ditt hjerte (mørke), ikke hadde et sant syn på deg
selv. Du trodde både det ene og det andre i positiv lei hva din egen
person angikk, og så opplever du altså dette Paulus beskriver
her, gang på gang. Og det lar seg rett og slett ikke forandre. Du
er deg bevisst at du vil det gode, men ender igjen og igjen opp med
å gjøre det onde! «Hva er det med meg?» «Hva slags person er jeg egentlig?»
«Er jeg helt annerledes enn andre mennesker?»
Så opplever en nettopp det Paulus beskriver: «Jeg ...døde!»
Og ikke bare en gang, men alltid idet man kommer inn under
loven. - Det fører til død for den som står overfor Guds lov, og ikke
lager seg sin egen overkommelige lov.
Hva måtte ikke dette ha vært for den fromme fariseeren
Paulus (Saulus fra Tarsus), som beskriver seg selv som ulastelig etter
loven, hva det ytre angår! Og det er like så smertefullt og forvirrende,
for ethvert menneske som gjennomlever det.
Du går for eksempel inn for å være tålmodig i alle
sammenhenger og alltid. Hva tror du at du ender opp med?
Har du virkelig prøvd?
Jeg går inn for å drive ut, og aldri tillate noen
urene tanker - dette som loven dømmer som lyst og begjær.
Hvordan går det? Merk deg ordene alle, aldri, alltid.
- Det er nemlig lovens tale. Den tillater ikke én synd. For
synd forlates ikke uten at blod blir utgytt. (Hebr 9:22). Med andre
ord, har det blitt begått bare én synd mot Guds lov i tanker, ord
eller gjerning, kan man ikke gå videre uten at den blir sonet. - Og
prisen for synd er døden! (Rom 6:23).
Kanskje du har opplevd noe av dette i forhold til alle
disse «marsjordrer» du har fått fra talerstolene for eksempel? Det
vakte ikke lyst til å løpe for Herren, men heller uvilje. - Du var
jo så trett og sliten allerede, og lengtet etter hvile og fred.
Denne uviljen forsøker da forkynneren gjerne å bøte på
med noen rørende historier fra misjonsmarken for eksempel. Hele tiden
dette siktet på å røre ved noe i deg, og sette deg i gang, men det
var ikke hva Paulus pekte på som drivkraften i sitt liv. (2 Kor 2:14).
I Jesajaboken
leser vi: «Det var Han (Herren) som sa til dem: Dette er ro,
unn den utmattede (gml. overs.: mødige) ro, og dette
er hvile. Men de ville ikke høre.» (Jes 28:12).
Du hørte hva Paulus sa - han som virkelig tok «marsjordren»
på alvor - det ble ham ikke til liv, kraft og fremgang, men død!
Da kunne han komme inn i hvilen. - Da kunne Jesus få
ta seg av ham og åpenbare ham sin nåde imot syndere.
En sann kristens vitnesbyrd er alltid: «Han ble
meg til liv!» - «Jeg har fått liv i Gud!»
Da skjønner vi Jesu gjerning: Han går omkring og oppreiser
døde. Der vårt «liv» er utslokt, der - og bare der - får Han
bli vårt liv. Det er ikke noe gagn i å piske på en død hest, men hør
hva salmisten vitner der hvor Herren har fått komme til med sin gjerning:
«Dine buds vei vil jeg løpe. For du frir mitt hjerte fra angst.» (Sal
119:32).
|
Du ser, det er lagt et
grunnlag. Det er ikke tjenesten som skal frelse deg, men du
tjener fordi du er frelst. Denne tjenesten skal altså ikke
drives frem av påbud og påtrykk, som det så ofte forekommer, men ved
evangeliets åpenbaring for hjertet. Da ser du at det er én ting som
er absolutt nødvendig her: - ikke at du har hjertet rettet på din
tjeneste for Ham, men på Hans tjeneste for deg. Med andre ord, på
evangeliet! - Kristi kjærlighet!
Da ser du også
at «marsjordrer» ikke har noen plass i den nye pakt. Der er nemlig
trelldom byttet ut med frihet.
I den danske oversettelse av Sal119:32, står det: «For
du lar mitt hjerte ånde fritt.» Har du noen erfaring av dette - eller
er du omspunnet og snørt inn i et garn av bud, forskrifter, oppgaver,
forpliktelser og påbud?
Er du mødig?
- Husk da Herrens ord (vilje): «Unn den utmattede ro!»
Så ser du også når Jesus taler til sine disipler i teksten
vår, er det slett ikke noen «marsjordre» - som jo er et pålegg og
en appell til oss og vårt eget - men Han sier: «Gå derfor ut
-.» Og med dette derfor retter Han deres hjerte og oppmerksomhet
dit de skal ha den: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord!»
