La det bli stående! Jesu Kristi forbønn! Ser du Hans
kjærlighet i denne forbønn? Gi det ennå en mulighet!
Loviske som vi er av naturen tenker vi overfor en slik
tekst som denne: Å, vi må bære frukt - og helst
mye frukt, så Gud kan bli fornøyd med oss! Nei, nei -
som om vi kunne det ut fra noen egen bestemmelse! - nei, men uansett
hva Herren gjorde for dette treet, tok det ikke imot det! Det
er saken!
Jesus taler her i første rekke til jødefolket. - Fikentreet
symboliserer Israel (vi ser jo at dette også var et tre som skilte
seg ut fra alle de andre, da det var et fikentre plantet i
en vingård). - Han taler til dem i samband med at hedningen Pilatus
hadde utført en forferdelig massakre mot ofrende galileere.
Tenk, Guds eget
folk - de som i utgangspunktet hadde hatt Herren selv til konge og
anfører, inntil de krevde å få en egen konge av folket, slik som alle
andre folk - hvor befant de seg nå? De var fratatt alt kongedømme,
alt reelt styre lå under hedninger og Herren kjente de ikke, ifølge
Jesu ord i Joh 8:19: «Dere kjenner verken meg eller min Far.»
Derfor sier Han
også til dem i denne sammenheng: «Hvis dere ikke omvender dere,
så skal dere alle omkomme på samme måte.» (v.3).
Det vil si - bli hugget ned av hedningene. Noe som jo også faktisk
skjedde bokstavelig i år 70 e.Kr.
De bedrev sin gudstjeneste, og de ofret på alteret, men var altså ikke
omvendt, verken de galileere Pilatus slo i hjel eller de jøder Jesus talte
til her.
Jesus stiller et spørsmål i denne sammenheng, som vi særlig
skal merke oss, da det treffer direkte i vår naturlige religiøse tankegang:
«Mener dere at disse galileere var syndere fremfor alle andre galileere,
siden de har lidt dette?» (v.2).
Det lå nær for
jødene å tenke slik om det - og slik er jo også vår naturlige tanke
om disse ting - de omkom fordi de var store syndere, fremfor
andre.
Nei, sier Jesus,
det skjedde rett og slett fordi de ikke var omvendte! Slik
også med deg - om du ellers er svært så gudfryktig og from og alvorlig
i din kristendom - dersom du i virkeligheten er uomvendt i ditt hjerte,
og ikke bærer frukt for Herren. For, selv om Jesus her, i en gitt
situasjon talte spesifikt til jødefolket, så gjelder jo denne teksten
om øksen ved treets fot, Sønnens forbønn osv., også oss i dag. Alle
mennesker som har vært gjenstand for nådebudskapets hørelse, og i
særlig grad de som i år og dag har tilhørt menigheten, men som Ordet
aldri har fått «fatt i.»
De går der og
bedriver sitt ærend, uomvendte i år etter år. Budskapet om
Herrens ærend har aldri riktig smakt dem.
De kan på sett
og vis gjøre mye bra for menigheten - i menneskers øyne - i form av
dugnadsinnsats, lang og tro tjeneste i en spesiell stilling, pengegaver
osv., men selv står de utenfor og kjenner ikke Herren - for den frukt
som ventes av treet er fremfor alt annet dette apostelen Peter skriver
i 2 Pet 3:18a: «Men voks i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser
Jesus Kristus!»
De hører Ordet,
men mottar ikke Jesus i det! Ordet er for dem lov og formaninger.
De trøster seg på deres vis til evangeliet om Jesus,
men ikke uten å ha bidratt med noe selv! Alle de ting de
selv har overholdt! Og så må Herren til å spa og gjødsle videre
- om det omsider kunne lykkes.
Menneskelig sett
kan de, som nevnt, gjøre mye bra for menigheten, men sett i Guds lys
er det ikke bra, men tvert imot, de utarmer jorden, sier Herren.
(v.7b).
De er i virkeligheten et slep, de står i veien, de hindrer de andres
vekst, og selv tar de altså ikke imot «næring» (evangeliet), så de
kan bære frukt.
Disse uomvendte menighets(med)lemmer kan ofte fremstå som slike,
som kun «skummer fløten.» De møter opp der - og når
det «skjer noe.» Forøvrig er det ingen støtte i dem, og de kan ikke
regnes med i noen sammenheng hvor det «koster» noen innsats eller
medfører ubehageligheter.
Men de kan også
fremstille seg som mennesker, som fremfor andre bærer frukt. Ivirige
i tjenesten kalles det gjerne.
Når Jesus taler
om at treet skal kjennes på frukten, kan det neppe være tale om annet
enn at et menneske skal kjennes på sitt forhold til Ham, og
til seg selv. Begge deler må være der!
Synden er blitt
uutholdelig for deg å stå alene med - og den som er kommet lenger
i erkjennelse, ser at han står ribbet for alt som kan bestå for den
hellige Gud. Alt gikk tapt i syndefallet, og Jesus - og dermed
Hans evangelium - er blitt deg umistelig.
E.K.
|
Skriften gir en
klar pekepinn om den frukt omvendelsen virker - og som Gud elsker
- da det i Hebr 13:15 står: «La oss derfor ved Ham alltid bære frem
lovprisningsoffer til Gud, det er: frukt av lepper som priser Hans
navn.»
Her er ikke tale
om den stemningsfrembrakte lovsang vi ser så mye av i dag - her står
i teksten, at denne lovsang er brakt frem ved Ham. - Dette
er det takknemlige synderhjertes takk for den nåden i Jesus
Kristus, som er blitt (og blir) det åpenbart.
Legg merke til at det her kalles et offer, men det er
et forunderlig «offer» - for dette er et offer som bare kan bæres
frem når alt allerede er gjort for deg! Du kan ikke bære frem
denne lovprisning, dersom det ennå står noe tilbake å gjøre!
Derfor går vi
også så ofte tynget ned, fordi vi ikke ser og tror, at Herren virkelig
har fullbrakt alt. Ja, Han har endatil gjort, «mer enn vi kunne
forstå å be om!» - kan vi lese i Ef 3:20.
Når Han nå forkynner deg dette salige budskap - lar deg lese, og lar deg
høre det - da gjør Han nettopp det Han ba sin Far om lov til å gjøre - å spa opp
rundt deg og gjødsle. – Det vil si, legge det til rette på best mulig måte, så
du kan få del i Ordet - selv om du til nå bare har vært et ufruktbart tre som
har opptatt og utarmet jorden, og til nå ikke egentlig har brydd deg om ordet
om Ham - om Hans lidelse - Hans offer - Hans kjærlighet.
Her ser du Sønnens forunderlige nådehjerte åpenbart, men også
Faderens
som hjertelig gir Ham lov. Husk Jesu ord i denne sammenheng: «Jeg og Faderen, vi er ett.»
Men det denne teksten jo også holder så alvorlig frem for oss, er at det
er en grense. Øksen
er allerede lagt ved roten. - Treets tilstand er uholdbar. - Dets nåværende
stilling er det bare en løsning på: Det må hogges ned. Og så gis
det da altså en begrenset tid: «- la oss prøve ett år til!»
Hør dette ordet! - La det ringe for deg helt inn i hjertets innerste: «Kanskje bærer det da
frukt neste år. Gjør det ikke det, så får du hogge det ned.»
(v.9).
Det må med andre ord bli en forandring. Det trekker nå tydeligvis næring
fra en gal næringskilde. Dermed blir det heller ingen frukt.
Hør hva Herrens ord sier om dette - hva som må til.
Hør først Hebr
9:14: «- hvor meget mer skal da Kristi blod - Han som i kraft
av en evig Ånd bar seg selv frem for Gud som et lyteløst offer - rense
vår samvittighet fra døde gjerninger så vi kan tjene den levende
Gud!»
Du hørte
hva som måtte til, ikke sant? Her er det lyteløse offer du trengte,
åpenbart deg! Det som ikke er drevet frem i ditt hjerte ved dette
budskap - ved Ham - kaller Skriften ganske enkelt for døde
gjerninger, om de så er utført med den største menneskelige nidkjærhet.
Og Rom 7:6: «Men nå er vi løst fra loven, ettersom vi er døde
fra det vi var fanget under, slik at vi tjener i Åndens nye vesen,
ikke i bokstavens gamle vesen.»
Her sier apostelen
intet mindre enn, at vi rett og slett må være løst (døde) fra
loven, (hvilket vi da jo er i Ham), for i det hele tatt å kunne tjene
(bære frukt for) Gud!
Dette er det motsatte
av hva hele den åndelig uopplyste verden tenker. - Den tenker nemlig,
at skal det bli noe ut av det hele, så må nettopp loven tas
på alvor. Men der hvor loven virkelig tas på alvor der frembringer
og åpenbarer den vår åndelige død, så vi selv ser det - og åpner oss
dermed for det livgivende nådebudskap fra Herrens munn: «Det er fullbrakt!»
(Joh 19:30).
I den tause midnattstime
For ditt hjertes dør
Står en gjest og stille banker,
Banker nå som før.
La det bli stående! Hører du Hans røst?
|