De skulle altså ha hjertet rettet på Jesus. Og
så sier Jesus hva de skal gjøre: «Gå derfor ut og gjør alle folkeslag
til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige
Ånds navn.» (v.19).
Her fremstiller Han den treenige Gud! - Det er altså
til Ham Jesus har åpnet vei. Og Jesus åpenbarer også at Han
selv (Sønnen) er en del av denne guddommen. Noe disiplene nå var fullt
klar over. Derfor som vi leser her: «Og da de fikk se Ham, falt de
ned og tilbad Ham.» (v.17a). Dette ville for disse jødene vært
en alvorlig avgudsdyrkelse, dersom de hadde ansett Jesus som noe mindre
enn Gud selv.
«Men de elleve
disipler drog til Galilea, til fjellet hvor Jesus hadde satt dem stevne.»
(v.16).
Du ser, de fant Ham der hvor Han hadde satt dem stevne.
Og hva vil det si for oss i dag? - Hvor har Han satt oss stevne? I
Skriften (Bibelen) vil det gjerne bli svart - og det er jo aldeles
rett, for all del, men kan hende vi kunne få se litt dypere her: Herren
taler til Moses om hvor Han vil komme sammen med ham - setter ham
stevne med andre ord: «Kjerubene skal holde vingene utbredt og oppløftet,
så de dekker over nådestolen med vingene. Og ansiktene skal vende
mot hverandre, mot nådestolen skal kjerubene vende ansiktet. Så skal
du sette nådestolen oppå arken. Og i arken skal du legge vitnesbyrdet
som jeg vil gi deg. Og jeg vil komme sammen med deg der. Fra
nådestolen mellom begge kjerubene som er på vitnesbyrdets ark, der
vil jeg tale med deg om alt det jeg vil pålegge deg å si til Israels
barn.» (2 Mos 25:20-22).
«Jeg vil komme sammen med deg der.» (v.21). Og
vi vet jo hva nådestolen er et forbilde på. Da ser vi Golgata med
sitt kors stige frem - som svar på spørsmålet: Hvor har Han satt meg
stevne? «Jeg vil komme sammen med deg der.» Det er budskapet
til ethvert menneske. Der hvor blodet fløt til en soning for
alle dine synder.
Og så sier Jesus
noe mer om hva disiplene skulle gjøre: «...og lærer dem å holde alt
det jeg har befalt dere.» (v.20a).
Her gjelder det at vi har lært å skjelne. I den nye pakt
betyr aldri «å holde,» det samme som å oppfylle noe. Det vil
si, å ferdiggjøre noe uferdig, å fullføre noe ufullført, for alt er
nettopp ferdig - fullbrakt. Det er nettopp budskapet som skal
bringes ut! «Å holde» vil si det samme som «å ta vare på.» Som du
gjør med det som er verdifullt for deg. Du hegner om det - du sørger
for at det ikke skal gå tapt. Om Maria står det blant annet - til
et eksempel - at hun «tok vare på (gml.overs.: gjemte), alle
disse ord og grunnet på dem i sitt hjerte.» (Luk 2:19).
Og hva er det så Jesus har befalt? Jo, det sier blant
annet Johannes i sitt første brev: «Dette er Hans bud, at vi
skal tro på Hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik
Han bød oss.» (1 Joh 3:23). Altså å tro - bli værende i evangeliet
om Hans Sønn. Og den som blir det han vil elske Faderen som har vist
oss en slik nåde og kjærlighet. Og hør hva som da sies i Skriften:
«Og hver den som elsker Faderen, elsker også den som er født av Ham.»
(1 Joh 5:1b).
Du ser at Gud er selv den som oppfyller alt ved sitt
evangelium. Derfor overgav også Paulus - ved sin avskjed -
efeserne «til Gud og Hans nådes ord.» (Apg 20:32).
Og Jesus sa til menigheten i Tyatira (Åp 2:26): «Den
som seirer, og som tar vare på mine gjerninger inntil enden.»
Tar vare på mine gjerninger! Som også Johannes sier: «La det
som dere har hørt fra begynnelsen, bli i dere. Dersom det dere hørte
fra begynnelsen, blir i dere, da skal også dere bli i Sønnen og i
Faderen. Og dette er løftet Han lovte oss: det evige liv.» (1 Joh
2:24-25).
Til disse sier altså Jesus: «Og se, jeg er med
dere alle dager inntil verdens ende!» (v.20b).
Tenk! - altså
ikke noen «marsjordre,» men se på Jesus!
|